Militarii pensionari cuceresc în instanță ajutoarele prevăzute de Legea nr. 284/2010. INTERVIU cu avocatul FLORIN RĂICAN

24
49536

Potrivit dispozițiilor Legii nr. 284/2010, la trecerea în rezervă cu drept de pensie, personalul militar beneficiază pentru activitatea depusă, în funcție de vechimea efectivă ca militar, de un ajutor stabilit în raport cu solda funcției de bază avută în luna schimbării poziției de activitate.

Însă, de la intrarea în vigoare a acestor dispoziții și până în prezent, prin dispoziții anuale succesive, acest drept al militarilor a fost suspendat. În acest fel, militarii pensionari au fost privați de sume consistente de bani.

De curând, două complete diferite din cadrul Tribunalului Constanța au pronunțat hotărâri favorabile militarilor, iar Ministerul Apărării Naționale a fost obligat să plătească foștilor militari ajutoarele prevăzute de lege.

Ambele hotărâri au fost obținute de către avocatul Florin Răican, în dosarele 3100/118/2017 și 4581/118/2017, motiv pentru care l-am contactat telefonic:

Domnule avocat, în Mangalia există un număr mare de militari pensionari care nu reușesc să își valorifice drepturile prevăzute de Legea nr. 284/2010. Mulți dintre ai au acționat M.Ap.N. în instanță, dar nu au reușit să obțină câștig de cauză. În ultima lună, dumneavoastră ați obținut două hotărâri favorabile. Cum ați reușit acest lucru?

– Este cunoscut faptul că există un număr mare de astfel de cereri cu care a fost investit Tribunalul Constanța, atât de către pensionarii din M.Ap.N. dar și de către cadrele pensionate din M.A.I. sau Ministerul Justiției. Cel mai probabil, succesul unui astfel de demers constă în redactarea unei cereri de chemare în judecată bine argumentată, astfel încât instanța să înțeleagă că suspendarea drepturilor de a primi ajutoarele prevăzute de lege nu poate dura la infinit, fără a goli de conținut o normă juridică,

Puteți explica mai concret?

– Suspendarea prin legi succesive a dreptului la ajutoarele prevăzute de lege, cu ocazia trecerii în rezervă, nu echivalează cu stingerea dreptului. Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 153/2017 a salarizării personalului plătit din fonduri publice, se poate constata că militarii care vor ieși la pensie nu mai beneficiază de aceste ajutoare, ceea ce înseamnă că, în opinia legiuitorului, suspendarea dreptului a încetat.

Acum câțiva ani erați primul avocat din Mangalia care învingea băncile în procesele cu clauze abuzive. Acum sunteți primul avocat din zonă care obține recuperarea ajutoarelor prevăzute de lege!

– Așa este, numai că trebuie precizat și faptul că în țară mai există câteva hotărâri prin care au fost obținute ajutoarele pentru militarii sau polițiștii pensionați,  spre exemplu, la București, Pitești și Suceava. În plus, cu cât subiectul va fi abordat de mai mulți avocați, cu atât mai rapid se va cristaliza o practică judiciară în acest sens, iar pensionarii militari își vor primi ajutoarele prevăzute de lege mai rapid.

– În numele pensionarilor militari din Mangalia, vă mulțumim pentru amabilitate și pentru precizări! Succes, în continuare!

– Vă mulțumesc și eu pentru interesul manifestat față de acest tip de procese. Toate cele bune și Sărbători Fericite, cititorilor cotidianului online Mangalia News!

Avocat Florin RăicanConsultanță juridică, asistență și reprezentare juridică în drept civil și penal


Mangalia News, Luni, 11 decembrie 2017.


24 COMENTARII

  1. Domnul avocat, va rog respectuos sa va spuneti parerea si sa ne indrumati in cazul de DISCRIMINARE a fostilor militari angajati trecuti in rezerva la varsta de 40 de ani (conf.Lg.384/2006.art.45), din motive neimputabile lor, care nu pot beneficia de scaderea grupei de munca din varsta standard de pensionare (conf.Lg.223/2015.art.21), cu toate ca au realizat vechimea minima in specialitate de 15 ani care se cere in Legea Pensiilor Militare (Leg.223/2015.art16) si de ce oare sunt bagati la art.19 la fel cu cei cu o vechime in specialitate de doar 10 ani care, normal, neavand vechimea in specialitate de 15 ani, nu pot beneficia altfel. O sa spuneti ca nu am realizat vechimea efectiva de 25 de ani la data trecerii in rezerva asa cum prevede legea, de aceea va intreb: ce rost mai are vechimea in specialitate (in armata de minim 15 ani) si de ce noua nu ni se adauga la vechimea efectiva cumulata (conf.art.25.din Lg,223/2015) vechimea realizata anterior armatei (tinand cont ca am venit in armata prin transfer) la fel ca la cei in activitate, si vechimea realizata ulterior armatei cum ar fi somajul (de la trecerea in rezerva), vechimea realizata ulterior armatei asa cum li s-a adaugat cadrelor militare care dupa trecerea in rezerva au putut cumula la vechimea efectiva vechimea realizata in viata civila pana la intrarea in vigoare a Lg.223/2015. De ce lor se poate si noua nu, tinand cont ca am fost dati afara din sistem dupa 19 ani de armata (fiind participanti in teatre de operatii externe ca Afganistan si Irak), avand la trecerea in rezerva, majoritatea dintre noi, o vechime efectiva de 23 ani? Mai mult decat atat, noi nici nu am beneficiat de ordonante asa cum au beneficiat cadrele militare inclusiv pana in 2010 si nici de salarii compensatorii, pensie anticipata , pensie anticipata partial asa cum beneficiaza cei in activitate conform Lg.223/2015 . Eu cred ca am fost discriminati din toate punctele de vedere, tinand cont de CONSTITUTIA ROMANIEI.art.16.alin.1 si 2: (1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. (2) Nimeni nu este mai presus de lege. Cu toate acestea cei din MApN sunt indiferenti la aceasta situatie, fara sa tina cont macar de art 2.lit.a,b si f din legea 223/2015. Principiile de baza ale sistemului pensiilor militare de stat sunt urmatoarele: a) principiul unicitatii, potrivit caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul de pensii militare de stat bazat pe aceleasi norme de drept, pentru toti participantii la acesta; b) principiul egalitatii, prin care se asigura tuturor participantilor la sistemul de pensii militare de stat un tratament nediscriminatoriu intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege; f) principiul recunostintei fata de loialitatea, sacrificiile si privatiunile suferite de militari, politisti si functionari publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si familiile acestora pe timpul carierei. Se acorda un tratament discriminatoriu fostilor militari angajati, trecuti in rezerva la varsta de 40 de ani din motive neimputabile lor conf.Leg.384/2006.art.45, fata de cei in activitate cu privire la pensiile militare (Leg.223/2015.art.21),in care la vechimi egale in armata si in viata civila cei in activitate beneficiaza de scaderea grupei de munca, iar cei in rezerva NU, pentru simplul fapt ca nu mai sunt in activitate din motive neimputabile lor. Ar trebui sa se respecte macar art.2.lit.b din Leg.223/2015, la care cei din MApN vad ca nici acum, prin proiectul de modificare a legii pensiilor militare, nu au venit cu reglementari in acest sens.
    Va multumesc !

  2. Eu nu cred , sau refuz sa cred ca pot exista atat de multe cadre care mai spera ca un avocat da consultatii gratuite !!! Prima lectie a unui avocat este : – Nu deschizi gura , pana nu tai chitanta ! Minim 1/2 h …….nu vedeti ca este o reclama mascata? Ca nimeni nu a luat banii ?……acum mai nou nici cu hotararea definitiva C.P. S -urile nu le mai pun in aplicare , motivand ca judecatoriile nu sunt abilitate si nu au nici personalul calificat ptr. a calcula pensii …….

    • Raspunsul domnului avocat Răican Florin este acesta: ”Nu am spus nicaieri ca asistenta juridica este gratuita. Clientii care au obtinut hotarari favorabile au achitat un onorariu avocatial. Exista, spre exemplu, mai bine de 40 de politisti pensionari care au incasat recent ajutoarele prevazute de Legea 284/2010 de la IPJ Botosani. Mai sunt si altii. Va respect opinia, chiar daca nu sunt de acord cu ceea ce spuneti”.

  3. Buna ziua! Cu privire la cele doua dosare invocate de dvs. in articol am o intrebare: instanta a decis efectiv ca: este obligatorie plata respecivelor drepturi, sau a constatat doar dreptul la plata respectivelor sume si obligarea paratelor la pata acestor sume doar dupa incetarea cauzei de suspendare legala, asa cum am gasit in diferite hotarari de la instante din Suceava si Bucuresti?
    Cu respect, va multumesc anticipat pt raspuns!

  4. Exista vreo sansa de a castiga in instanta un proces, ce se refera la neacordarea indexarii de 5,25%, acelora care au iesit la pensie dupa data de 07082017? Multumesc.

  5. Buna seara am dat si eu injudecata I.P.J Bistrita Nasaud pentru ca la data pensionarii in 07.10 2011 nu mi=au fost acordate salariile compensatorii. In urma dezbaterii in instanta am avut castig de cauza respectiv Curtea de Apel Cluj mi=a admis recursul,si mi-a respins cererea de solicitarea a salariilor pe motiv ca cererea a fast facuta prematura.Deci ce sa inteleg din aceasta hotarare am dreptul la primirea salarilor compensatorii !!!Multumesc. Eu pot sa mai dau in judecata , sau exista deja autoritate de lucru judecat.

  6. buna ziua, intrebarea mea este cu privire sa sumele compensatorii, ce data se ia in calcul la neacordarea ajutorului deoarece eu am depus raportul de pensionare in luna iunie 2017 pentru iesirea la pensie in iulie 2017 deci data de 01,07,2017 este intre, astept raspuns, va multumesc

    • Salut. Am vazut ca ai postat un comentariu aici si ai intrebat despre acele salarii compensatorii. Eu ma aflu in aceeasi situatie am introdus dosarul pe 08.06.2017 dar mi-a venit decizia incepand cu 01.07.2017. Ai intrebat la casa de avocatura Raican, avem vreo sansa? Multumesc.

  7. Buna ziua,
    M-am angajat in SRI la 1 septembrie 1996 si am iesit la pensie la 1 mai 2017, deci dupa mai mult de 20 de ani. Conform legii 574/2004, art 4, alin 3, am primit Semnul Onorific in Serviciul Patriei pentru ofiteri zilele acestea. Aceta a fost transmis la Casa de Pensii, ca urmare va avea loc o recalculare a pensiei, dar , dupa parerea mea, recalcularea se va vface dupa legea 223/2015 actualizata cu Ordona de Urgenta 59/2017, care, cu siguranta, va produce o pensie mai mica. Daca este asa am pierdut pentru tot restul vietii suma de 250-300 de lei lunar (este vorba de suma cu care ar fi crescut pensia ca urmare a Semnului Onorific), daca nu este asa am pierdut aceasta suma timp de 8 luni, adica minimum 1600 lei. Ma intreb de ce acceptam ca legea 574/2004 sa produca diferente majore la iesire, in sensul ca un militar care s-ar fi angajat doar cu o zi mai devreme si ar fi iesit la pensie odata cu mine nu s-ar fi confruntat cu problemele descrise. Este un caz clar, cred eu, al unei legi care trateaza in mod diferit oamenii. Ce parere aveti?
    Cu deosebita stima,
    Valentin

  8. Daca in raportul de trecere in rezerva (31.08.2017 MApN) nu am specificat privind acordarea acestor drepturi (drepturile prevăzute de Legea nr. 284/2010), mai beneficiem de ele in instanta? Multumesc anticipat.

  9. Buna ziua …….sunt si eu pensionat de un an si nu am beneficiat de aceste drepturi de care spuneti……..eu sint din Buc pt a da in judecata M Ap N trebuie sa vin acolo sau se va judeca in Bucuresti ?

  10. Tatăl meu este pensionar M.Ap.N. din 2016 și nu poate să recupereze sumele de bani pe care trebuia să le primească la data pensionării. A depus mai multe rapoarte, cereri, solicitari și la unitatea militara si la M.Ap. N. dar toate au ramas fara rezultat. Ne puteti spune unde are av. Raican biroul sau cum il putem contacta?

    • Avocat Răican Florin, Mangalia, bd.1 Decembrie 1918, nr.8, bloc A7, scara A. ap.2. Telefon: 0748 881 111.
      Consultanță juridică, asistență și reprezentare juridică în drept civil și penal la Judecătoria Mangalia, Judecătoria Constanța, Tribunalul Constanța, Curtea de Apel Constanța.
      Vă dorim mult succes!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm scrieți comentariul
Vă rugăm să scrieți numele dvs. aici

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.