Le-a priit plecarea din Mangalia! Daewoo a trecut pe profit după mulți ani de pierderi și se pregătește de o nouă privatizare

0
1504

Guvernul sud-coreean pompează miliarde de dolari!

Abandonarea șantierului din Mangalia coincide cu una din cele mai bune perioade din istoria recentă pentru colosul Daewoo. Al treilea cel mai mare constructor de nave din Coreea de Sud și unul din cei mai mari din lume a raportat profit pentru anul 2017, după mai mulți ani de pierderi uriașe. În plus, guvernul de la Seul a anunțat comenzi de vapoare de 5,2 miliarde de dolari, și asta doar într-o primă fază a strategiei de salvare a industriei navale din Coreea de Sud.

Pe de altă parte, statul asiatic vrea să privatizeze din nou Daewoo, după ce l-a naționalizat acum un an pentru a-l salva de la faliment. În aceste condiții, graba ce părea suspectă a Daewoo de a fugi din România, chiar cu abandonarea datoriei de 830 de milioane pe care trebuia să o recupereze de la Mangalia, pare mai ușor de înțeles.

Ministrul sud-coreean al Oceanelor și Pescuitului a anunțat, la începutul acestei luni, că Executivul de la Seul pregătește 200 de comenzi pentru diverse tipuri de vapoare, măsură menită să ajute industria națională navală să iasă dintr-o criză care durează de mai mulți ani. Presa sud-coreeană amintește în acest context reacția de consternare a Japoniei față de ingerința statului în industria constructoare de nave, pe care o consideră o încălcare a regulilor concurențiale din economia de piață, niponii fiind ei înșiși competitori direcți în aceastră industrie. Principalul beneficiar ar urma să fie Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), parte a ”Big Three”, alături de Hyundai și Samsung – cei mai mari constructori navali din Coreea de Sud.

Comenzi de 5,2 miliarde de dolari, dintr-o singură strigare

Presa sud-coreeană a continuat subiectul și, tot în această lună, se redă un anunț al Ministerului Comerțului, Industriei și Energiei, potrivit căruia Guvernul de la Seul a plasat deja comenzi pentru 40 de vapoare, în valoare totală de 5,5 triliarde won (5,2 miliarde de dolari), pentru următorii doi ani. În plus, ministerul a anunțat că, pe termen mediu și lung, se urmărește privatizarea DSME, naționalizată pentru a fi scăpată de faliment.

Managementul de stat sud-coreean a fost cât se poate de benefic pentru Daewoo: pentru prima din 2011, compania a raportat pentru anul 2017 un profit de aproape 630 de milioane de dolari, după pierderile de 2,6 miliarde de dolari din 2016. Principala cauză a fost reducerea pierderilor prin programul de restructurare impus de guvern, la care se adaugă infuzia a 6 miliarde de dolari, plus renunțarea la operațiunile împovărătoare din străinătate. Adică inclusiv abandonarea business-ului din Mangalia, unde DSME deținea 51% dintr-un șantier în care statul român avea 49%, în baza unei companii mixte fondate în 1997.

Perspectivele de acasă au fost atât de bune pentru Daewoo, încât oficialii companiei nici nu au mai stat pe gânduri când s-a oferit oportunitatea de a scăpa de șantierul din Mangalia, care avea la nivelul anului trecut datorii de 1,2 miliarde de dolari. Cu sute de comenzi asigurate de Seul, în valoare de miliarde de dolari, bătaia de cap din România parcă nu-și mai avea sensul. Așa s-ar explica și de ce Daewoo a renunțat la 830 milioane de dolari, pe care trebuia să-i recupereze de la compania din Mangalia, vânzându-și creanța cu numai 10.000 de dolari către olandezii de la Damen, care au preluat acum șantierul românesc.

Datoria de 830 milioane de dolari, vândută cu 10.000

Continuarea, aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm scrieți comentariul
Vă rugăm să scrieți numele dvs. aici

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.