De ce părăsesc constructorii de nave "Daewoo – Mangalia"?

0
334

„Oamenii vin zilnic la sediul sindicatului şi întrebă: ce se întâmplă şi ce viitor are această societate? Nu pot să mă pronunţ. Cei ce vor decide sunt acţionarii coreeni. În calitate de lider de sindicat şi cu experienţa pe care o am, eu cred că aceştia nu vor vinde acţiunile pe care le deţin. Nimeni nu cumpără – o ştiu şi cei de la Ministerul Economiei. Şantierul este girat la băncile coreene. Nu va veni nimeni să cumpere acţiunile unei companii cu datorii la băncile din Coreea.“

Declaraţia de mai sus îi aparţine lui Marin Florian, liderul Sindicatului „Navalistul”, din cadrul companiei mixte româno – sud coreene „Daewoo – Mangalia Heavy Industries”. Tabloul sumbru zugrăvit de el are o mare încărcătură emoţională. Cuvintele exprimă îngrijorarea a mii de constructori de nave din Mangalia, a mii de familii, pentru care prezentul şi viitorul companiei nu mai oferă certitudini.

„În cadrul societăţii, nu mai sunt comenzi. Mai sunt două nave de construit: un vrachier pentru un armator grec şi un portcontainer de 8.600 TEU. În privinţa portcontainerului sunt tot timpul zvonuri. S-a ştiut că există comenzi pentru patru asemenea nave, dar ultima oară s-a aflat (nu ştiu dacă este real) că se vor face doar două. În mod sigur s-a început debitarea la unul dintre ele. La sfârşitul lunii mai începutul lui iunie, ar putea începe debitarea pentru al doilea portcontainer. Dacă nu vor fi comenzi, forţa de muncă se va diminua în continuare. Am fost anunţaţi că se va reduce numărul subcontractorilor. În prezent, circa 200 de salariaţi de pe platformă, care se ocupau cu cuplarea blocsecţiilor în doc sunt plătiţi cu 75% din salariu pe o perioadă de trei săptămâni, între 23 aprilie şi 11 mai” – a afirmat liderul de sindicat.

Potrivit spuselor sale, de la aproape 8.000 de lucrători, cu subcontratori cu tot, care munceau la DMHI în perioada de creştere economică, în prezent au mai rămas 3.000 – 3.500. Numărul angajaţilor proprii ai DMHI s-a redus de la 4.700 la 2.500 – 2.700.

În prezent – afirmă Marin Florian – între 30 – 40 lucrători părăsesc compania în fiecare lună. Sunt plecări de bună voie, dar şi concedieri pentru indisciplină (furt din şantier, consum de alcool la locul de muncă). „Salariaţii pleacă pentru că nu se mai câştigă, nu mai fac ore suplimentare şi nu mai au siguranţa viitorului. Pleacă în Norvegia şi Germania” – explică liderul de sindicat.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Dar să vedem şi punctul de vedere al conducerii DMHI, comunicat de purtătorul său de cuvânt, Mihai Andrei. În contextul general (marcat de recesiune în industria navală mondială, excedent de capacităţi de transport, prudenţa armatorilor, reticenţa băncilor şi presiunea exercitată de concurenţa Chinei), „DMHI încearcă să-şi conserve resursele limitate şi să-şi completeze portofoliul contractual actual de 9 nave (vrachiere clasa „Kamsar-max” şi portcontainere de 8.600 TEU) faţă de capacitatea deţinută într-o cât mai bună măsu-ră, atât prin acţiuni susţinute de divizia de marketing a acţionarului principal, cât şi prin acţiuni proprii privind serviciile de reparaţii nave, reluate odată cu anul 2012. Totuşi, în acest context economic general şi al industriei în special, actualul mix de producţie nu poate oferi condiţii de profitabilitate, iar flexibilitatea noastră de concepţie şi producţie va fi determinantă pentru strategiile viitoare de marketing şi business.”

Purtătorul de cuvânt precizează că „actualul set de comenzi al societăţii, descris mai sus, conţine toate proiectele de 8.600 TEU contractate iniţial.”
Referindu-se la evoluţia forţei de muncă, purtătorul de cuvânt îl contrazice pe liderul de sindicat, afirmând că „DMHI nu a avut niciodată numărul propriu de angajaţi la dimensiunea de 4.700 persoane, fiind într-o medie de aproximativ 3.000 – 3.200 de-a lungul existenţei sale. Fluctuaţia naturală a anului 2011 şi a primului trimestru 2012, pe fondul unui volum de activitate la un nivel similar cu cel din urmă cu doi – trei ani, în condiţiile unui câştig de productivitate a muncii din ultimii ani şi a acţiunilor manageriale de eficientizare, nu a necesitat completarea posturilor vacante; la momentul actual angajaţii DMHI fiind în număr de 2.750 persoane.”

Datele din bilanţurile financiar – contabile publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice diferă de ceea ce susţine purtătorul de cuvânt. Potrivit acestora, numărul mediu de salariaţi a evoluat după cum urmează: 2008 – 3.781 persoane, 2009 – 3.929 persoane, 2010 – 3.451.

Sindicatul se aşteaptă la o clarificare în activitatea DMHI. „Cât de curând ar trebui să se lămurească lucrurile şi la noi. La compania mamă, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), a fost ales un nou preşedinte. El îşi va alege o echipă şi va decide şi viitorul DMHI. De trei ani se tot discută un acord între DSME şi statul român în privinţa majorării capitalului social al DMHI” – afirmă Marin Florian.

cugetliber, miercuri, 02 mai 2012. 


piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply