Tunelul lui Anghel Saligny din Portul Constanța, primul tunel urban din România [FOTO]

0
221

TUNELUL lui Anghel Saligny din Portul Constanța (primul tunel urban din România), a fost construit la sfârșitul secolului al XIX-lea. Acesta este inclus pe lista patrimoniului national.

Tunelul a fost realizat între anii 1895-1900, după planurile inginerului Anghel Saligny. Proiectat și forat pentru cale ferată dublă, el are 490 metri lungime, 8,36 metri lățime și 6,15 metri înălțime la cheia de boltă. A fost căptușit la interior cu cărămizi legate cu mortar și ranforsate cu o acoperire de beton fundată pe un pat din piatră. În zidăria tunelului au fost realizate nișe de adăpostire la fiecare 20 de metri, pentru a proteja personalul de mentenanță în momentul trecerii trenurilor. Tunelul a fost supus unor lucrări de reparații în anul 1965.

În anii 1970, a fost pusă în exploatare spre Portul Constanța o linie ferată nouă, electrificată, iar traficul de marfă prin tunel a scăzut considerabil. Tunelul a fost menținut în uz până în 1992, când, după niște ploi torențiale, tunelul a fost inundat. În 2012, statul a cheltuit peste un milion de lei pentru consolidare şi oprirea infiltraţiilor. Tunelul de cale ferată, din zona Portului este o comoară arhitecturală și inginerească, care din păcate, nu este apreciată la adevărată ei valoare. Tunelul aparține în prezent de Căile Ferate Române.

Arhitectul Radu Cornescu, vicepreședinte al Ordinului Arhitecților din România, filiala Dobrogea declara: ”Ceea ce a fost o adevărată capodoperă arhitecturală, acum se degradează, pentru că de ani de zile zona tunelului a fost lăsată în paragină. S-au adunat gunoaiele, vegetația a crescut, iar tunelul a fost dat uitării”.

 

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Citiți și: clubferoviar.ro/tunelul-lui-anghel-saligny-din-constanta


Mangalia News, 28.02.2021.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply