M/n Albatros, fostă m/n Dej… a ajuns la capăt de drum – Memorial de Laurențiu Mironescu

0
640
Fosta navă DEJ a ajuns la capăt de drum. Deși deznodământul ăsta nu avea cum să fie evitat, ultima ieșire dintre farurile portului Constanța a declanșat, multora dintre noi, o oarecare reverie, DEJ fiind printre ultimele nave, dacă nu ultima, care a apucat să navige prin lumea largă, aparținând de armatorul Întreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime Navrom Constanța și având la pupa pavilion român.
Cargou de 8.750 tdw, DEJ a fost un proiect reușit, aparținând unei serii consistente de nave a flotei, probabil cea mai numeroasă, cu m/n DOLJ cap de serie.
Navele țineau bine la mare deși erau înguste pentru lungimea lor, provă cu bulb și pupă crucișător, castel la pupa, 4 magazii și coridor, magaziile inferioare închizându-se cu minginii și bocaporți de lemn, fiecare magazie câte-un cranic.
Seria a fost construită, inițial, la șantierele navale din Galați și Brăila. Soluția de propulsie era solidă, motoare de 6.100 de cai putere, cu motoare SULZER 5RD68 fabricate la Rijeka sau în Polonia, elica pas fix. Fiabilitatea le-a recomandat pentru cursă lungă, navele de 8.700 au fost repartizate la seria a II-a exploatare flotă și, de-a lungul timpului, au căpătat renumele „șapte mii opt luni”…
De la un moment dat, proiectul a fost pasat Șantierului Naval din Tulcea, unde a suferit ceva modificări, motor principal semi-rapid de Reșița și elică pas variabil. Odată cu modificările, au început și problemele, semi-rapidele de Reșița fiind la originea coșmarurilor multor ofițeri mecanici care au avut ghinionul serviciului pe navele de 8.700 de Tulcea.
Imaginea cu m/n Albatros în tranzit Bosfor, noiembrie 2006 – http://www.shipspotting.com
La începutul anilor ’90, m/n DEJ a reușit să ia foc în portul Constanța. Navrom a preferat s-o transfere Ministerului Apărării Naționale care, sub coordonarea comandantului Marin Deboveanu, a recuperat-o și a transformat-o în nava școală ALBATROS, calitate sub care a operat până în 2009, sub managementul comandantului Corneliu IDU și Octogon Shipping.
De la un moment dat, vârsta și-a spus cuvântul, nava și-a pierdut clasa și a devenit parte a peisajului portului militar din Constanța, cu prova spre nord, îngrijită, demnă, dar prea puțin utilă, de fapt.
Albatros; foto Ovidiu Oprea.
La 7 noiembrie 2023, pe o vreme bună și mare ca-n palmă, nava ALBATROS fostă DEJ a plecat la remorcă spre fostul șantier militar Mangalia, unde va fi tăiată și valorificată ca fier vechi. Cu pomul tăiat, ca să poată trece în siguranță pe sub podul de la Mangalia, fostul DEJ prinde asfințitul pe șenalul de acces spre SNM și, chiar așa, cu iminenta calitate de rebut, nu încetează să fie o navă frumoasă, chiar frumoasă.
Albatros; foto Ovidiu Oprea.
Imaginile cu m/n Albatros spre Mangalia – Facebook Ovidiu Oprea, fost membru al echipajului navei.

MN: Alte materiale semnate de CLC Laurențiu Mironescu și publicate în cotidianul online Mangalia News, puteți viziona aici.

Mangalia News, 21.11.2023.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply