“Y-urile” si “T-urile” Mangaliei. Episodul 2 din serialul DIGURILE MANGALIEI

0
2776

Marin Tănase: Serialul DIGURILE MANGALIEI a fost lansat de Mangalia News astă primăvară, înaintea deschiderii sezonului estival 2016, cu articolul “DIGURILE MANGALIEI – Cine trebuie să le repare ? (FOTO).

Întrucât nu am primit un răspuns clar de la autoritățile competente, care să ne comunice care sunt planurile lor concrete pentru aceste diguri marine, cu sprijinul d-lui inginer Marin Tănase, corespondentul nostru, continuăm să semnalăm situația dezastruoasă în care se află multe dintre digurile care au fost construite acum mai bine de jumătate de secol, pentru a se vedea care este situația lor, pe stațiuni.

Astăzi, digurile din sud: Mangalia și Saturn.

asta-e-mangalia

Foto aeriană: Mangalia și cele șase stațiuni din sudul litoralului.

   Din lungimea totala de 245 Km, cat are litoralul romanesc, intre granita cu Bulgaria, in sud si cea cu Ucraina, in nord, tarmul orasului Mangalia se intinde pe cca 9 Km, din sudul lui si pana in extremitatea nordica a statiunii Olimp, fiind situat deasupra nivelului marii, cu inaltimi care variaza intre 10 m si 20 m.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

   Pentru a proteja tarmurile impotriva actiunii valurilor si curentilor marini, de-a lungul timpului, s-au construit multe diguri de larg si epiuri (diguri cuplate la uscat). Pentru a fi mai eficiente, aceste epiuri s-au construit in forme de “T”, “Y” si mai rar “L”!

   Dupa revenirea Dobrogei la Romania (1878), incepand cu perioada 1893-1905, cand au demarat lucrarile de refacere a Portului Mangalia, sub directa conducere a “intemeietorului ingineriei romanesti”, Anghel Saligny, continuand cu epoca comunista, in perioada 1960-1973, cand s-au infiintat statiunile: Neptun (1962) Jupiter (1968), Venus (1970), Saturn (1972), Olimp (1972) si Cap Aurora (1973) si terminand cu ultimii 20 de ani, localitatea Mangalia (declarata Municipiu in 1995) a cunoscut mai multe etape de construire, consolidare si intretinere a digurilor sale.

   Pentru că in ultimii 30 de ani, fenomenul de corodare a tarmurilor litoralului romanesc s-a accentuat, din anul 2013, Administratia Nationala “Apele Romane” (ANAPR) a demarat Proiectul “Protectia si reabilitarea partii sudice a litoralului romanesc al Marii Negre”.

   Beneficiar este Administrarea Bazinala de Apa Dobrogea-Litoral, aflata in subordinea ANAPR-ului.
Proiectul consta in lucrari de reparare a digurilor existente, constructia de noi diguri de larg, reabilitarea si prelungirea epiurilor, construirea unor diguri ingropate (pinteni) si largirea cu peste 60 m a plajelor prin innisipare artificiala. “Toate acestea vor asigura stabilitatea structurilor costiere pe o perioada de 50 de ani.”.

   In prima etapa, care a avut termenul initial 2015, sunt zonele: Mamaia Sud, Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud si Eforie Nord. Etapa a doua are termen final de executie 2020, in ea fiind cuprinsa si zona Municipiului Mangalia!

   Sa speram ca lucrarile se vor demara cat de curand si-n zona Mangaliei, pentru ca unele dintre digurile sale sunt amenintate de a fi inghitite de apele marii!

   Propunem Administratiei Locale sa întreprindă demersuri la ANAPR, pentru urgentarea inceperii lucrarilor de consolidare a digurilor aflate pe raza municipiului Mangalia.

   In imaginile urmatoare se vad digurile Mangaliei, asa cum sunt ele in zilele noastre!

diguri-2-006 diguri-2-011 diguri-2-015 diguri-2-016 diguri-2-022

diguri-2-035 diguri-2-052 diguri-2-074 diguri-2-075 diguri-2-076

Autor: Marin Tănase, documentarist, corespondent Mangalia News.

Mâine, DIGURILE MANGALIEI, episodul 3.


Mangalia News, Duminică, 18 septembrie 2016.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply