Portul Constanţa nu scapă de „bomba ecologică“

0
808

mscflaminia4-1382723238.jpg

Se va sfârşi vreodată epopeea portcontainerului „Flaminia”? Pe măsură ce trece timpul, situaţia acestei „bombe ecologice” este şi mai încurcată. Toată lumea se leapădă de navă, ca de un cartof prea fierbinte.

Până şi autorităţile de mediu din România vor să o vadă cât mai repede plecată. Au toate motivele! Se ştiu cu musca pe căciulă. Ele au avizat intrarea portcontainerului în portul Constanţa şi au permis să se descarce o parte din deşeurile de la bord.

Afacerea „Flaminia” continuă să fie învăluită în mister. Lipsa de transparenţă a celor implicaţi, fie că este vorba de agenţi economici sau autorităţi naţionale, a dus la complicarea situaţiei.

Scandalul a spulberat şi mitul corectitudinii nemţeşti. Autoritatea de mediu germană notificase oficial autorităţile române că substanţele existente la bord sunt reziduuri calcinate şi deşeuri de fier. Ulterior, s-a constatat că lucrurile stau cu totul altfel.

Pe „Flaminia” au fost găsite deşeuri ce nu pot fi introduse în România, iar cantitatea totală este cu 14.000 tone mai mare decât cea declarată la intrarea în portul Constanţa. Acum, nava e nevoită să plece în alt port, pentru a scăpa de deşeuri.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

„Flaminia a solicitat plecarea în Grecia sau în Danemarca – a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihai Andrei, directorul general al Autorităţii Navale Române. Are acte în regulă şi se poate deplasa cu mijloacele proprii de propulsie. Dar având în vedere că s-au făcut lucrări de tăiere şi dezmembrare la bord, este necesar ca societatea de clasificare Germanischer Lloyds să certifice că lucrările făcute nu îi afectează clasa şi că se poate deplasa de la Constanţa până în portul de destinaţie. În momentul în care obţine certificarea, poate pleca.”

Nu doar obţinerea certificatului de la Germanischer Lloyds împiedică nava să plece mai repede din România. Trebuie rezolvată şi problema echipajului. „Cinci dintre cei unsprezece navigatori de la bord au cerut să fie debarcaţi“ – a declarat Adrian Mihălcioiu – şeful inspectora-tului din România al Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor. „Cei cinci marinari filipinezi nu vor să plece cu nava în Grecia sau Danemarca.

”Odată ieşită din Constanţa, nu există garanţii că nava va putea acosta fără probleme într-un alt port european. Restricţii privind introducerea deşeurilor sunt peste tot în Uniunea Europeană, iar faima proastă a „Flaminiei”a făcut înconjurul lumii. Dacă în portul Constanţa a putut intra fără probleme, e puţin probabil că acelaşi lucru se va întâmpla în Grecia sau Danemarca. Chiar dacă autorităţile vor da avizul, ar putea să reacţioneze docherii şi organizaţiile ecologiste, aşa cum s-a întâmplat în Franţa.

În ipoteza că totul va decurge bine, nava ar trebui să revină în România, la şantierul naval „Daewoo-Mangalia Heavy Industries”, pentru a fi reconstruită. Iniţial, armatorul şi constructorul de nave estimaseră că lucrările vor fi finalizate până la sfârşitul lunii septembrie 2013. Acum, nu se ştie dacă vor demara până la sfârşitul primului trimestru al viitorului an.

Pentru DMHI, pierderea acestui contract de zeci de milioane de euro ar fi lovitură dureroasă, în condiţiile în care volumul comenzilor de construcţii noi este în scădere pe piaţa internaţională.

„MSC Flaminia” a fost construită în 2001, în Coreea de Sud, la „Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering”, acţionarul majoritar al lui „Daewoo-Mangalia”. Are 300 metri lungime, 40 metri lăţime, 75.590 tone registru brut, pescaj de 9,20 metri, capacitatea de 6.750 TEU (containere convenţionale) şi este înmatriculată sub pavilion german.

Ion Tiţa-CĂLIN, cugetliber.ro, Sâmbătă, 26 oct.2013.


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply