Ultimile modificări fiscale pentru anul 2024, cu UPDATE, de Valentina Saygo

0
471

Act normativ OUG 115/15 dec 2023

Actul normativ este împărțit în două – prima parte în care „se dă” și… a doua parte în care „se ia”. Și se dă mult, dar nu acesta este scopul discuției noastre.

Modificările sunt diverse, esențiale și care afectează mai toate capitolele din Codul Fiscal. Care ar fi logica lor și de ce nu au fost incluse în Legea 296/2023, lege asumată cu circ în Parlament, doar premierul Ciolacu poate să răspundă la aceasta întrebare.

A. Modificări pentru impozitul pe venit

Mici clarificări tehnice pentru salariații IT pe fracțiune de salariu.

Venitul din activități independente

Publicitate https://www.mangalianews.ro/
  • Se introduce cheltuiala cu deductibilitate limitată – cheltuieli privind acordarea de burse private in limita unei cote de 5% din baza de calcul
  • Se modifică plafonul pentru acordarea abonamentelor sportive de la 400 euro/an la 100 euro/an
  • Se definește baza de calcul pentru impunere, respectiv: diferența dintre venitul brut și cheltuielile deductibile, altele decât cheltuielile pentru acordarea de burse private și cheltuielile de protocol
  • Se elimină sponsorizarea de 3,5% din impozitul pe venit
  • Se consideră cheltuieli nedeductibile acele cheltuieli înregistrate în evidența contabilă, indiferent de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de corupție.

(Nu îmi dau seama ce a avut poetul in cap, dar posibil să știe el mai bine ce se întâmplă în zona asta fierbinte a corupției)

Venitul din drepturi de proprietate intelectualăî

  • Se elimină sponsorizarea de 3,5% din impozitul pe venit

Venitul din salarii și asimilate salariilor

  • Indemnizația de delegare, detașare și orice sume de aceeași natură, se dublu-plafonează în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat, pe lângă limitarea de 2,5 ori față de nivelul legal stabilit pentru instituțiile de stat.
  • Se modifică plafonul pentru acordarea abonamentelor sportive de la 400 euro/an la 100 euro/an.
  • Sunt deductibile sumele pentru educația timpurie a copiilor angajaților, în limita a 1.500 lei/lunar pentru fiecare copil, dar în limita de beneficii salariale de 33% din salariul de bază.
  • Se abrogă suma plafonată de 400 lei pentru activități de telemuncă.

(Modificări subtile la beneficiile salariale – cel mai bine este să le luați pe rând la studiat!)

Venituri din cedarea folosinței bunurilor (arendă, chirie)

Se introduce cota forfetară de 20% asupra venitului brut, pentru veniturile din chirie, arendă,

Se elimină art. 83 alin (2) respectiv calificarea veniturilor din chirii pentru mai mult de 5 contracte în venituri din activități independente. Sunt tentată să coroborez cu definiția activității ilicite din Legea 296/2023, de unde aș putea trage concluzia că persoanele fizice care au mai mult de 5 contracte de închiriere, ar trebui să se înregistreze fiscal și să țină evidența în sistem real. Mă mai gândesc la sensul abrogării acestui articol și care anume este intenția legiuitorului.

Stoparea la sursă a impozitului pe venitul din închiriere

Se aplică pentru persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât arenda sau închiriere în scop turistic, care închiriază către persoane juridice care au obligația de a conduce evidența contabilă.

În traducere liberă, proprietarii de imobile care le închiriază către persoane juridice nu vor mai plăti impozitul din chirie anual, ci acesta va fi calculat și plătit lunar de către chiriaș.

Venitul brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad în sarcina proprietarului, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.

Dacă chiria este stabilită în valută, venitul brut se determină la cursul BNR din ziua precedentă celei în care se efectuează plata.

Venitul net din închiriere se stabilește la fiecare plată de către plătitorii de venit, persoane juridice, prin deducerea din venitul brut a cotei de 20%.

Plătitorii veniturilor, persoane juridice, au obligația de a calcula, reține, declara și plăti impozitul corespunzător sumelor plătite. Cota de impunere este de 10% asupra venitului net și se reține la sursă la momentul plății veniturilor. Impozitul calculat și reținut reprezintă impozit final și se plătește la bugetul de stat până pe 25 a lunii următoare pentru care se face plata.

Contribuabilii nu au obligația completării Registrului de Evidență Fiscală și de conducere a evidenței contabile.

Proprietarii imobilelor închiriate au obligația de a depune declarația unică în 30 zile de la încheierea (semnarea, nu încetarea) contractului de închiriere și până la 25 mai a fiecărui an, pentru contractele în curs, în cazul celor care au contracte din anii anteriori.

Dacă traducem din română în română, înțelegem că statul pune chiriașii persoane juridice să rețină, calculeze și să plătească impozitul pe chirie în locul proprietarului, pentru că el nu mai are răbdare să primească impozitul anual, ci îl vrea lunar. Tot aici, vă reamintesc de obligația de înregistrare la ANAF a contractului de închiriere. Din păcate, tot mai multe obligații sunt puse în cârca mediului de afaceri, iar acest lucru nu dovedește altceva decât neputința Fiscului de a-și face treaba!

Venituri din transferul proprietăților imobiliare

Notarii publici au obligația depunerii lunare (anterior obligația era semestrială) a unei declarații informative privind transferurile de proprietăți imobiliare.

Venitul net anual impozabil

Pierderea fiscală anuală se reportează și se compensează în limita a 70% din veniturile anuale nete, obținute din aceeași sursă de venit în următorii 5 ani fiscali consecutivi.

Regulile de reportare sunt următoarele:

  • Reportul se efectuează cronologic, în funcție de vechimea pierderii
  • Dreptul la report este personal și netransmisibil
  • Pierderea reportată, necompensată după cei 5 ani, reprezintă pierderea definitivă a contribuabilului

Aceleași reguli și pentru pierderile provenite din străinătate.

Evident, înseamnă că profitul îl împărțim cu statul, dar pierderea este a noastră, a contribuabilului. Păi să ne fie rușine că am ieșit pe pierdere!

Acordarea dreptului contribuabilului de a dispune asupra destinației unei sume din impozit (art. 123)

Sunt destule modificări la acest articol, promit că revin cu un articol detaliat pentru sponsorizări, deoarece a suferit modificări semnificative pe ici pe colo, prin punctele esențiale.

B. Modificări pentru impozitul pe profit

În cadrul cheltuielilor cu deductibilitate limitată, se introduc următoarele:

  • Cheltuielile pentru funcționarea creșelor și grădinițelor, pe lângă cele pentru școli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamiliști etc.
  • Sumele pentru educația timpurie a copiilor angajaților, în limita a 1.500 lei/lună pentru fiecare copil.
  • Cheltuielile pentru funcționarea, întreținerea și repararea locuințelor de serviciu, deductibile în limita suprafețelor corespunzătoare, potivit Legii Locuinței nr. 144/1996 anexa 1
  • Cheltuielile pentru funcționarea, întreținerea și reparația unui sediu aflat în proprietatea persoanei fizice, folosită și în scop personal, deductibile în limita suprafețelor puse la dispoziția societății, se deduc în limita a 50% din valoarea acestora.
  • Cheltuielile pentru funcționarea, întreținerea și reparația unui sediu social achiziționat pe persoană juridică, care NU este utilizat exclusiv în scopul activității economice, se deduc în limita a 50% din valoarea acestora.
  • Se elimină „cheltuielile privind bursele private” din categoria cheltuielilor de sponsorizare, conform legii. În fapt, acestea au fost considerate drept cheltuieli sociale și limitate la 1.500 lei/lunar.
  • Se abroga paragrafele privind educația timpurie
  • Posibilitatea de redirecționare a sponsorizărilor nefolosite (prin declarația 177) își modifică termenul de depunere, respectiv termenul de depunere a declarației anuale privind impozitul pe profit (probabil 25 iunie 2024 și nu 60 zile de la depunerea declarației anuale privind impozitul pe profit.
  • Ajustările/provizioanele pentru deprecierea creanțelor sunt deductibilie în limita a 30% (modificat de la 50%), cu îndeplinirea condițiilor aferente (scadența depășită de peste 270 zile, negarantate de altă persoană, creditorul este neafiliat contribuabilului). Prevederea se aplică pentru creanțele inregistrate începând cu 1 ianuarie 2024
  • Pentru sediul social neutilizat exclusiv activității economice, în proprietatea contribuabilului, amortizarea este deductibilă 50%. Pentru sediul social aflat în patrimoniul contribuabilului și utilizat în scop personal, amortizarea este NEDEDUCTIBILĂ!

Pierderile fiscale – se modifică întregul art. 31: pierderile fiscale anuale, începând cu anul 2024, se recuperează din profiturile ulterioare în limita a 70%, în următorii 5 ani consecutivi. Este una din cele mai urâte măsuri din actul normativ, care va descuraja investițiile și recuperarea acestora, în goana nebună de a scoate bani din piatră seacă pentru un an electoral și de perturbare a mediului de afaceri.

C. Regimul microîntreprinderilor din 2024

Nici nu s-a uscat cerneala pe ultimele modificări fiscale, nici nu le-am explicat suficient, nici nu s-au publicat norme (și nici nu mai cred că se publică), ca acum să o luăm de la capăt în materie de studiat Codul Fiscal, pe ultima sută de metri din an. (…)

Continuarea, pe https://valentinasaygo.ro



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply