„Playback este un film relativ decent, dar nu despre Costinești. Costineștiul a fost o stare de spirit absolut irepetabilă, care ar trebui pomenită, spre o reflexie corectă” – Laurențiu Mironescu

0
743
„Playback se joacă cu înregistrări inedite din arhiva națională de filme și imagini din prezent, lăsându-l pe Sorin Lupașcu, unul dintre cei mai cunoscuți DJ din perioada optzecistă, să ne ghideze călătoria către paradisul pierdut al discotecii Ring din Costinești. Pe lângă înregistrări de arhivă care n-au mai fost prezentate până acum, filmul conține o coloană sonoră din hiturile anilor ’80, românești și internaționale, țintind către o nostalgie colectivă și invitând la un proces de analiză a evoluției societății românești din anii ’80 și până azi”.
„Asta a fost prezentarea filmului pe site-ul Centrului pentru Tineret „Jean Constantin”, adică fostul cinematograf „Republica”. Fiind vorba despre Costinești și Ring, mă pregătisem să fiu nostalgic în particular, dacă mai găseam și alții din zona mea demografică, să fiu nostalgic în colectiv, cu atât mai bine. N-am găsit, deci nostalgia colectivă, pa, n-am ajuns nostalgic nici în particular.
Așadar, documentarul Playback a plecat de la un film artistic regizat de doamna Iulia Rugină, în care se făcea vorbire despre un DJ din Ring, Costinești. Căutând recuzită pentru filmul artistic, doamna ajunge la DJ-ul pe bune al discotecii Ring, domnul Sorin Lupașcu, nume de care am găsit răscolind rafturile de jos ale memoriei mele personale. De la recuzită se ajunge la o expoziție pe tema discotecilor din comunism, expoziție care a generat suficient material pentru documentarul Playback. La un anumit moment, după jumătatea filmului, se ajunge și la Costinești, imagini din trecut împletindu-se cu imagini din jurul Paștelui anului 2021, perioadă a pandemiei pe litoralul românesc.
Prezentul își prezintă mizeria în plin avânt…, în timp ce domnul Lupașcu tocmai povestea despre Radio-Vacanța Costinești, echipa de filmare este interpelată de un cuplu grotesc, patronii unui stabiliment din preajmă, care, într-un final, ajung să și invite protagoniștii filmului la o tratație în zgomot de manele… Televiziunea ne-a făcut mult rău… Se vorbește numai despre Mamaia și Vama Veche, își varsă antreprenorul năduful, pe care antreprenor fața îl trădează că n-a tăiat o factură pe bune în viața lui… Numai despre Mamaia. Dar să nu se uite că aici era regina. Costineștiul era regina, ridică, flutură omul un deget cât un polonez în cameră… Era regină, prietene, da. Dar când Costineștiul era regină, tu n-aveai acces aici, că nu te suspectez de IQ mult peste 4.
În fine, Playback este un film relativ decent, dar nu despre Costinești. Costineștiul a fost o stare de spirit absolut irepetabilă, care ar trebui pomenită spre o reflexie corectă. Mi-aș imagina un documentar despre Costinești după un scenariu de Andrei Partoș, Dinu Lazăr și măcar câțiva Divertiși, din care film să nu lipsească momentul în jurul căruia Costineștiul își construia atmosfera, Serbările Mării, adică. Festivalul filmului pentru tineret, Ringul, Vox Maris, fenomenul blatului la cazare, concursurile de Miss, concertele de rock, Holograf, Iris și restul trupelor de balet, sunt multe de spus, de evocat, de admirat, de clipe după care să jelești, dacă le-ai trăit.
De admirat pasiunea pentru muzică a domnului Lupașcu. A fost și prezent în sală, a vorbit bine, a pomenit și de un episod cu Nicușor Ceaușescu, episod despre care l-am auzit povestit nu demult, chiar de la domnul Partoș, parcă, invitat de onoare la masteratul de istorie pe care doar ce l-am absolvit în iulie, anul ăsta, tovarăși. Deci, în timpul sesiunii de după prânz, la DJ Lupașcu se prezintă un tovarăș care solicită oarece melodii. Domnul Lupașcu nu-l recunoaște, îi dă cu flit, ocazie cu care, a doua zi, rămâne fără serviciu. Asta e. Astăzi, într-o situație similară, dacă s-ar întâmpla ca un DJ să facă asta vreunui ambițios beneficiar de pensie specială, ar avea toate șansele să capete și vreun dosar penal. Chestie de perspectivă.
Una peste alta, am căutat una, am primit alta, prezentarea m-a indus în eroare, dar n-am fost singurul din sală. Pe de altă parte, nu contează prea mult, pentru că m-aș fi dus la film oricum. N-a fost rău, cum spuneam, dar n-a lovit somewhere in the heart of me, vorba lui Dave Gahan, în Good night lovers.
A fost ca un Playback, cumva”.

Laurențiu Mironescu, 17 noiembrie 2023.

Mangalia News, 19.11.2023.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply