Observatorul Astronomic ”Amiral Vasile Urseanu”, București anunță Evenimentele astronomice din luna decembrie

Evenimentele astronomice din luna decembrie.

12 decembrie – Luna plină.

13 decembrie 14 – Dușul de meteori Geminide, produce până la 120 de meteori multicolori pe oră în momentul de maxim. Este produs de resturile lăsate în urmă de un asteroid cunoscut sub numele de 3200 Phaethon, care a fost descoperit în 1982. Dușul se desfășoară anual în perioada 7-17 decembrie. Acesta atinge anul acesta maxim în noaptea de 13 spre 14 decembrie. Din păcate, luna aproape plină va bloca mulți dintre meteori în acest an, dar Geminidele sunt atât de strălucitoare și numeroase încât ar putea fi încă un spectacol bun. Cea mai bună vizionare va fi dintr-o locație întunecată după miezul nopții Meteorii vor radia de la constelația Gemeni, dar pot apărea oriunde pe cer.

22 decembrie – Solstițiul de iarnă, sau solstițiul din decembrie. Polul Sud al pământului va fi înclinat spre Soare. Soarele va atinge poziția cea mai sudică pe cer și va fi perpendicular pe Tropicul Capricornului la 23,5 grade latitudine sudică.

Aceasta este prima zi de iarnă astronomică în emisfera nordică și prima zi de vară (solstițiul de vară) în emisfera sudică. În acest an, iarna astronomică începe pe 22 decembrie, odată cu solstițiul de iarnă și se încheie pe 20 martie. Iarna meteorologică începe întotdeauna pe 1 decembrie și se încheie pe 28 februarie (29 februarie în anii bisecți). În timp ce iernile astronomice sunt determinate de orbita Pământului în jurul soarelui, iernile meteorologice sunt cele trei luni calendaristice cu cele mai scăzute temperaturi medii.

21 decembrie 22 – Urside este un duș minor de meteori care produce aproximativ 5-10 meteori pe oră. Este produs de firele de praf lăsate în urmă de cometa Tuttle, care a fost descoperită pentru prima dată în 1790. Dușul se desfășoară anual în perioada 17 – 25 decembrie. Acesta atinge anul acesta maxim în noaptea de 21 spre 22 decembrie. Luna nu ar trebui să afecteze prea mult în acest an. Cerul ar trebui să fie încă suficient de întunecat pentru ceea ce ar putea fi un spectacol bun. Cea mai bună vizionare va fi chiar după miezul nopții dintr-o locație întunecată, departe de luminile orașului. Meteorii vor radia din constelația Ursa Minor, dar pot apărea oriunde pe cer.

26 decembrie – Luna nouă. Acesta este cel mai bun moment al lunii pentru a observa obiecte din spațiul profund, cum ar fi galaxii și roiuri de stele, deoarece nu există lumina lunii care să afecteze.

26 decembrie – Eclipsa solară inelară, nu va fi vizibilă din România. O eclipsă solară inelară apare atunci când Luna este prea departe de Pământ pentru a acoperi complet Soarele. Aceasta are ca rezultat un inel de lumină în jurul Lunii întunecate. (Observatorul Astronomic ”Amiral Vasile Urseanu”, București).

Mangalia News, 02.12.2019. (sursa: Astro Nauticus Mangalia).