Șantierul Naval Damen Galați aniversează 125 de ani printr-o expoziție istorică deschisă în foaierul Universităţii „Dunărea de Jos”

0
1569

Șantierul Naval Damen Galați aniversează 125 de ani printr-o expoziție istorică deschisă în foaierul Universităţii „Dunărea de Jos”.

Pe 1 septembrie, Șantierul Naval Damen Galaţi a deschis o expoziţie aniversară adresata tuturor gălăţenilor, pentru a împărtăşi bogata istorie de aici, de la mila 80 a Dunării, continuând astfel şirul aniversărilor după incendiara petrecere organizată pe data de 15 august, de Ziua Navalistului.

2018 este un an aniversar. Întreaga ţară sărbătoreşte anul acesta 100 de ani de la Marea Unire. Tot în acest an, aici la Galaţi, în oraşul cu o îndelungată tradiţie în construcţii navale, sărbătorim 125 de ani de la înfiinţarea şantierului. Noi, cei din Șantierul Naval Damen Galați, suntem foarte mândri de moștenirea maritimă a țării noastre şi de rolul pe care compania noastră l-a avut în consolidarea acesteia – incluzând lunga serie de nave livrate de-a lungul timpului către Marina Militară Română.

Municipiul Galați este de secole punctul central al construcțiilor navale din România. Începutul construcțiilor de nave la Galați este menționat încă din 1565 de pe vremea lui Alexandru Lăpușneanu când din conținutul unui firman otoman rezulta ca la Galați exista un mic atelier de reparații navale. Mai târziu, in 1742, doua documente interne din colecția Bibliotecii Academiei Române atesta construirea de corăbii in șantierul naval din Galați.

Șantierul nostru și perioada moderna a construcțiilor navale debutează cu Fernic. Născut in 1860, într-o vreme în care revoluţia industrială atingea, pe ici, pe colo, zona Galaţiului, Gheorghe Fernic, un pionier al timpului său, era un antreprenor veritabil, specializat în știința prelucrării metalelor prin turnare şi forjare. Uzinele “G. Fernic et Co”, cărora li s-a adăugat în 1897 şi “Șantierul Naval G. Fernic et Co”, au fost înființate în 1893, într-un timp în care România depindea de străinătate pentru toate lucrările metalurgice şi mecanice, dar mai cu seamă pentru lucrările de reparații navale. Așadar, anul 1893 reprezintă nu numai începutul industriei metalurgice naționale, dar marchează şi debutul epocii moderne a construcțiilor navale la Galați, şi anume trecerea de la corăbii din lemn la nave cu corpul metalic. Șantierul naval şi-a făcut rapid un renume şi a devenit recunoscut pe plan internațional pentru complexitatea navelor pe care le construia.

Din anul 1999, când şantierul nostru s-a alăturat grupului de Șantiere Navale Damen, am continuat tradiția construirii unei game variate de nave complete şi complexe, printre care amintim super iahturi, nave de cercetare şi nave tip offshore dar şi nave militare.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Sâmbătă, 01 septembrie, în foaierul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi a avut loc vernisajul expoziţiei aniversare, unde accesul s-a facut doar pe bază de invitaţii din cauza locului restrâns. Din cadrul acelei zile festive, nu au lipsit numeroasele surprize care au încântat privirea şi auzul celor prezenţi. Astfel încât, pe treptele edificiului, Fanfara „Valurile Dunării” a întâmpinat musafirii cu un vast repertoriu muzical incluzând şi Marşul Regimentului nr. 11 Siret şi marcând deschiderea vernisajului prin interpretarea Imnului naţional.

În continuare, Asociaţia Tradiţia Militară, prima organizaţie de profil înscrisă oficial care reprezintă ţara noastră la Uniunea Europeană a Asociaţiilor Istorico-Militare, a susţinut o demostraţie de mânuire a armelor purtând în uniforme „de corvoadă” ale marinei debarcate, model 1916 – preluat după ţinuta marinei militare austro-ungare.

A urmat un moment artistic, un interviu imaginat de reputatul Victor Cilincă şi interpretat de actorii Teatrului Dramatic „Fani Tardini”, Vlad Vasiliu şi Lică Dănilă. Inimile ne-au fost încălzite de cuvintele frumoase adresate de către doamna Elena Mereuţă, prorectorul Universităţii “Dunărea de Jos”, domnul Ionuţ Pucheanu, primarul oraşului Galaţi, domnul Rino Brugge, directorul general al Şantierului Naval Damen Galaţi şi nu în cele din urmă doamna Iulia Dobrea, cea care a dat viaţă expoziţiei.

„Expoziţia cuprinde fotografii, cărţi poştale, hărţi, cărţi şi alte obiecte speciale, care ilustrează bogata istorie a şantierului nostru, intrarea fiind gratuită începând cu data de 2 septembrie şi până pe data de 30 decembrie, în intervalul orar 10:00 – 20:00”, mai precizează organizatorii.

De la poza atelierului de turnătorie al lui Gh. Fernic & Asociaţii, la imagini din anii ´60, ochiul va putea descifra o lungă istorie în alb-negru, cu oameni şi oţel, în portul vestit pentru construcţia de corăbii încă din secolul al XVIII-lea. Unele fotografii vorbesc şi despre împletirea unei istorii româno-olandeze. De pildă, cea a puitorului de mine „Amiral Murgescu”, construit în ´41 în Şantierul „Gh. Fernic”, după planurile companiei olandeze I.V.S., cu motoare Krupp şi tunuri Rheinmetall, sau fotografia lansării la apă a „Marsuinului”, care a luptat în timpul celui de-al doilea Război Mondial.

Printre nenumăratele exponate se numără şi un capac de canalizare turnată la începutul sec. XX în Uzinele Fernic, două tablouri din anii `50 pictate de pictorul de atunci al şantierului, domnul Armin Muller, un costum de scafandru (DM 20 – un echipament greu de scufundare fabricat în 1913 şi folosit în trecut pentru lucrările de scafandrerie din incinta Şantierului Naval Galaţi) şi un set de epoleţi şi bicorn de Locotenent de Marină – obiecte folosite în cadrul ceremoniilor în perioada interbelică.

Organizatorii mulţumesc celor au ajutat ca această expoziţie să prindă contur: Primăria Galaţi, Muzeul de Istorie “Paul Păltănea” Galaţi, Biblioteca Judeţeana“V.A. Urechia”, Centrul Cultural “Dunărea de Jos”, Universitatea “Dunărea de Jos”, Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Galaţi, Muzeul Naţional al Marinei Române, Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, Asociaţia Tradiţia Militară, Romilitaria şi nu in ultimul rând domnului Victor Cilincă, care a însuflețit expoziția cu entuziasmul dumnealui, domnului Mugurel Vrânceanu, pentru modul creativ de aranjare a expoziției şi domnului pictor Florian Doru Crihană, care a oferit pentru prezentare trei picturi speciale şi reprezentative pentru șantierul naval.

Damen Shipyards Group

Damen Shipyards Group operează 35 de şantiere de construcţii şi reparaţii nave, şi are în jur de 12,000 de angajaţi în întreaga lume. Damen a livrat mai mult de 6,000 de nave în peste 100 de ţări şi livrează anual aproximativ 160 de nave către clienţi de pe întreg mapamondul. Conceptul Damen unic de proiectare standardizată a navelor garantează un nivel ridicat de calitate.

Accentul pe care Damen îl pune pe standardizare, construcţie modulară şi disponibilitate a navelor în stoc asigură termene scurte de livrare, “costuri totale de proprietate” scăzute, valori de revȃnzare ridicate şi performanţe solide. Mai mult, navele Damen se bazează pe tehnologii dovedite şi cercetare şi dezvoltare aprofundată.

Damen oferă o gamă largă de produse, incluzȃnd remorchere, ambarcaţiuni, nave militare şi de patrulare, ambarcaţiuni de viteză, nave de mărfuri, drage, nave pentru industria offshore, feriboturi, pontoane şi superiahturi.

Pentru aproape toate tipurile de nave, Damen oferă o gamă largă de servicii, inclusiv întreţinere, piese de rezervă, instruire şi transfer de know-how (construcţii navale). Damen mai asigură o mare varietate de componente marine precum duze, cȃrme, vinciuri, ancore, lanţuri de ancoră şi construcţii metalice.

Damen Shiprepair & Conversion (DSC) cuprinde o reţea globală de 18 şantiere de reparaţie şi conversie din care 12 se afla in nord vestul Europei. Facilitatile acestor santiere includ peste 50 de docuri (acoperite) si plutitoare, cel mai mare dintre acestea avand 420 x 80 metri, precum si cale de lansare, sincrolifturi si hale. Proiectele variază de la reparatii simple de mica anvergura pana la modernizari complexe si conversii complete de structuri offshore de mari dimensiuni. DSC realizează în jur de 1,300 lucrări de reparaţii şi întreţinere anual, atat in cadrul santierelor cat si in porturi si in timpul voiajelor.

Şantierul Naval Damen Galaţi

Şantierul Naval Damen Galaţi (SNDG) se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 55 de hectare și aniversează anul acesta 125 de ani de la înfiinţare. De la preluarea de către Grupul de Şantiere Damen, șantierul a livrat 29 de nave militare către treisprezece ţări diferite, inclusiv ţări membre ale NATO și UE. La Galaţi s-au construit nave de manevră ancoră, nave pentru paza de coastă, nave de patrulare/militare, nave tip portcontainer, tip RoRo, feriboturi, drage și barje. Remorcherele tip ASD 3212 purtând semnătura Damen sunt o prezenţă obișnuită pe calele de lansare ale șantierului din Galaţi, în scurtul lor drum către Dunăre.

Pe lângă ambarcaţiuni, nave de deservire a echipajelor și nave de mărfuri, Damen Galaţi și-a clădit rapid o bogată listă de referinţă a navelor construite în care se regăsesc produse de top din portofoliul Damen. Printre proiectele cele mai notabile menţionăm Nava de Suport Logistic de 205 m ‘Karel Doorman’ construită pentru Marina Militara olandeză, primul Remorcher complet Hibrid de 28 m construit pentru compania olandeză de remorcaj Iskes, Nava de Cercetare ‘Simon Stevin’ construită pentru guvernul flamand dar și Nava tip Heavy Lift pentru compania Jumbo, ‘Fairplayer’.

Dintre proiectele recente demne de adăugat amintim: Damen Offshore Carrier 8500 Maersk Connector, o nouă generație de nave pentru instalarea cablurilor submarine, Nava de Suport Logistic Bibby WaveMaster 1, cu funcționalitate ‘walk-to-work’ și design nou personalizat pentru operațiuni în zonele cu platforme eoliene, Nava de Aprovizionare și Cercetare a Antarcticii pentru Divizia Australiei pentru Antarctica, navă care va facilita Australiei explorarea mai largă a Oceanului de Sud și a Continentului Antarctica.

Pe lângă standardele de calitate Damen, Șantierul Naval Damen Galați integrează un Sistem de Politică a Calității în procesul său de management. Sistemul îndeplinește următoarele standarde:

  • ISO 9001: 2008 pentru Sistemul de Management a Calității,
  • OHSAS 18001: 2008 pentru Sistemul de Management Ocupațional de Sănătate & Securitate, 
  • ISO 14001: 2005 pentru Sistemul de Managementul Mediului,
  • Lloyd’s Register JH 143 privind Evaluarea de Risc și
  • Certificatul AQAP 2120 (Publicații Allied Quality Assurance / Standardizare NATO).

Damen Shipyards Galati opens historical exhibition as part of continuing 125 year anniversary celebrations

Displaying an extensive collection of historical maritime memorabilia, Damen Shipyards Galati has opened an exhibition in the Lower Danube University in the Romanian city of Galati. The exhibition is part of the yard’s 125 year anniversary celebrations that began with the annual Shipbuilder’s Day festivities on 15 August.

The exhibition opened on 1 September with a ceremony attended by numerous invited guests including Damen Shipyards Group Board President Jason Bronscheer and the mayor of the city of Galati, Mr. Ionut Pucheanu. Containing various items such as photographs, postcards, maps, books and other special pieces, the exhibition – open until 30 December – thus reflects the rich maritime heritage that has been grown at the yard since its founding in 1893.

Some items, such a photo of the Romanian Navy minelayer NMS Amiral Murgescu, demonstrate shared aspects of Romanian-Dutch history. This vessel, for example, was built at the yard in 1941 to a Dutch design. Other items include two paintings painted in the 1950s by the then painter of the yard, Armin Muller, and a heavy duty diving suit dating back to 1913.

Shipbuilding operations on the site that is now known as Damen Shipyards Galati started back in 1893 when metalworking specialist and business entrepreneur Gheorghe Fernic founded a metal foundry and later in 1897 a shipyard. The shipyard quickly became internationally recognized for the complexity of the ships it was building, and so began a long and continuing tradition of shipbuilding in Romania.

“2018 is a very special anniversary year – we celebrate 125 years since the founding of this yard,” says Mr. Rino Brugge, the Managing Director of Damen Shipyards Galati. “We are very proud of Romania’s maritime heritage and the role that this yard played in Romania history – including the long series of ships delivered to the Romanian Navy.”

Damen Shipyards Galati has been part of the Damen Shipyards Group since 1999.

Damen Shipyards Group

Damen Shipyards Group operates 35 shipbuilding and repair yards, employing 12,000 people worldwide. Damen has delivered more than 6,000 vessels in more than 100 countries and delivers some 160 vessels annually to customers worldwide. Based on its unique, standardised ship-design concept Damen is able to guarantee consistent quality.

Damen’s focus on standardisation, modular construction and keeping vessels in stock leads to short delivery times, low ‘total cost of ownership’, high resale values and reliable performance. Furthermore, Damen vessels are based on thorough R&D and proven technology.

Damen offers a wide range of products, including tugs, workboats, naval and patrol vessels, high speed craft, cargo vessels, dredgers, vessels for the offshore industry, ferries, pontoons and superyachts.

For nearly all vessel types Damen offers a broad range of services, including maintenance, spare parts delivery, training and the transfer of (shipbuilding) know-how. Damen also offers a variety of marine components, such as nozzles, rudders, winches, anchors, anchor chains and steel works.

Damen Shiprepair & Conversion (DSC) has a worldwide network of eighteen repair and conversion yards of which twelve are located in North West Europe. Facilities at the yards include more than 50 floating and (covered) drydocks, the largest of which is 420 x 90 metres, as well as slopes, ship lifts and indoor halls. Projects range from the smallest simple repairs through Class’ maintenance to complex refits and the complete conversion of large offshore structures. DSC completes around 1,300 repair and maintenance jobs annually, both at yards as well as in ports and during voyage.

About Damen Shipyards Galati

Damen Shipyards Galati (DSGa), set over 55 hectares, this year celebrates its 125th anniversary. Since becoming part of the Damen Shipyards Group, the yard has delivered 29 defence and security vessels to thirteen different countries, including NATO and EU members. It also has built anchor handlers, coast guard vessels, patrol ships/navy vessels, combi-freighters and container feeders, RoRo ships, ferries, dredgers and barges. Signature Damen vessels like the ASD Tug 3212 regularly roll off the Galati slipway on the Danube.

As well as workboats, crew and cargo vessels, DSGa has rapidly built up a diverse reference list of vessels at the top end of Damen’s product portfolio. Noteworthy vessels include the 205 m Joint Support Ship ‘Karel Doorman’ for the Royal Netherlands Navy, the first 28 m full-hybrid tug for Dutch towage company Iskes, the Flemish government’s research vessel ‘Simon Stevin’ and Jumbo’s heavy lift vessel ‘Fairplayer’. More recently, DSGa completed six Damen PSV 3300s for Norwegian offshore company World Wide Supply, of which the first four are under charter for Brazil’s oil and gas major Petrobras and two will work the North Sea.

As well as the group’s quality standards, DSGa has integrated a Quality Policy System in its management processes. The system is accredited by Lloyd’s Register Quality Assurance based on the ISO 9001:2008, OHSAS 18001:2008 and ISO 14001:2005 requirements.

To reduce delivery times substantially, DSGa builds a wide variety of standard hulls on spec and keeps them in stock. Part of the Damen approach to shipbuilding – the Damen Standard – these vessels can be configured with various options to suit customer demands. The approach strikes the right balance between standardisation and custom builds. In addition, DSGa regularly fabricates and stocks hulls for completion at other Damen yards.


Mangalia News, 10.09.2018. (Surse: DAMEN SHIPYARDS GORINCHEM și exploremag.ro).



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply