Statul nu va putea gestiona situația la Mangalia. Ce spun experții din domeniu

0
2826
Santierul naval Daewoo – Mangalia Heavy Industries s-a clasat, in anul 2005, pe locul al doilea, in industria navala din Europa, dupa unitatile similare de productie din Spania, in privinta raportului pret-calitate.

 

Experți din domeniu au realizat un studiu al DMHI, în care analizează atât vânzarea șantierului către olandezi, cât și răscumpărarea acțiunilor de către statul român.

Soarta șantierului naval din Mangalia, cel mai important obiec­tiv economic din sudul județului Constanța, urmează să fie decisă în viitorul apropiat.

Potrivit surselor RL, la începutul lunii martie se va lua o decizie în ceea ce privește Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), unde acționar majoritar este o companie din Coreea, care vrea să-și vândă participația.

„România liberă” a intrat în posesia unui studiu realizat de experți ai Asociaţiei Constructorilor de Nave din România (ANCONAV) în care este realizată o radiografie reală a situației economice a DMHI și în care sunt analizate consecințele vânzării către firma olandeză Damen, cât și cele ale răscumpărării acțiunilor de către statul român. Studiul prezintă situația la finele lunii ianuarie 2018.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

DMHI are aproximativ 2.000 de angajați, mai puțin cu 335 față de 1 septembrie 2017. Șantierul are contracte „nesistematice”, spun experții care au realizat studiul. Este vorba în special de fabricarea de secțiuni de nave pentru șantierele din România și de contracte sporadice de reparații nave, volumul încasărilor fiind modest.

De exemplu, există un contract ferm, prin care DMHI trebuie să construiască piese de 6.700 de tone pentru șantierele din Tulcea, Brăila și Galați, care este derulat în perioada februarie-iulie 2018. Din lipsa comenzilor, se caută soluții de reconversie profesională pentru polizatori-lăcătuși și pentru tubulatori. 80 dintre ei ar putea ajunge la șantierele Vard Tulcea și Vard Brăila. În total, sunt probleme în a asigura locurile de muncă pentru 300 de muncitori și 50 de angajați TESA. „Pentru ei nu sunt soluții alternative în acest moment”, se arată în studiu.

Întârzierea, cel mai mare pericol

„Ipoteza întârzierii în stabilirea structurii acționariatului este de departe cea mai dezavantajoasă pentru șantier. Negocierile dintre Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. Korea (DSME) și Damen Shipyards Group Olanda (DSG) au durat mai bine de un an și jumătate, din februarie/martie 2016 până la sfârșitul anului 2017.

Ele s-au suprapus pe o perioadă în care la DMHI încă existau, mai ales la începutul intervalului de negocieri, comenzi în derulare, o activitate de construcții noi susținută și un flux de capitaluri care permiteau societății să supraviețuiască, dar toate acestea erau în evidentă descreștere pe măsură ce tratativele dintre DSME și DSG se îndreptau spre o soluționare pozitivă.

DMHI semnase ultimele contracte de anvergură pentru construcții nave în decembrie 2014, iar ultima navă contractată era preconizată a se livra la începutul lunii februarie 2017, timp în care nu s-a mai contractat nimic, deci practic DSME nu mai era demult interesat de șantierul din Mangalia”, se arată în studiu.

În aceste condiții, conducerea DMHI a depus eforturi pentru menținerea forței de muncă proprii, adică circa de 2.000 de angajați. Din păcate, nu s-au putut salva și locurile de muncă ale subcontractorilor care lucrau pentru șantiere, aproximativ 4.000 de oameni.

„În prezent, societatea mai trăiește pe seama ultimei nave în lucru, a unui volum modest de lucrări de reparații nave și a unor contracte nesistematice de fabricare secții/bloc secții pentru alte șantiere din România, dar, din păcate, zilele acestui șantier emblematic pentru România sunt numărate”, se arată în studiu.

Ce se întâmplă dacă preia statul român

Citiți continuarea în romanialibera.ro



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply