Podul de la Mangalia s-a născut dintr-o tragedie [REMEMBER]

6
10375

În 1989, Nicolae Ceauşescu a inaugurat podul de la Mangalia, care scurta şi uşura drumul spre graniţa cu Bulgaria de la Vama Veche. Despre istoria acestui pod ne povesteşte fostul ministru adjunct al Transporturilor, ing. Alexandru Dobre.

Cei născuţi mai devreme îşi amintesc, desigur, că drumul de la Mangalia, spre ministaţiunea 2 Mai şi mai departe spre graniţă trecea pe la coada lacului Mangalia peste un pod metalic basculant, adică se ridica de un capăt ca să poată trece vasele spre şantierul naval militar.

Prin anii ’83, probabil, s-a hotărât ca acest pod să intre în perimetrul şantierului naval militar ca şi alte aşezări militare. În consecinţă, circulaţia auto s-a deviat pe un drum secundar, prin comuna Limanu, ocolindu-se până la 2 Mai circa 16 km.

Problema cea mai complicată de rezolvat era însă cu salariaţii şantierului naval Mangalia – şantier de construcţii şi reparaţii nave maritime, subordonat Ministerului Construcţiilor de Maşini. Această unitate industrială avea câteva mii de salariaţi şi transportul lor dimineaţa, după-amiaza, noaptea cu autobuzele era o problemă grea.

Atunci, cineva a venit cu ideea de a se amenaja peste lacul Mangalia un pod de pontoane numai pentru pietoni şi biciclişti. S-a făcut acest pod de pontoane, a funcţionat bine până într-o zi, când la o oră de vârf se întorcea schimbul I acasă. Din nu ştiu ce cauză, podul de pontoane s-a rupt şi elementele plutitoare ale acestuia au pornit în derivă. Se spune că au murit foarte multe persoane înecate. Oficialităţile au anunţat patru sau cinci morţi. La auzul acestei întâmplări, “tovarăşul” a dat ordin ca MICM să studieze construcţia unei pasarele, un “pod uşor” numai pentru pietoni. Comanda de proiectare a ajuns, cum era şi normal, la MTTC, la IPTANA. Proiectanţii IPTANA şi-au luat sarcina în scris şi au început să conceapă schiţa şi să facă evaluări în diverse soluţii constructive şi ipoteze de calcul.

Vă invităm să citiți continuarea AICI. Cititi si: Marin Tanase: PODURILE MANGALIEI (fotoreportaj).

Foto: Claboo Media.

Mangalia News, 25.06.2015. Republicare: 02.07.2017.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


6 COMENTARII

  1. Podul despre care vorbiti (cel care faciliteaza trecerea pe insula din ghiolul Mangalia pentru pescarii care au barcile parcate langa insula) nu se rabateaza, ci are o miscare de translatie a doua tronsoane de pod. Accidentul cu pontoanele s-a produs, din cate imi amintesc, din cauza timpului nefavorabil si dintr-o eroare de manevrare a pontoanelor de catre remorcherul care le manevra.

    • Accidentul sa produs datorită nerăbdării oamenilor. Se scotea o navă din șantier iar oamenii nu au așteptat să se termine manevra și au dat năvală pe pontoanele care erau deschise de la mijloc. Datorită greutăţii și a balansului datorat valurilor făcute de navă,pontoanele s-au răsturnat.

      • Da, lucrurile s-au intamplat asa cum ati descris dumneavoastra. Imi amintesc perfect de acest eveniment, Daca oamenii ar fi asteptat pana cand s-ar fi realizat cuplarea pontoanelor la mijloc nu s-ar fi intamplat acel eveniment tragic, din pacate indisciplina oamenilor s-a soldat cu multe victime. Zile in sir scafandri au tot scos de sub apa victime.

  2. Zile negre pt.oras. Copil fiind ,imi amintesc cum treceau spre casa cei care scapasera din accident,uzi,fara încălțări si plinsi. Zile in sir scafandrii au scos trupuri ale celor înecati printre care si copii,unii prinsi de balustrada pontonului. ..Dumnezeu sa-i ierte! Este un monument ridicat in memoria lor pe insula . Dar, cine isi mai aminteste….

  3. Marea greseala a fost ca s-a permis intrarea navei 55K “Bailesti” la garantie in Santier in perioada cand se efectua schimbul de tura (14.00), lumea s-a inghesuit sa treaca primii dintr-o parte in alta, s-a permis accesul oamenilor pe tronsonul de pontoane rabatabil (dinspre 2 Mai), vremea era cu vant si valuri. Tronsonul de pontoane fix (primele 3 pontoane) s-a rasucit in jurul axei longitudinale cu peste 90 grade si s-a produs dezastrul =13 inecati. Am vazut a doua sau a treia zi (de pe nava Bailesti) cum la redresarea pontoanelor fixe, era agatat de balustrada un decedat. S-a declarat accident rutier nu accident de munca.

Leave a Reply