Bogdan Bola: Cum să îți bați joc de banul public și de fondurile de la Uniunea Europeană

0
1356

Bogdan Bola: ”Cum să îți bați joc de banul public și de fondurile de la Uniunea Europeană.

Capitolul 1

Dobromir și Lipnița – peste 12 milioane de euro.
Fiind acum două săptămâni în vizită la Primăria Oltina, pentru a discuta cu domnul primar despre posibilitățile comunității de a susține și încuraja turismul în zonă, am ajuns și în localitatea Dobromir, care, alături de comuna Lipnița, face parte dintr-un proiect transfrontalier cu două localități din Bulgaria. Acest proiect era menit să ușureze diversificarea legăturilor între comunități, reducerea timpului parcurs de turiști dar și participarea comună la dezvoltarea economico-socială a comunităților.

În teorie, cele două șosele (cu puncte noi de trecere a graniței) ar fi facilitat traficul internațional de persoane și mărfuri și ar fi pus în valoare obiectivele turistice din sudul județului nostru, asigurându-se un acces facil către acestea și ar fi scurtat drumul parcurs cu 30-40 de km.

Costul: peste 12 milioane de euro (85% din fonduri UE).

Parteneri: Uniunea Europeană, Ministerul Dezvoltării Regionale și Consiliul Județean Constanța.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Beneficiari: Comuna Dobromir și comuna Lipnița.

Data dării în folosință: 2013.

Stare actuală: proiect în stand-by, șosele nefolosite, puncte de trecere a graniței închise, drumuri blocate cu crengi și plăci de beton!

Nu vă imaginați că banii nu ar fi fost cheltuiți…, nu nu, de asta s-au ocupat cu prioritate!

Proiectul a fost viciat de la bun început:
– logica pentru care s-au construit 2 puncte noi de trecere a frontierei, la o distanță de nici 20 de km unul de celălalt, îmi scapă în întregime (nu e ca și cum vorbim despre o Thailanda a României);
– conducerea CJC de atunci a fost de părere că România va intra rapid în Schengen și că nu va fi nevoie de puncte de trecere a graniței. S-au înșelat și tot proiectul a fost dat peste cap.
– pentru fiecare sens de mers mai este necesară o bandă suplimentară a drumului, camere de arest și de reținere.

În urma discuției avute cu consilierul local PNL Paul Niculcea din localitatea Dobromir, rezultă ca drumul transfrontalier Dobromir-Krushari este funcțional, însă ramâne închis deoarece Poliția de Frontieră refuză să îl ia în primire, din cauza deficiențelor prezentate mai sus. Și pe bună dreptate – nu sunt îndeplinite condițiile de securitate pentru o țară care constituie graniță a Uniunii Europene.

Partea cea mai proastă a acestei povești este că, din spusele domnului consilier, dacă până la sfârșitul anului 2018 nu se constată deschiderea circulației publice pe cele două drumuri transfrontaliere, se riscă retragerea finanțării nerambursabile. Acest lucru se poate dovedi fatal pentru cele două primării, dacă avem în vedere valoarea mare a proiectelor și bugetele mici ale comunelor (Dobromir este localitatea cu populația cea mai săracă din județul nostru).

Un fapt care trebuie menționat, cu o anumită durere în suflet: Bulgaria are totul gata și ne așteaptă pe noi!! Pierderea acestui proiect, în pofida diligențelor depuse de către autoritățile locale pe lângă Guvern și Ministerul Dezvoltării Regionale, ar însemna ca și Bulgaria să returneze fondurile primite, chiar dacă nu ar fi din culpa lor și ar putea declanșa un adevărat incident diplomatic!

Întrebarea este una simplă: continuăm cu un proiect bun, însă prost gândit de la început…, sau îl abandonăm și pierdem banii, condamnând la sărăcie niște comunități care oricum sunt într-o situație foarte complicată?

Din acest motiv, săptămâna viitoare voi merge din nou în zona de sud a județului și voi avea o întâlnire cu reprezentanți ai autoritățile locale, pentru a vedea ce este de făcut și cum putem repara ce s-a stricat în trecut”.


Mangalia News, 17.06.2017.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply