Marin Tanase: ISTORIA CORVETELOR ROMANESTI – Episodul 2

0
4849
 
ISTORIA CORVETELOR ROMANESTI – Episodul 2
Dupa comandantul Vanatorului de Submarine 260, Traian Atanasiu, avansat intre timp la gradul de Cpt. Rg.3, in vara anului 1981, in Santierul Naval “2 Mai” Mangalia, in Docul Uscat Nr.1, unde era in constructie nava, s-a prezentat Lt. Zoltan Varga, numit in functia de sef mecanic. Cei doi membrii ai echipajului viitoarei Corvete 260 “Amiral PETRE BARBUNEANU”, au urmarit executarea lucrarilor pana la livrarea navei catre Marina Militara.
Pe intreaga perioada de construire a Vanatoarelor de Submarine, din Clasa TETAL I, dupa proiectul 1048, realizat de un grup de proiectanti condus de ing. Ion Rebega de la ICEPRONAV Galati, lucrarile au fost urmarite de un reprezentant al Comandamentului Marinei Militare. La incepul lucrarilor, acesta a fost Cpt. Rg.1 ing. Daniel Barbu, seful Departamentului Tehnic, din cadrul Comandamentului Marinei. Dupa trecerea acestuia in rezerva, cu ocazia pensionarii, lucrarile au fost urmarite de Cpt. Rg. 3 ing. Constantin Rusu, caruia, cu ocazia trecerii in rezerva, la data de 1 septembrie 2002, i s-a acordat gradul de contraamiral de flotila.
Din partea Comisiei Militare Nr.1 pentru Mangalia si Constanta, condusa la acea vreme de Cpt. Rg.1 ing. Gheorghe Grigorie, lucrarile au fost urmarite de PMC (personal muncitor civil) Tehn. Mihai Vasiliu. (Comisia Militara avea rolul pe care il are un Registru Naval la construirea navelor civile).

Conform proiectului, nava are suprastructura realizata din blocsectii din otel si blocsectii din aluminiu, intre acestea existand o cuplare elastica.
Caracteristici tehnice: Deplasament Dmax.=1590,25 tdw; Lungimea Lmax.=92,4 m; latimea lmax.=11,40 m; pescajul Tmax.=3,37 m, viteza Vmax.=24 Nd.
Instalatia de propulsie a navei Vsm. 260 avea, la livrare, urmatoarele parti componente:
– 4 motoare principale (M.P.), tip ALCO 16 R 251 FMA, 3285 CP, realizate la Resita;
– 4 reductoare inversoare (R.I);
– 4 linii axiale (L.A.);
– 4 elici cu pas fix.

Energia la bordul navei este asigurata de 3 Diesel-Generatoare (D.G.), motoare MB-836.

Vanatorul de Submarine 260 a fost livrat Marinei Militare la sfarsitul anului 1983 si a intrat in eficienta la inceputul anului 1984.
Dupa anul 1990, Corvetei 260 i s-au inlocuit 2 elici cu pas fix, cu altele avad pasul variabil (reglabil) si cele 2 R.I., de pe L.A. ale acestora, cu altele de turatie (RT).
Cele doua elice cu pas fix sunt mai spre pupa, aproape de carme, iar cele cu pas variabil sunt la cativa metri distanta de primele, mai la prova si spre borduri.
Guvernarea este asigurata de 3 carme.

Precursorul Divizionului 50 Corvete a fost Divizionul 1061 Vanatoare Antisubmarine Mari, infiintat in anul 1955. Acesta avea in componenta Vanatoarele de Submarine V1, V2 si V3, din Clasa “KRONSTADT”, achizitionate din URSS. Dupa aducerea celor 3 nave de la Sevastopol, li s-a stabilit locul de dislocare permanent in Portul Militar Mangalia. V1 (ex BO-157) era fabricat in anul 1955; V2 (ex BO-161) an fabricatie 1955 si V3 (ex BO-466) an fabricatie 1956.

Vanatoarele din Clasa “KRONSTADT”, proiect 122 bis, aveau urmatoarele caracteristici tehnice: Deplasament Dmax. = 336 tdw; Lungimea L=52,20 m; latimea l=6,20 m; pescaj T=2,11m; viteza V=20 Nd. Armament: 1 tun 90-K, cal. 85 mm; 2 tunuri AA 70 K calibrul 37 mm; 3 mitraliere binate cal. 12,7 mm.

In anul 1959, denumirea Divizionului 1061 s-a modificat in “Divizionul 50 Vanatoare de Submarine”.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Incepand din anul 1974, Vanatoarelor de Submarine Mari V1, V2 si V3, care formau Sectia I Vsm, li s-au adaugat Vanatoarele de Submarine Mici VS 41, VS 42, VS 43 si VS 44, care formau Sectia a II-a Vsm. Noile nave de lupta antisubmarina au fost construite in Santierul Naval Mangalia, dupa proiect chinezesc, la care proiectantii romani au adus imbunatatiri. De-a lungul anilor, celor 4 Vanatoare de Submarine Mici li s-au adus modificari la sistemele electronice si la armament.

VS 41 – VS 44, caracteristici tehnice: Deplasament D=116 tdw; Lungime L=39 m; latime l=3 m; pescaj T=1,43 m.
Propulsia era asigurata de 4 motoare M50-F4 Diesel, a cate 1200 CP. Viteza V=30 Nd. Autonomie 600 Mm/10 zile.
Armament initial, pana la reparatiile capitale din 1986-1987: 1 x 37 mm, tun 70 K; 2 x 14,5 mm, mitraliere MR 2N; 2 x RBU-1200; doua rampe de lansare inclinate pentru lansare grenade AS.
Armament dupa varianta modernizata: 1 x MR4N, cal. 14,5 mm; 1 x AK-230 cal. 30 mm; 2 x RBU-1200 (RL 1000); doua rampe de lansare inclinate pentru grenade AS (antisubmarin); doua lansatoare pentru rachete N-A- STRELA – 2M.

La data de 1 august 1986, Divizionul 50 este redislocat la Sulina.

Galerie FOTO:

– Va urma –

Nota:
Multumesc domnului Cdor.(r) Nicolae Apostol (fost comandant al Divizionului 50 Corvete, in perioada ian. 1999 – martie 2002) si prietenilor mei, fosti colegi: Lt. Cdor.(r) ing. Ion Voicu (fost sef Serviciu Proiectari si apoi director comercial in SNM), Victor Butuman (fost sef departament Productie din SNM), Ion Mingheras (fost dispecer) si Dumitrachis Dumitru (fost CTC-ist), pentru informatiile, despre corvetele construite in SNM, pe care mi le-au oferit.

Alte surse sunt site-urile:
“260-263: “TETAL I” class corvette”; “Buletinul Fortelor Navale Nr. 14/2001 -Serie Noua-“; “fortele navale romane/Romania Breaking News -RBN…”; “Istoric – Fortele Navale Romane”; <<“Vanatorii de submarine din Marea Neagra”, Darius Marinescu, Romania Libera, 21 febr. 2007>>; “[PDF] Buletinul Fortelor Navale Nr. 18/2013″; ” [PDF] Buletinul Fortelor Navale Nr.12/2012″; “Marina Romana Nr. 5 (90) 2002”; “Marina Romana Nr.4 (113) 2006”; <<“Divizionul 50 Corvete”, Fortele Navale Romane>>; “Almanahul Fortelor Navale 2010 -Navy.ro”; “264-265: “TETAL II” class corvette; << V1-V3: “KRONSTANDT” class large patrol craft/ Submarineclases>>; <<“Kronshtadt – class submarine chaser – WIKIPEDIA>>; << Vanatoarele clasei “KRONSTADT” in Marina Militara, Mugur Catalin Leonida (preluare din “MODELISM Nr.4/2012)>>; “Forum Romania – The Community (RTC)”; << “Politica Navala Postbelica a Romaniei 1944-1958”, Cdor. dr. Marian Mosneagu >>.

Episodul 1 din serialul ISTORIA CORVETELOR ROMANESTI îl puteți viziona aici:

marin-tanase-istoria-corvetelor-romanesti-episodul-1-galerie-foto/


Mangalia News, Joi, 11 mai 2017.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply