RE-BRANDING MANGALIA! Rebranduim Mangalia, punând în valoare diversitatea sa etnică și culturală!

0
2010

Menabit Ozzy: RE-BRANDING MANGALIA – pas cu pas.

Foto 1: Magazin de suveniruri orientale, situat la parterul blocului de lângă actuala cupolă a Balnearului. (vis-a-vis de Delureanu, unde mâncau și beau artiștii).

În 1874, kazaua (plasa) Mangalia avea 6.429 locuitori bărbați, din care 5.930 erau musulmani. În 1902, în plasa Mangalia erau cca 8.000 de tătari și 1.100 de turci.

Foto 2: Geamia Esmahan Sultan din Mangalia, între 1915-1930.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Cei care l-am apucat pe nenea Mustegep cu șuberekul, ne amintim de dânsul cu drag. Exoticul litoralului românesc era dat de tradițiile și comunitățile de musulmani, unde găseai preparate turcești și tătărești, unde se bea cafea la nisip, cu tabietul de a ține sub cerul gurii o acadea tătărească, zaharisită; unde musafirul era tratat cu dulceață de smochine cu nuci, ori cu baclavale. Cu koșap servit la prânz “sezoniștilor” – cum numeam turiștii; cu feliuțe de ghiudem uscat servit alături de “ochii lui Dobrin”, când bunicu’ Uluc-bai scotea televizorul afară, să vadă meciul cu bărbații sezoniști; cu sardine mici uscate la soare, pe hârtie de împachetat și apoi marinate de bunica Șucuran; ori cu salata de ardei copți si roșii coapte, rețetă pe care toate sezonistele o scriau în caiete, dar niciodată nu apucau să le prepare la casele lor, iar în sezonul estival următor scriau rețeta încă o dată, poate-poate o vor reproduce…

Foto 3: Farul din Mangalia, în plan apropiat localnici turci și tătari.

Mangalia și localitățile din jur, precum toată Dobrogea, sunt un fel de mare teritoriu “Ada-Kale” al României. Această diversitate etnică și culturală este o atracție turistică în sine. Dar nu am știut să o promovăm.

În plus față de Medgidia ori Cobadin, noi avem marea și litoralul: Mangalia este singurul oraș din Europa care are 6 stațiuni turistice. Dacă pentru aceste stațiuni se pot gândi concepte ale destinației turistice de tip comercial, Mangalia ar putea gândi un concept al destinației turistice după propria sa identitate, pe care am reușit să o pierdem în perioada post-comunistă, poate și datorită deschiderii granițelor și invaziei de produse turcești.

Geamia Esmahan Sultan este cea mai veche din România. Ca monument istoric este obiectivul turistic care atrage cei mai mulți vizitatori. Curtea geamiei este un parc în sine – ultimul parc răcoritor, cu copaci, din Mangalia – foarte bine îngrijit, prin interesul comunității musulmane din municipiu. Pentru întreținerea geamiei nu se alocă fonduri nici de la stat, nici de la consiliul județean, nici de la primărie. Membrii comunității își fac timp să vopsească gardul, să îngrijească curtea…, ori contribuie financiar pentru reparații.

   Foto 4: Restaurant și cofetărie “Delureanu”, din Piața Veche, unde era statuia Eroului Dobrogean, vis-a-vis de geamie. Aici artiștii și turiștii mâncau dulciuri și delicatese locale, făcute și vândute lui Delureanu de către tătăroaice și turcoaice.

În ultima perioada, terasa kaveane (ceai si cafea), prezentă vara timid în curtea geamiei, a dat curaj turiștilor sau localnicilor să viziteze Esmahan Sultan. Foarte mulți locuitori ai Mangaliei, din respect față de religia concetățenilor tătari și turci, au avut un fel de rușine pioasă să viziteze geamia. Geamia este un loc primitor pentru oricine, cei care au băut un ceai în curtea geamiei s-au simțit foarte bine, ospitalitatea enoriașilor musulmani și a hogei i-a îndemnat să viziteze geamia în interior, s-a ajuns la situația ciudată de a fi turist în orașul tău.

Geamia Esmahan Sultan face parte din identitatea Mangaliei, geamia a fost aici când nimic nu a mai fost, de la ea s-a pornit reconstrucția orașului. Este monument istoric, este atracție turistică, este lăcaș de cult – este parte din identitatea Mangaliei.

Când geamia intrase în paragină datorită vechimii sale, iar minaretul era în pericol de prăbușire, printr-o voință divină…, ori poate văzând determinarea cu care comunitatatea dorește să salveze geamia ridicată de prințesa Esmahan, un om de afaceri a susținut integral reabilitarea, implicând Ministerul Culturii din România și Ministerul Culturii din Turcia. Reabilitarea arheologică, reasamblarea minaretului, molon cu molon, cu scoabe din plumb topit, dupa metoda originală de construcție, reabilitarea zidurilor și a acoperișului, au costat pe finanțatorul Capa Tunc, CEO al Anchor Group, suma de 1.100.000 dolari. Inaugurarea a avut loc în urmă cu 10 ani, în prezența Ambasadorului Turciei, Ministrului Culturii din România, delegați ai Ministerului Culturii din Turcia, pe data de 28 August 2008.

Cu ocazia împlinirii a 10 ani de la reabilitarea (renașterii) geamiei Esmahan Sultan din Mangalia, am avut inițiativa legislativă de a adăuga în Agenda de Evenimente a Municipiului Mangalia, pe data de 28 August 2018, un eveniment aniversar. Pe lângă exprimarea recunoștintei față de Ministerul Culturii din România, față de Ministerul Culturii din Turcia, față de Ambasada Turciei, față de familia Tunc (dl Capa Tunc a decedat in 2017), pentru implicarea fiecăruia și pentru străduința de a salva geamia, acest eveniment este și o ocazie de a promova geamia din Mangalia. Încasările de la vizitatori devin fonduri de întreținere ale geamiei. Lângă acest obiectiv turistic foarte vizitat, ne vom strădui să organizăm o zonă de suveniruri și produse specifice turcilor si tătarilor dobrogeni.
Nu am stat cu mâna întinsă la primărie și la consiliul local, ca să primim bani de la bugetul local pentru întreținerea geamiei; am căutat să aducem un ajutor prin mărirea posibilităților de auto-finanțare.

Acest eveniment planificat pentru data de 28 August 2018 ar trebui să devină o ocazie ca Mangalia să-și recapete atmosfera din trecut: cu oaze de orientalism dobrogean, boem în felul lui unic.

Cu această ocazie, fiind an aniversar, intenționez să distribuim peste 200.000 de pliante pe durata sezonului estival, cu o scurtă istorie a geamiei, pentru a mări numărul de vizitatori. Fiind un eveniment oficial al municipiului, centrele de informare turistică vor promova în toate stațiunile. Periodic, putem organiza un sampling cu cafea la nisip, pe a căror pahare de carton să fie imprimată geamia și invitația de a o vizita. În această vară, geamia Esmahan Sultan, preparatele etnice dobrogene, spectacolele cu muzică și dans, organizarea simulării de nuntă tătărească, la care turiștii să fie invitați în diverse locații, pot deveni brand-concept al destinației turistice Mangalia.

Odată cu experiența căpătată, putem adauga mai multe elemente în conceptul destinației turistice, cum ar fi: plimbările cu vaporașele din portul turistic, pe distanțe mai mari; un port turistic plin cu bărcuțe-chioșcuri acostate la cheu, de unde poți cumpăra clătite, delicatese turcești și tătărești, cafea la nisip, limonade si alte băuturi, etc. Toți acești comercianți pot contribui la organizarea de spectacole pe scena de pe ponton, astfel ca portul turistic să devină o atracție comercială plăcută, nu doar un loc de promenadă, acum mai tot timpul aflat în beznă. Diferența între o tarabă țigănească, cu plastice si colace înșirate și un spațiu comercial drăguț și util turismului, încadrat în ambient, îl face conceptul.

Acest eveniment, pe care îl numesc Ziua Geamiei, este precum Ziua Manneken Pis.
Manneken Pis este simbolul orașului Bruxelles. Este o statuie de 61 cm, din bronz, si reprezintă un copil care urinează în fântână. În jurul unei statui de juma’ de metru s-a creat o întreagă industrie turistică, iar noi avem frumusețea unică a geamiei Esmahan Sultan, dar nu o promovăm ca simbol și monument istoric.

În 2017 s-a lansat și documentarul “Esmahan, Comoara de la Mangalia”. Tot în 2017, în cadrul unui proiect transfrontalier, geamia Esmahan Sultan are propriul film 3D, care ar fi trebuit să fie proiectat pe o clădire timp de 90 de zile, pe durata a 2 sezoane estivale. Materialul video există și poate fi promovat cu proiecție pe diverse clădiri din stațiuni.

Inițiativa legislativă locală s-a concretizat, Ziua Geamiei este eveniment oficial în agenda din 2018, nu rămâne decât să ne suflecăm mânecile și să ne apucăm de treabă, dacă primăria ia în serios acest demers și nu se străduie să-l împiedice, așa cum a făcut cu Orășelul Copiilor, o altă inițiativă legislativă a mea, în calitate de consilier local, cu buget alocat. A devenit altceva decât trebuia să fie, pentru că atâta inspirație a avut primăria.

Primăria nu poate deturna acest proiect, nici nu are voie. Conform legii, este obligată să-și acorde sprijinul (legile care privesc minoritățile etnice sunt foarte punitive când sunt încălcate). Prin urmare, depinde doar de noi, comunitatea Mangaliei, să putem realiza un eveniment care să devină o tradiție frumoasă.

Mangalia News, 09.01.2018. (Mai multe poze, pe Facebook, la Menabit Ozzy).



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply