O altă promisiune neonorată:
Transformarea navei EUGEN STIHI în muzeu plutitor!

0
4026

canoniera-eugen-stihi

Vă amintiți articolul publicat de Mangalia News în aprilie 2015, din care spicuim:

   “…Totodată, s-a mai aprobat un proiect de hotărâre privind trecerea navei militare „Lt. cdor. Eugen Stihi”, din proprietatea Statului şi a Ministerului Apărării Naţionale, în proprietatea Consiliului Local Mangalia. Această navă a fost fabricată în Franţa, înainte de anul 1920, fiind cea mai veche navă din patrimoniul Forţelor Navale Române.

   “Lt. cdor. Eugen Stihi“ a făcut parte din flota naţională în timpul Primului Război Mondial şi s-a aflat  în serviciul marinei vreme de 90 de ani, până în anul 2004. În toată această perioadă, nava a participat la misiuni de dragaj mine, suport de convoaie navale şi a fost folosită de specialişti pentru studii hidrografice.

(…) Autorităţile din Mangalia intenţionează să transforme această navă în muzeu (30  aprilie 2015. Comunicat transmis de Biroul de presă al Primăriei Mangalia).

Astăzi abordăm din nou această temă și-i dăm cuvântul corespondentului nostru, sing. Marin Tănase, ca să ne prezinte

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

ISTORIA ZBUCIUMATĂ A UNEI CANONIERE – “Lt. Cmd. EUGEN STIHI”

   Iarna 2009-2010 a fost geroasa si plina de precipitatii sub forma de ninsoare. Gheața de la suprafata Lacului Mangalia avea grosimea de peste 12 cm. In conditii vitrege, cu temperaturi sub -10 grade Celsius, la inceputul lunii februarie 2010, M.Ap.N., prin UM 02022 Constanta, a hotarat andocarea in regim de urgenta a navei “EUGEN STIHI” in Santierul Naval Mangalia (fosta UM 02029).

Nava a fost adusa in santier remorcata de doua Salupe de Remorcare si Salvare (SRS). Drumul le-a fost deschis de Remorcherul Maritim RM 101, care a spart gheata, din Portul Militar si pana in zona Transbordorului Calei de ridicare-coborare nave a santierului.

Ridicarea navei pe cala s-a efectuat cu eforturi deosebite din partea angajatilor SNM-ului [detasati la acea vreme la asociatul acestuia, SC Sisteme Navale Mangalia SRL, firma infiintata de trustul Lurssen din Bremen (Contractul de Asociere intre partea romana, care avea 49% din actiuni si cea germana, detinatoare a 51%, s-a semnat in august 2008)].

Dupa lucrarile de reparatii, nava a fost lansata la apa in data de 16.12.2010. Din cauza lipsei de fonduri, s-au executat doar lucrari de aducere a navei in situatia de plutire in siguranta, cu sprijin financiar de la sponsori, printre care a fost si SC Sisteme Navale Mangalia SRL.

Datorita uzurii fizice si morale, nava a fost scoasa din serviciu in anul 2003, si de ani buni se cauta sponsori pentru transformarea ei in muzeu!

Canoniera “Lt. Cdor. EUGEN STIHI” a fost construita in perioada 1916-1917, in Santierul Naval Arsenal de Lorient din Franta. Numele initial a fost “FRENCH FRIPONNE”. [Canonierele sunt nave de razboi, de mici dimensiuni si rapide, folosite pentru servicii de escortare, patrulare, paza coastelor maritime si fluviale, transmiterea ordinelor etc. Se mai numesc si avizouri.].

Caracteristici tehnico-tactice:

– deplasament = 540 tdw;
– lungime = 55,60 m;
– latime = 6,90 m;
– pescaj = 2 m;
-armament: 2 tunuri, calibrul 100 mm si 2 mitraliere de 13,2 mm;
-viteza 12 nd (1 nod = 1 mila/ora; 1 mila marina internationala =1852 m).

   In anul 1920, Guvernul Romaniei a cumparat de la francezi, pe baza de comanda, 4 canoniere, pe care le-a numit initial “A”, “B”, “C” si “D”. Ulterior, ele au capatat numele unor eroi decedati in Primul Razboi Mondial.

Astfel, ele s-au numit:
– “Locotenent Comandor STIHI EUGEN” (ex.: “FRENCH FRIPONNE”);
– “Capitan DUMITRESCU CONSTANTIN” (ex.: “IMPATIENTE”);
– “Locotenent LEPRI REMUS” (ex.: “CHIFFONNE”);
– “Sublocotenent GHICULESCU IOAN” (ex.: “MIGNIONE”).

Cele 4 nave au format Diviziunea de canoniere draga-mine, infiintata prin Decretul Nr. 7740/1920, semnat de Regele Ferdinand. Aceasta Diviziune se afla in subordinea Diviziei de Mare, care avea sediul in Constanta.

“Pe langa operatiunile de dragaj si a programelor de instructie in mare prin trageri de infanterie si artilerie, din anul 1921, canoniera “Stihi” a fost pusa la dispozitia Scolilor marinei, pentru efectuarea unor voiaje de instructie cu elevii acestor scoli.”

In septembrie 1944, alaturi de alte nave, “EUGEN STIHI” a fost sechestrata de sovietici. La 12 oct. 1945, ea a fost restituita Romaniei, impreuna cu “Slt. GHICULESCU IOAN”. Canoniera “Cpt. DUMITRESCU CONSTANTIN” a fost retinuta de rusi! “Lt. LEPRI REMUS” se scufundase in anul 1940, langa Sulina.

eugen-stihi3

   In anul 1958, “EUGEN STIHI” a fost scoasa din Divizionul de Dragoare si incadrata in Divizionul de Nave Auxiliare (DNA) si bagata in santier pentru reparatii, unde a fost transformata in Nava Hidrografica, devenind NH 112.

eugen-stihi2

Astazi, dintre cele 4 canoniere cumparate de Guvernul Romaniei in 1920, “EUGEN STIHI” este singura care mai pluteste!

   In anul 1966, in prima duminica a lunii august (cand se sarbatorea Ziua Marinei Romane pe vremea comunistilor), pionierul Marin Tanase, alturi de alti colegi, sub indrumarea doamnei Mariana Turtucaianu, profesoara de Geografie, inmana flori conducatorului Statului, Nicolae Ceausescu, pe puntea navei NH 112! Atunci, copilul Marin Tanase nu avea cum sa stie, ca peste ani, va ajunge sa contribuie la repararea in SNM a navei “EUGEN STIHI”!

   Intr-o sedinta tinuta in aprilie 2015, Consiliul Local Mangalia a aprobat proiectul de hotarare privind trecerea navei “Lt. Cmd. EUGEN STIHI” din patrimoniul MApN in administrarea Primariei Mangalia, în scopul transformării ei în muzeu plutitor.

   In prezent, nava se afla amarata la cheiul Divizionului de Nave Auxiliare Mangalia!

eugen-stihi4

   Reprezentantii Ligii Navale inca mai spera in gasirea unor fonduri pentru transformarea navei in muzeu.

eugen-stihi5

   Surse de informare: “Cea mai veche nava a Marinei Militare, lasata in paragina”, Catalin Constantinescu, Replica de Constanta, 6 iunie 2006; “O nava militara construita inainte de 1920 va deveni muzeu, la Mangalia”, Observatorul de Constanta, 30 aprilie 2015; “Epopeea navelor”, Alexandru Retinschi, Editura Albatros, 1979; site-ul “Canoniera EUGEN STIHI-Romania Military; site-ul “Lista de nave militare romanesti-Wikipedia”.

Marin Tanase, 21.09.2016, Mangalia.

 


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply