Ancheta noastră jurnalistică a ajuns la final. Pe parcursul ei ne-am străduit să găsim răspunsurile la numeroasele întrebări ridicate de starea financiară dramatică în care a ajuns compania româno-sud-coreeană Daewoo – Mangalia Heavy Industries, după 18 ani de existenţă.
Am arătat că explicaţia pentru angajarea şantierului naval într-o spirală a pierderilor şi datoriilor trebuie căutată, în primul rând, în politica dusă de acţionari şi în sistemul de administrare şi management al companiei.
O propunere scandaloasă
Responsabilitatea cea mai mare îi revine acţionarului majoritar, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Compania din Mangalia a urmat drumul pe care acesta i l-a trasat, drum care a dus-o în prăpastia financiară.
O mare parte din vină îi revine statului român. În calitate de partener, de acţionar minoritar, nu a determinat DSME să îşi respecte obligaţiile asumate prin contractul de asociere. Dimpotrivă, s-a străduit să transforme funcţiile de reprezentare a intereselor sale în Daewoo – Mangalia în sinecuri.
Cei numiţi în consiliul de administraţie sau în funcţia de vicepreşedinte au fost desemnaţi pe baza algoritmului politic. N-am auzit ca vreunul dintre ei să ia atitudine faţă de deciziile sud-coreenilor sau să fie tras la răspundere pentru modul în care şi-a îndeplinit mandatul.
Continuarea, AICI. 03.08.2015.