VARIANTA OCOLITOARE A MUNICIPIULUI MANGALIA – Care mai este stadiul acestui proiect important pentru sudul litoralului? 

1
681
Pe scurt, din Memoriul de prezentare a Variantei ocolitoare a Mangaliei, apărut în luna ianuarie a anului 2024:

~VARIANTA OCOLITOARE A MUNICIPIULUI MANGALIA ~ 
MEMORIU DE PREZENTARE

Descrierea situatiei existente:
Municipiul Mangalia este traversat de la Nord la Sud, prin centrul localitatii, de E87(DN39) pe o lungime de cca 5 km, drum solicitat de traficul usor, greu si transportul in comun interurban. Alaturi de acestea, reteaua principala cuprinde alte cateva artere de categoria III (2 benzi de circulatie) cu sau fara zona verde laterala, care fac legatura intre cartiere. Unele dintre ele devin, in afara intravilanului trupului de baza, drumuri comunale sau de exploatare, care asigura legatura cu trupurile din teritoriul administrativ.
Drumul european E87 realizeaza legatura Municipiului Mangalia cu Constanta, granita cu Bulgaria si traficul din perioada estivala intre statiuni. E87 strabate orasul de la nord la sud si intersecteaza drumurile judetene DJ392 SI DJ391 in interiorul localitatii. Drumul national 39 este sectorul de drum care asigura iesirea de pe teritoriul romanesc, acesta conecteaza orasul Mangalia cu orasul Varna (apartinator Bulgariei). Principala cauza a poluarii existente la nivelul localitatii se datoreaza traficului intens, in special in perioada estivala si lipsei unei centuri ocolitoare a orasului. Astfel, traficul de tranzit se desfasoara prin centrul orasului, suprapunandu-se cu circulatia urbana.
Solutia aplicata in prezent, prin devierea traficului greu pe strazi secundare, nemodernizate, cu o capacitate portanta depasita, nu reprezinta o solutie pe termen lung. Drumurile secundare au o stare precara, fiind in general alcatuite din amestecuri neomogene de pamant, pietris si piatra sparta. De asemenea, au profile necorespunzatoare si o capacitate de circulatie depasita. Mai mult, din cauza refacerii succesive, cota de nivel a drumurilor este mai ridicata decat nivelul trotuarelor. Toate acestea ingreuneaza traficul ce asigura accesul locuitorilor la servicii (invatamant, sanatate, comert, administratie).
Realizarea obiectivului de investitie „Varianta de ocolire a Municipiului Mangalia” urmareste de asemenea, fluidizarea traficului rutier pe magistrala de est a Romaniei. Astfel, realizarea acestei sosele ocolitoare moderne pentru devierea traficului de tranzit de pe E87 in afara municipiului este necesara avandu-se in vedere faptul ca, in prezent, E87 traverseaza acest oras in intregime. Localitatea Mangalia este poluata si aglomerata din cauza lipsei unei centuri ocolitoare a orasului. Astfel, traficul de tranzit se desfasoara prin centrul orasului, suprapunandu-se cu circulatia urbana. Traficul de marfuri este generat de activitatea economica locala, activitati industriale si logistice/depozitare, in special in zonele sudice si sud-estice ale localitatii, in mare parte in zona Santierului Naval si a Parcului Industrial precum si in zona de Nord (Gara), precum si de catre centrele comerciale mari in zona de Nord.
Inexistenta unei sosele de centura face ca traficul de marfuri, traficul greu sa treaca prin municipiu, traversandu-l prin zona centrala, si contribuind astfel major la starea proasta a drumurilor. Mai mult, reteaua majora de drumuri se intersecteaza in zona centrala a localitatii Mangalia, respectiv traficul de tranzit suprapunandu-se cu fluxurile locale de circulatie – rutiera, velo si pietonala Obiectivul general al proiectului este: ❖ asigurarea unui serviciu eficient de transport rutier care sa permita cresterea calitatii vietii cetatenilor prin degrevarea localitatii de transportul rutier de tranzit, in special cel greu de marfa si cresterea sigurantei circulatiei participantilor la trafic.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt: ❖ degrevarea localitatii de transportul rutier de tranzit, in special cel greu de marfa, cu efect direct in imbunatatirea conditiilor traficului local pentru o mai buna accesibilitate a cetatenilor la functionalitatile urbane; ❖ reducerea timpilor de deplasare pentru transportul rutier de tranzit, cu efect direct in reducerea emisiilor cu efect de sera din transport; ❖ imbunatatirea calitatii deplasarilor pentru toate modurile de transport rutier, inclusiv cele nemotorizate (velo si pietonal), prin cresterea standardelor de calitate si siguranta in utilizarea acestor moduri de transport, prin reducerea intensitatii traficului ❖ reducerea congestiei din traficul rutier, a accidentelor si a impactului negativ asupra mediului prin scaderea valorilor de trafic de tranzit din localitate.
VALOAREA INVESTITIEI
Valoarea totala a investititei este de 305.307.229,51 lei (inclusiv TVA), respectiv 256.913.869,77 lei (fara TVA). Din valoarea totala a devizului general (fara TVA) se identifica urmatoarele cheltuieli privind protectia mediului: ❖ 37.912.500 lei (fara TVA) reprezinta cheltuieli pentru obtinerea si amenajarea terenului, 3.773.750 lei (fara TVA) reprezinta cheltuieli privind amenajari pentru protectia mediului si aducerea terenului la starea initiala, ❖ 16.500.000 lei (fara TVA) reprezinta cheltuieli pentru relocarea/protectia utilitatilor, 155.783.199,94 lei (fara TVA) reprezinta cheltuieli pentru investitia de baza, ❖ 4.588.861,22 cheltuieli pentru organizarea de santier (Lucrari de constructii si instalatii aferente organizarii de santier, Cheltuieli conexe organizarii santierului etc).
PERIOADA DE IMPLEMENTARE PROPUSA
Durata de implementare a investitiei este estimata la 70 de luni, dupa cum urmeaza: ❖ perioada de elaborare studiu de fezabilitate 3 luni; ❖ perioada de aprobare a investitiei 4,8 luni; ❖ perioada de contractare 3,3 luni; ❖ perioada de proiectare (DTAC si PTE) 6 luni; ❖ perioada de proiectare si executie 24,1 de luni; ❖ perioada de garantie 36 luni.
Conform graficului de lucrari, se estimeaza ca investitia va fi operationala incepand cu anul decembrie 2027 (receptie finala a lucrarilor).
Memoriul integral de prezentare este aici:
Centura Ocolitoare a Municipiului Mangalia Memoriu de prezentare Mangalia_01.2024
Cele trei variante de traseu, propuse în proiect:


Mangalia News, 25.05.2024.



piese-auto-mangalia.ro

Litoral Press România



1 COMENTARIU

  1. Varianta corecta e autostrada A4 de la Vama veche (cu alt PTF), pana in actuala A4, prelungita si aia pana la Tulcea si apoi la podul nou de la Braila. Dar zootehnistii si taietorii de frunza la caini care sunt la CNAIR acum nu pot pricepe asta.

Leave a Reply