Reînființați flota maritimă comercială sub pavilion românesc! O vor marinarii, o cere țara!

0
1057

Reînființați flota maritimă comercială sub pavilion românesc! O vor marinarii, o cere țara! 

De două decenii așteptăm „un comunicat important pentru țară”, care să sune astfel: „Dragi români, stimați marinari, astăzi lansăm programul de reconstrucție a flotei naționale! România va reveni în rândul națiunilor ce dețin o flotă maritimă comercială”. Oh, ce surpriză ar fi fost ca vestea cea mare să o primim chiar de Ziua Marinei Române! Ar fi cea mai grozavă sărbătoare!

Credeți-mă, privesc cu invidie la sora noastră de peste Prut. La începutul celui de al treilea mileniu, în timp ce guvernanții români desăvârșeau opera de distrugere a unei flote de 301 nave maritime comerciale, cu o capacitate de transport de 6.185.000 tdw, Republica Moldova intra pe harta transportului maritim internațional. Pe 30 iulie 2007, Guvernul Moldovei a adoptat, prin Decizia nr. 855, regulile pentru înmatricularea navelor sub pavilionul său. Cadrul legislativ și fiscal creat a atras, rapid, nave și companii străine, astfel că, în 2018 (potrivit Federației Internaționale a Transportatorilor), erau înregistrate 151 de nave sub pavilionul Moldovei, din care: 3 bulk-cariere, 3 portcontainere, 113 cargouri de mărfuri generale, 8 tancuri petroliere și 24 nave de alte tipuri. O flotă încropită rapid, care n-a costat nici măcar o para chioară statul moldovenesc. Dimpotrivă, aceasta i-a adus venituri la buget și locuri de muncă pentru marinarii și cadeții țării. 

Este drept, pavilionul Moldovei se află pe „lista neagră” a Black Sea Memorandum, de vină fiind cadrul normativ mult prea permisiv, care a permis înmatricularea unor nave sub standardele internaționale. Dar aceasta umbrește prea puțin meritele surorii noastre.

Oare de ce guvernanții moldoveni au reușit o asemenea ispravă, iar ai noștri, nu? […]

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

x   x   x
Stimați cititori, în urmă cu 122 de ani, nava „Medeea” a efectuat prima călătorie în serviciul navigației maritime comerciale române. A plecat pe data de 14 august 1897, la ora 18, din portul Brăila, cu destinația Constantinopol. La bordul ei se aflau 25 de pasageri și 600 de tone de mărfuri. Pe data de 26 august, nava „Meteor” a făcut cea de a doua călătorie pe mare, iar pe 14 septembrie 1897, în prezența regelui Carol I, a fost inaugurată oficial prima linie regulată de călători, cu nave aparținând statului român, pe ruta Constanța – Constantinopol.

Erau vremuri de mari performanțe naționale, de mare dăruire și dragoste de țară!

Vă invităm să citiți articolul integral, apărut sub semnătura redutabilului publicist Ion Tița-Călin în ziarul Cuget Liber din data de 13 august 2019.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply