SUSȚIN INTRODUCEREA GRAMATICII LA LICEU! Utilitatea gramaticii și nevoia de mai multă gramatică în școală, dovedite simplu, prin mai multe argumente

0
1587

SUSȚIN INTRODUCEREA GRAMATICII LA LICEU!

 În contextul actual, se discută mult despre schimbările care se impun sau se propun în școala românească. Este poate acesta un prilej bun de a susţine că, pentru formarea elevilor, a viitorului şi a culturii lor, e necesară şi o continuare a studierii gramaticii în liceu – în special, a gramaticii normative –, alături de alte componente ale limbii (lexic și semantică, fonetică, stilistică). Această necesitate s-a afirmat şi până acum, dar vocea susţinătorilor încă nu a fost ascultată.

Până în clasa a VIII-a, se conturează domeniul gramaticii, introducându-se conceptele fundamentale şi regulile sale, iar acestea ar trebui îmbogățite, rafinate, precizate în anii următori. În cadrul modulului Limbă și comunicare din clasele liceale sunt reluate unele elemente de gramatică, dar ele sunt prezentate destul de sumar în manuale și sunt insuficiente pentru aprofundarea domeniului. Manualele insistă mai ales asupra analizei stilistice, asupra lexicului și a semanticii (adică asupra aspectelor care se cer la examenul de bacalaureat). Cel mult, cunoştinţele de gramatică pot fi aprofundate prin introducerea unui curs opțional, dar numai dacă liceul respectiv decide acest lucru, dacă sunt cereri din partea elevilor şi dacă profesorii acceptă să țină un asemenea curs. Puţini elevi beneficiază de o astfel de pregătire. În general, se spune că gramatică în liceu nu se mai face.  

Utilitatea gramaticii și nevoia de mai multă gramatică în școală, chiar şi după terminarea ciclului gimnazial, se pot dovedi simplu, prin mai multe argumente.

● Cu siguranță, dacă s-ar face gramatică în liceu, numărul celor care scriu cu un i în loc de doi sau trei i, al celor care – foarte mulţi – spun care, în loc de pe care, când pronumele relativ e complement direct, al celor care fac dezacorduri între subiect și predicat, sau al celor care nu ştiu unde să pună cratima, ar scădea semnificativ. Astfel de greșeli grave se întâlnesc atât de frecvent la examene, pe Facebook, în SMS-uri, cereri, scrisori de intenție etc. Ne plângem că se „urâţeşte” limba, ne îngrozim când citim lucrările unor elevi la examenele de bacalaureat sau la admiterea la facultate (și ne mai și amuzăm dându-le, în fiecare an, pe cele mai „originale” la televizor sau în ziar), ne oripilăm când vedem greşeli peste tot. Dar ce putem face ca să schimbăm situația? Se subînţelege că adâncirea cunoştinţelor de gramatică în liceu este o soluţie.

Scrierea şi vorbirea corectă presupun cunoașterea și aplicarea unor reguli gramaticale ale limbii române, care implică noțiuni fundamentale (substantiv, adjectiv, pronume, subiect, predicat etc.) – pe care elevul ajunge să le stăpânească învăţând gramatică într-un mod sistematic, până la terminarea liceului.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Cunoștințele de gramatică a limbii materne reprezintă o parte din cultura generală a fiecăruia. Felul cum te exprimi spune mult despre educația ta, dar și despre respectul pe care îl ai față de tine, față de ceilalți și chiar față de limba ta.

● Gramatica te învață să gândeşti clar, să te exprimi logic, să ordonezi ideile și faptele comunicate într-o manieră coerentă pentru că gramatica este expresie a gândirii logice.

Scrierea şi vorbirea corectă presupun cunoașterea și aplicarea unor reguli gramaticale ale limbii române – care implică noțiuni fundamentale (substantiv, adjectiv, pronume, subiect, predicat etc.) – pe care elevul ajunge să le stăpânească învăţând gramatică într-un mod sistematic, până la terminarea liceului.
 
● Cunoașterea noţiunilor cu care operează în general gramatica este utilă pentru învățarea limbilor străine. Compararea limbii străine pe care doreşti să ţi-o însuşeşti cu gramatica limbii tale te ajută să îți dai seama de specificul fiecărei limbi. Dacă se minimalizează rolul gramaticii în învățarea unei limbi străine, elevul poate să ajungă să cunoască multe cuvinte și expresii din limba respectivă, dar nu ajunge să facă acordul subiectului cu predicatul, să utilizeze corect timpul verbal sau o formă adjectivală ori pronominală etc. Pentru învățarea unei limbi străine, e util ca elevul să aibă noțiuni fundamentale de gramatică (mod, timp, persoană, număr, caz, articol etc.).

● Știm cu toții că la unele facultăți, cum sunt Facultatea de Drept, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Academia de Poliție, examenul de admitere include şi cunoştinţe de gramatică. Pentru că în liceu nu se acordă suficientă atenţie gramaticii, elevii sunt nevoiți să ia meditații. Dar, cum nu toți părinții își permit să plătească meditaţiile copiilor, mulți elevi au șanse reduse de a intra la o astfel de facultate, unde concurența este mare. Reluarea materiei din gimnaziu nu este suficientă pentru admiterea la facultate: subtilitățile de analiză incluse în grilele care se dau la Drept nu sunt acoperite de manualele școlare din clasele V–VIII, iar rezolvarea lor cere explicațiile suplimentare ale unui profesor.

Cunoștințele de gramatică a limbii materne reprezintă o parte din cultura generală a fiecăruia. Felul cum te exprimi spune mult despre educația ta, dar și despre respectul pe care îl ai față de tine, față de ceilalți și chiar față de limba ta.

Citiți articolul integral AICI. Autor: Isabela Nedelcu.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply