FLORIAN MARIN, LIDERUL SINDICATULUI NAVALISTUL: “Bâlbâiala Guvernului privind preluarea Daewoo Mangalia sporeşte tensiunea în companie”

0
2651
SONY DSC

ADINA ARDELEANU, bursa.ro:

• Coreenii de la Daewoo au decis să-şi vândă participaţia de 51% la Daewoo Mangalia către Damen Shipyards.

• Statul român, prin Şantierul Naval “2 Mai”, a anunţat că nu îşi exercită dreptul de preemţiune, dar, ulterior, ar fi notificat Daewoo că vrea să preia şantierul de la Mangalia, deşi nu a informat BVB.

• Guvernul nu a comunicat oficial pe subiect.

• “Compania are datorii consistente şi situaţia comenzilor este una foarte proastă, în acest moment”, potrivit lui Florian Marin.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

ACTUALIZARE, ORA 00.00 > Premierul Mihai Tudose confirmă că statul vrea să preia Şantierul Naval Mangalia

Premierul Mihai Tudose a declarat, miercuri seară, la Antena 3, că Guvernul, prin Ministerul Economiei, vrea să răscumpere acţiuni de la Daewoo Mangalia pentru a deschide un şantier naval al statului unde ar putea fi construite fregate pentru Armată.

Mihai Tudose a declarat că a discutat cu ministrul Economiei, Gheorghe Şimon, despre răscumpărarea pachetului majoritar de acţiuni de la Daewoo Mangalia: “Împreună cu ministrul Economiei, domnul Şimon, am încercat şi se pare că reuşim să răscumpărăm 51% din acţiunile Daewoo la Mangalia. Am constatat într-o zi, împreună cu alte ministere, specialişti, că statul român nu mai ştie decât să vândă. Ne-am descoperit nişte deprinderi, cum poate statul român să cumpere, să avem şi noi un santier naval. Şi vă spun că îl luăm, vom avea un şantier naval al statului”.

Premierul a mai spus că la acest şantier naval s-ar putea construi fregate pentru Armată şi chiar s-ar putea face mentenanţa acestora: “Poate o să facem nişte fregate pentru Armată, să facem şi mentenanţa la ele tot acolo. Poate facem şi noi o bărcuţă, acolo. Nu e posibil ca o ţară cu atâta Dunăre, cu mare, să nu aibă un şantier care să facă o bărcuţă acolo”.

…..

Procesul de vânzare a şantierului naval Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) pare să se fi împotmolit, la începutul acestui an, iţele fiind încurcate chiar de statul român.

După ce, toamna trecută, coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) au decis să îşi vândă participaţia de 51% la Daewoo Mangalia către olandezii de la Damen Shipyards Group (acţionarii şantierului Damen Galaţi), statul român, care are, prin intermediul Şantierului Naval “2 Mai” Mangalia (STNM), o participaţie de 49% din DMHI, trebuia să se hotărască dacă îşi exercită dreptul de preemţiune la preluare, conform legii.

Şantierul Naval “2 Mai” Mangalia (listat sub simbolul STNM) a anunţat, pe 19 decembrie, printr-un raport la Bursa de Valori Bucureşti, că Adunarea Generală a Acţionarilor a decis ca societatea să nu îşi exercite dreptul de preemţiune, în lipsa unei decizii de la Guvern.

Însă, ulterior, a apărut informaţia că statul român a decis să îşi exercite acest drept. Conform presei, scrisoarea părţii române a fost trimisă în Coreea de Sud, la DSME, în numele ministerului român al Economiei, de către Şantierul Naval “2 Mai” Mangalia. Un raport privind această notificare nu a fost transmis şi Bursei de Valori Bucureşti, aşa cum ar fi fost normal, având în vedere că Şantierul “2 Mai” este listat pe piaţa noastră de capital.

Ministerul Economiei nu a comunicat oficial pe subiect şi nu ne-a răs-puns solicitării să clarifice situaţia. Nici Autoritatea de Supraveghere Financiară nu ne-a transmis, deocamdată, clarificări, deşi este vorba despre informaţii contradictorii legate de un emitent listat. Nici de la Daewoo nu am primit vreun răspuns, deo-camdată.

Contactat de ziarul BURSA, Ioan Griguţă, directorul general al Şantierului Naval “2 Mai” Mangalia, ne-a spus că este în concediu şi ne-a îndrumat să ne adresăm Biroului de Presă al Ministerului Economiei.

În schimb, Florian Marin, liderul Sindicatului Navalistul, spune că lucrurile sunt mult mai complicate, iar o simplă notificare a Guvernului către coreeni nu rezolvă nimic, căci statul ar mai avea de stabilit detaliile tranzacţiei, printre care ce se întâmplă cu datoriile de aproximativ un miliard de euro ale Şantierului Mangalia.

Potrivit domniei sale, “nehotărârea Guvernului nu face altceva decât să crească gradul de tensiune cu privire la viitorul companiei”.

Conform “Monitorul de Galaţi”, timp de peste un an, compania sud-coreeană a negociat cu olandezii de la Damen Shipyards Group, acţionarii majoritari ai Şantierului Naval Damen Galaţi, ajun-gân-du-se, în final, la un acord pentru vânzarea participaţiei de 51% deţinută la Daewoo Mangalia Heavy Indus-tries, în schimbul sumei de 26 de milioane de dolari, însă, în cazul exercitării dreptului de preemţiune de către statul român, “partea sud-coreeană se vede nevoită să cedeze ac-ţiunile, contra aceleiaşi sume, probabil, statului român”.

Florian Marin ne-a declarat: “În acest moment, situaţia Şantierului Mangalia este foarte complicată. Dreptul de preemţiune al statului este o parte a problemei, iar tranzacţia efectivă cu privire la schimbarea acţionariatului este cu totul altceva. Compania are datorii consistente şi situaţia comenzilor este una foarte proastă, în acest moment. Gradul de încărcare este unul extrem de scăzut, în condiţiile în care o serie de rate la nişte credite contractate la bănci din Coreea îşi aşteaptă scadenţa la sfârşitul lunii. Nehotărârea Guvernului nu face altceva decât să crească gradul de tensiune cu privire la viitorul companiei, stare care se transmite, implicit, asupra angajaţilor. Foarte mulţi dintre ei îşi dau demisia şi pleacă din ţară, pentru că asta este o industrie globală şi este uşor să găseşti de muncă în altă parte”.

Sindicalistul apreciază că nesiguranţa Guvernului derivă din relaţiile “nefericite” avute atât cu olandezii, cât şi cu coreenii: “Mă refer la situaţia Daewoo Craiova, acolo au fost probleme cu plecarea din ţară, iar partea română a ieşit uşor şifonată.

În relaţia cu Olanda, problemele sunt mai degrabă la nivel de stat. Olanda a fost o ţară care tot timpul s-a împotrivit aderării României la Schengen. Pe de o parte, această abordare a Guvernului României poate fi considerată de înţeles. Dar, pe de altă parte, este scandalos faptul că, până în acest moment, nu au o strategie, nu ştiu foarte clar ce vor de la viitorul acestei companii. Da, în acest moment, statul român nu ştie dacă vrea să preia majoritatea acţiunilor sau nu”.

Florian Marin consideră că lucrurile nu sunt simple, având în vedere datoriile de aproximativ un miliard de euro ale companiei. Domnia sa a comentat: “Ce se întâmplă cu datoria când preiei pachetul majoritar? Pe ce bani iei pachetul majoritar? Ca să nu mai vorbim despre faptul că Organizaţia Mondială a Comerţului a sugerat ca Daewoo Coreea să îşi vândă toate brandurile din alte state, din cauza faptului că statul a subvenţionat industria navală prin băncile de stat. Deci, coreenii sunt obligaţi să vândă oricum. Totuşi, de 20 de ani, a fost un jaf perpetuu la Daewoo Mangalia. Eu, însumi, am depus, acum doi ani, o plângere penală împotriva reprezentanţilor statului român din Consiliul Daewoo Mangalia şi nu s-a întâmplat absolut nimic. Până şi nisipul pentru sablare era cumpărat din Coreea, nu se cumpăra nimic din România sau din Europa.

Ministrul Economiei cunoaşte situaţia în ceea ce priveşte compania.

Există şi o supoziţie destul de pertinentă că se urmăreşte băgarea în faliment a şantierului de către coreeni, deoarece 80% din datorie este către bănci coreene, care ar deveni principalul creditor”.

Sindicalistul spune că pe angajaţi nu îi “încălzeşte” niciuna dintre variantele de preluare a şantierului – statul român sau Damen.

Domnia sa ne-a spus: “Damen a venit cu un portofoliu de comenzi care nu acoperă 100% ocuparea angajaţilor de la Mangalia şi, atunci, cu siguranţă vor fi concedieri. Cu siguranţă, Damen va trebui să umble la costuri, ca să îşi amortizeze imediat investiţia”.

Florian Marin a mai adăugat: “Nu ştiu dacă statul este un administrator mai bun sau mai prost, dar ştiu că, dacă acesta ia pachetul majoritar, atunci datoria companiei de un miliard de euro se transferă către bugetul de stat. Nu este chiar aşa de simplu, pentru că există şi Comisia Europeană, iar ajutoarele de stat nu le mai poţi da decât cu acordul acesteia”.

Presa a mai scris că olandezii de la Damen începuseră, deja, pregătirile pentru preluarea Şantierului Daewoo Mangalia şi că urma chiar să se organizeze şi o ceremonie festivă, inclusiv cu invitaţi din străinătate. (sursa: bursa.ro). 



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply