Ruter – Respect pentru călători | La pas, prin Țara lui Moș Crăciun, cu Liliana Pintilie

0
774

Ruter – Respect pentru călători, de Liliana Pintilie.

Am scris acest material încă de anul trecut, însă în contextul pandemic mi s-a părut nepotrivit. De data aceasta Primăria Mangalia a făcut cetațenilor săi o surpriză plăcută și m-am gândit să vă împărtășesc experiența mea cu transportul public, chiar dacă nu electric, ca la Mangalia. 😉

Deși traficul în zonă nu este nici pe departe asemănator cu cel din Mangalia, transportul în comun face parte din viața mea. Îndrăznesc însă să spun că sunt foarte mulți în jur care apelează la această formă de transport, atât de comodă. Indiferent de origine, tineri sau în vârstă, cu bagaj sau fără, cu carucioare și prunci picotind de oboseală, cu pletele în vânt sau buricul la vedere, tot omul de rând apelează la transportul în comun.

Despre Ruter
M-am întâlnit și eu cu Ruter la puțin timp dupa ce m-am mutat aici. Ne-am împrietenit repede. Nici nu am cum altfel. La mine în zonă se numește Ruter, în alte parți are altă denumire, dar nădăjduiesc că toți funcționeaza după aceleași principii. La nivel de …județ există servicii externalizate (șoferii și autobuzele sunt închiriate). Tot sistemul este pus la punct și scăpările inevitabile, umane sau de sistem, se doresc a fi rezolvate “pro-client”.

Răbdarea este o virtute
Autobuzul (de exemplu) oprește punctual în stație să își preia pasagerii. Șoferul verifică fiecare card de acces, sau bilet pe telefon (după caz) la urcarea călătorilor, prin singura ușă de acces, cea din față. Coborârea la destinație se face doar prin ușa din spate. Desigur excepție fac cei cu bagaje sau carucioarele cu prunci, cărora li se deschide ușa din spate, însă autobuzul nu părăsește stația până ce călătorul nu face dovada biletului, în față, la șofer. Nu am putut încă înțelege cum este posibil ca pe afișajul electronic să apară 1 minut între stații (de exemplu) și minunea de autobuz să nu întârzie. Vreau să spun că nu întârzie nici când cineva își numără cu grijă bănuții, nici dacă un călător amețit întreabă te-miri-ce, nici dacă șoferul așteaptă calm până ce pasagerii mai vulnerabili (bătrâni, copii) își găsesc locuri pe scaune. O fi ceva în legătură cu timpul care stă în loc pentru unii, eu încă nu m-am dumerit.

Obiecte pierdute
Am ajuns odată la biroul central de “obiecte pierdute”. Deh’ a trebuit să mă pierd și eu printre sute de obiecte recuperate zilnic în mijloacele de transport, mii și zeci de mii la nivel de lună și an. Dar ce nu pierde călătorul de rând! Chei, carduri, șepci, paltoane, umbrele și ghiozdane, căști de telefon și mobile, tablete, pungi cu cumpărături, cărți și mape de documente și lista e impresionantă. Și pe toate cele găsite de angajații lor le găsim înregistrate în “catastife” numai de ei știute, cu etichetă și număr de inventar, uneori așteptând și săptămâni bune să fie recuperate. Sau nu, și atunci cu părere de rău se aruncă.

Și dacă totuși… întârzie?
Ei, dar cum orice sistem e perfectibil, Ruter a luat în calcul și situația extremă a unei întârzieri de peste 20 de minute. Dacă trebuie totuși să ajung la destinație, pot apela la un taxi (urmărind procedura de pe site-ul lor) și în câteva zile îmi primesc banii înapoi. Păi cum să nu mă împrietenesc eu cu Ruter, ziceți și voi? E drept, nu am avut nevoie niciodată de această opțiune.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Cont online
Și mai mult îmi place că la achiziționarea unui card, îl poți înregistra pe cont cu numarul aferent de serie. Acum chiar pot pierde linistită cardul, Ruter are grijș si de această dată: Îl anulez online sau la telefon cu ajutorul operatorului și primesc în poștă cardul cel nou (sau îl ridic personal de la ghișeu).

Tehnologia are cuvantul
Aplicația pe telefon este foarte avantajoasă. Îmi arată cu ușurință cu ce pot călători din punctul A până în punctul B și intervalele orare la care circulă mijlocul de transport (azi sau în zilele următoare, dacă asta este solicitatarea). Buuun! Dar călătoria mea se arată o combinaâie ciudată de autobuz + metrou + tren. Acu’ să vezi distracție! Cumpărând biletul de pe telefon, sar dintr-un mijloc de transport în altul fără grijă. Biletul valabil acoperă toate cerințele. Trebuie să fie valabil la urcarea în vehicul și poate expira pe parcurs, până să ajung eu la destinație.

Călătoria cu minori
Piticii sub 6 ani călătoresc gratuit. Între 6-17 ani se taxează cu preț de copil, aproximativ la jumatate din prețul unui adult.

Reducerea de familie
Pentru că petrecerea timpului în familie este importantă, Ruter mă încurajează să plimb pruncii gratuit pe unde vreau eu la sfârșit de săptămână. Ca adult pot însoți până la 4 copii (chiar și dacă nu sunt ai mei). Și atunci cum să nu mergem împreună la un meci, o aniversare, o prăjitură la cofetarie, un parc aflat la distanță, sau un film la cinema? Plătesc un bilet de adult și plimb o gașcă de pitici.

Cum circulă elevii?
Ei bine, aici mi-a dat cu virgulă. Dacă distanța de la școala copilului până la domiciliul declarat este de mai mult de 4 km (calculat cu harta Google în mână, pe strada principala, nu printre blocuri-dealuri-văi), compania asigură card gratuit ce se obține prin intermediul școlii (eu socotesc asta un soi de terță parte care confirmă domiciliul copilului). Dacă școala frecventată este la o distanță mai mica de 4 km, copilul se va plimba cu ghiozdănelul în spate, pe orice vreme. Așa am aflat că… “Nu există vreme rea, ci doar haine nepotrivite”. 🙂

Multe altele
Ruter a luat în calcul și prețuri preferențiale pentru pensionari, bilete pentru 1/7/30/365 zile, valabilitatea lor pe Ruter și companii cu care acesta colaborează (să zicem CFR la noi), călătorii cu bicicleta, transportul persoanelor cu dizabilități, câini însoțitori … multe altele.

Cum e posibil? Pentru că există respect pentru călători. Oamenii ăștia au înțeles că există și de o parte și de alta drepturi și obligații. Atât călătorii, cât și angajații au datoria morală să se trateze cu respect.

O relație frumoasă se bazează pe reciprocitate. Eu îmi cumpăr bilet și Ruter mă respectă pentru asta. În orice caz mi-aș dori și la noi un transport civilizat, cum se întamplă la omuleții ăștia. Se sperăm că noile autobuze achiziționate la Mangalia se vor bucura și de străzi asfaltate cum trebuie, pentru un trafic lipsit de incidente.

PS – La o a doua citire, cred că ar trebui să mă plătească pentru așa reclamă! :)))))

MN: Alte gânduri scrise atât de inspirat de Liliana Pintilie, corespondenta noastră dragă din ”Nordul îndepărtat” și publicate de Mangalia News, sub genericul ”La pas, prin Țara lui Moș Crăciun”, puteți citi aicihttps://s9.ro/1b09.


Mangalia News, 01.08.2021.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply