Şantierul Daewoo Mangalia, încă două săptămâni de aşteptare. „Sunt 3-4 cereri de lichidare pe zi, în ultima săptămână”

0
2030

REPLICA: Sindicaliştii spun că noul ministru al Economiei le-a dat speranţe.

Muncitorii de pe șantierul naval din Mangalia au trecut prin niște luni cumplite, trecând de la agonie la extaz, apoi iar la agonie, soarta lor fiind în brațele statului român. S-a jonglat constat cu deciziile foștilor miniștri, iar chiar fostul prim-ministru Mihai Tudose a spus că pe acel șantier se construiesc „bărcuțe”, lucru aspru criticat de sindicaliști.

Laurenţiu Gobeajă, președintele sindicatului „Navalistul” a fost în audiență la actualul ministru al Economiei, Dănuț Andrușcă, în cursul zilei de vineri, 16 februarie, pentru a discuta situația șantierului DMHI din Mangalia, în condițiile în care pe 7 martie expiră termenul la care trebuie luată o decizie concretă. Liderul sindical a spus că a ieșit optimist de la întâlnirea cu ministrul, primind asigurări că în maxim două săptămâni va fi trasă o linie clară cu ce se va întâmpla.

„Ne-au asigurat că în această perioadă au avut discuții cu reprezentanții DAMEN și DSM. Negocierile sunt avansate, sunt aproape de finalizarea acestora. Mai au de pregătit anumite detalii. Nu ne pot pune la dispoziții mai multe informații, dar ne-au asigurat că la sfârșitul acestei perioade, în maxim 2-3 săptămâni, până în data de 7 de martie fiind termenul stabilit ca final stabilit de părți.

Conform statutului societății, ei au stabilit că perioada de acceptare este de 60 de zile de la data la care unul dintre parteneri comunică celuilalt că are intenția de a vinde. Oricare dintre parteneri are dreptul primului cumpărător. Statul Român și-a exercitat dreptul în data de 7 ianuarie și a însemnat că acest termen limită este 7 martie. Până la această dată statul trebuie să facă toate demersurile necesare pentru a cumpăra acțiunile”,a precizat Laurențiu Gobeajă.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Tudose i-a supărat pe muncitorii de la Mangalia cu „bărcuțe”

Oamenii au trecut prin stări emoționale extreme și nu înțelegeau ce se întâmplă cu ei. Posibilitatea ca Damen să preia activitatea managerială ar fi de bun augur atâta timp cât vor veni cu proiecte ample. Astfel, fostul prim-ministru Mihai Tudose a făcut o afirmație care a supărat atât conducerea sindicatului, cât și muncitorii care trudesc pe șantier la nave cu capacități impresionante, atunci când a punctat că acolo se construiesc „bărcuțe”.

„Pentru că Damen a fost interesant și în decembrie anul trecut, printr-o adunare generală, statul român a votat împotrivă. Damenul este interesat în continuare să cumpere, acum și noi suntem curioși dacă sunt interesați să fie parteneri minoritari. Cei de la Minister (n.r. Ministerul Economiei) mi-au spus că Damen este interesat să dețină managementul societății, în sensul că să se ocupe de portofoliul de comenzi, de aprovizionare și tot ce implică construcția unei nave. Sunt vești bune.

Tot am citit prin presă și am preferat să aflăm astfel de informații direct de la sursă. Să nu ne lăsăm influențați de tot ce ce scrie prin presă. Multe informații erau pesimiste. Noi fiind direct implicați cunoaștem cel mai bine situația. Noi am vrut mai de mult să avem o discuție cu Ministerul Economiei, doar că având în vedere schimbarea care a avut loc, am fost puși în situația să așteptăm până se va instala, nu puteam fi în prima zi acolo că să avem o discuție. Trebuia să îl lăsăm să se pună la curent cu informațiile.

De aceea am așteptat până acum. Oamenii trebuie să își recapete încrederea în această societate, asta pentru că starea generală era una foarte pesimistă și deprimantă. După afirmația fostului premier cu „bărcuțe”, chiar ne-am simțit jigniți. Noi nu suntem niște constructori de bărci, noi am făcut vapoare cu o capacitate foarte mare.

Nu simple bărcuțe de pescuit. Un vapor construit de noi are nu știu câte bărcuțe de salvare, deci comparația a fost chiar nefericită. Să admitem că domnul fost premier nu era la curent situația de la Mangalia, chiar dacă a fost o perioadă destul de lungă și ministru al Economiei – ar fi trebuit să știe ce potențial are șantierul. Poate așa este felul lui de a se exprima”, a mai punctat liderul sindical.

Actualul ministru oferă speranță, dar „acum suflăm și în iaurt”

Actualul ministru a făcut o impresie bună, în sensul că a oferit asigurări de implicare, însă Gobeajă a precizat că se așteaptă să vadă fapte, nu vorbe goale, care să impulsioneze muncitorii și să aibă bani să își plătească datoriile la bănci, să își întrețină familiile, să trăiască.

„Ca și primă impresie, ne-a asigurat că este direct implicat, că se va apleca asupra situației de la Mangalia, că ne va comunica toate deciziile care se vor lua. Este bine intenționat. Dar având în vedere că are aproximativ 2 săptămâni de când a fost învestit în funcție, trebuie să îi dăm ocazia să demonstreze. Nu vrem să fim prea critici. Nu numai dumnealui, sunt destul specialiști acolo. Pe noi ne interesează să avem de muncă și să fim plătiți corespunzător. Munca într-un șantier naval este destul de dificilă”, a mai punctat Gobeajă.

Demoralizarea pe șantier a dus la renunțare! Oamenii au început să își caute de muncă pe unde apucă – în țară, în afară – de fapt, oriunde este mai bine, ținând cont că salariile sunt cele mai mici din domeniu.

„Sper că odată cu acest demers, să le mai dăm o speranță și să îi încurajăm să mai reziste o perioadă. Și eu sunt oarecum rezervat până când vorbele nu vor deveni fapte. Nu că nu am încredere în tot ce mi s-a comunicat astăzi, dar știți că situațiile se pot schimba de la una la alta, cum s-a schimbat și în decembrie. Acum suflăm și în iaurt ca să zic așa. Dacă în decembrie mai aveau o speranță, chiar dacă ar fi venit acel investitor străin, tot nu se schimbau lucrurile în bine de a doua zi, tot ar fi fost o perioadă de tranziție, după șocul din decembrie, a fost așa o demoralizare generală.

Fiecare și-a dat seama că nu se va rezolva problema. Unii au căutat o soluție individuală, și-au căutat un alt loc de muncă, nu neapărat în afara țării, chiar și în România în alte șantiere. La șantierul din Mangalia, salariile au rămas cele mai mici din industria navală. În ultimii 3 ani, noi nu am putut să obținem o creștere salarială semnificativă. La început, coreenii s-au lăudat și au încercat ca în șantierul Mangalia să fie cele mai mari din industria navală românească. Spre finalul perioadei nu au putut să se țină de promisiune”, a adăugat liderul sindical.

Corvetele lui Fifor, construite la Mangalia?!

Ministrul Apărării, Mihai Fifor, s-a aflat de dată recentă la Constanța, unde a comentat că România și-ar putea construi chiar ea corvetele. Fapt care dă speranță celor din Șantierul Daewoo că tocmai ei s-ar putea ocupa de respectivele ambarcațiuni.

„Ieri a fost hotărârea aceea de Guvern privind construcția celor patru corvete, numai că nu s-a menționat explicit în care șantier. Se vehiculează și în presă și în comunitatea locală că Mangalia ar fi șantierul respectiv. Nu pot să spun asta, chiar dacă am întrebat la minister, nu mi s-a dat un răspuns clar. Nu este exlus! Este posibil să fie. Din câte am citit, v-a dura cam trei ani până se va finaliza acest proiect. Noi nu avem cum să așteptăm acest timp. Problema e că la Mangalia nu s-ar constri decât structura corpului navei, iar dotarea cu tehnică militară și așa mai departe se va face în altă parte. Noi nu avem cum să facem asta. Ca și procent din costul total al lucrării, deși pare o sumă foarte mare – 1.6 miliarde de euro – dar cea mai mare parte o reprezintă înzestrarea cu armament, mentenanța, o garanție după ce este predată. Statul ca să obțină un profit consistent, nu cred că ar avea de câștigat dacă ar construi doar corpul. Nu au o capacitate foarte mare. Corveta este cam un sfert din ultima navă livrată”, a mai precizat Gobeajă.

„Sunt 3-4 cereri de lichidare pe zi, în ultima săptămână”

Continuarea, în replicaonline.ro, 17.02.2018.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply