Marin Tănase: Șantierul Naval Mangalia în anii marilor realizări. Episodul 3 (galerie FOTO)

0
4636

[Fragmente din volumul “CRESTEREA SI DESCRESTEREA SANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UM 02029)”, documentar aflat in lucru].

CORVETELE

Fregata “MARASESTI”, F111, a fost construita in perioada 1979-1985, in Docul uscat Nr.1 din Sectorul 2 al SANTIERULUI NAVAL MANGALIA, sector care, in 1980, a devenit SANTIERUL NAVAL “2MAI” MANGALIA.
Din anul 1981, a inceput construirea Corvetei “Amiral PETRE BARBUNEANU”, numar de bordaj 260, proiect 1048 executat de ICEPRONAV GALATI. In timp ce Fregata F111 crestea in sud-estul Docului uscat Nr.1, vis-a-vis, langa bajoaierul de nord al docului, se montau blocsectiile corpului Corvetei 260.

marin-tanase-ep3-corvetele2 marin-tanase-ep3-corvetele3 marin-tanase-ep3-corvetele4

Corveta “Am. PETRE BARBUNEANU”, 260, face parte din clasa TETAL I si are urmatoarele caracteristici tehnice:
– lungime max. Lmax.=92,4 m;
– latime max. lmax.=11,40 m;
– pescaj max. T max.=3,37 m;
– deplasament max. Dmax.=1590,25 tdw;
– viteza max. Vmax.=24 Nd.
Propulsie=4 motoare ALCO, 16 R-251 FMA- 3285 CP, executate la U.M. Resita.
Echipajul este format din: 41 soldati-gradati profesionisti, 1 subofiter, 34 maistri militari si 10 ofiteri.

marin-tanase-ep3-corvetele5 marin-tanase-ep3-corvetele6 marin-tanase-ep3-corvetele7

Armament:
– 2 tunuri AK-176, cal. 76,2 mm, binate;
– 2 tunuri AA, AK-230, cal. 30 mm;
– 2 mitraliere cal. 14,5 mm;
– 2 instalatii RBU 2500 de lansare bombe reactive antisubmarin;
– 4 tuburi lansatoare de torpile (TLT-uri) cal. 533 mm.
Nava are doua statii de hidrolocatie, pentru depistarea corpurilor imerse, in special a submarinelor.
Corveta “Am. PETRE BARBUNEANU”, 260, a fost livrata Marinei Militare in anul 1983.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

[Amiralul Petre Barbuneanu (n.1881-d.1979), a fost comandantul Marinei Militare Romane in perioadele 1937-1940 si 1945-1946.].

Din clasa TETAL I, in SNM s-au mai construit inca trei Corvete.
Astfel, in anul 1984, a fost livrata Marinei Militare Corveta “Viceamiral VASILE SCODREA”, 261. Nava a fost scoasa din serviciu si dezmembrata in SNM, in anul 2011.

[Viceamiralul Vasile Scodrea (n.1873-d.1934) a fost comandantul Marinei Militare Romane in perioada 1925-1934.].

In anul 1985, a fost terminata si livrata Marinei Militare Corveta “Viceamiral VASILE URSEANU”, 262. Aceasta a fost scoasa din serviciu si dezmembrata in SNM in anul 2011.

marin-tanase-ep3-corvetele8

[Viceamiralul Vasile Urseanu (n.1848-d.1926) a infiintat Observatorul Astronomic Popular din Bucuresti, care azi ii poarta numele. In anul 1896 a fost numit comandant al Diviziei de Mare. In perioada 1898-1900 a fost Inspector General al Porturilor.].

In anul 1987, a fost livrata Marinei Militare Corveta “Viceamiral EUGENIU ROSCA”, 263. Aceasta este singura dintre cele patru Corvete, din clasa TETAL I, care nu are tun AK-176, cal. 76,2 mm, la pupa, deoarece s-a hotarat ca tunul, aprovizionat din URSS pentru 263, sa fie montat la Crucisetorul “MUNTENIA”, actuala Fregata “MARASESTI”, F111.

marin-tanase-ep3-corvetele9 marin-tanase-ep3-corvetele10 marin-tanase-ep3-corvetele11 marin-tanase-ep3-corvetele12

[Viceamiralul inginer Eugeniu Rosca (n.?- d.1950) a fost comandantul Marinei Militare Romane intre anii 1940-1942.].

Initial, Corvetele din Clasa TETAL I, proiect 1048, au fost clasificate Vanatoare de Submarine. Ulterior, ele au fost incadrate in clasa Corvetelor. Acestea sunt nave de lupta mai mici decat Fregatele. Principala misiune a Corvetelor este descoperirea, urmarirea si distrugerea submarinelor inamice.

In anul 1988, s-a construit Corveta “Contraamiral EUSTATIU SEBASTIAN”, 264, proiect 1048 M executat de ICEPRONAV GALATI, clasa TETAL II.
Caracteristici tehnice:
– lungime L=93 m;
– latime l=11,5 m;
– pescaj T=3 m;
– deplasament D=1600 tdw;
– propulsie= 4 motoare Diesel ALCO Resita, 16 R- 251 FMA;
– viteza V=24 Nd;
– autonomie=1500 mile.
Nava are un helicopter IAR 330 Puma NAVAL.
Echipajul este format din 77 persoane.

[Contraamiralul Eustatiu Sebastian (n.1856-d.1943) a fost comandantul Marinei Militare Romane intre anii 1909-1917.].

In anul 1989, s-a construit a doua Corveta din clasa TETAL II, “Contraamiral Horia MACELLARIU”, 265.

[Contraamiralul Horia Macellariu (n.1894-d.1989) a luptat in cel de-Al Doilea Razboi Mondial. El a fost comandant al mai multor nave, a fost profesor si sef al Sectiei de Marina al Scolii de Razboi, actuala Universitate Nationala de Aparare “CAROL I”. In 1943 a fost numit Comandant al Fortelor Navale Maritime Romane, aflata in subordinea Comandamentului German Amiral Marea Neagra. La 24 martie 1945, contraamiralul Horia Macellariu a fost trecut in rezerva. Datorita modului cum a condus operatiunile de aparare, in fata rusilor, el a salvat orasul Constanta de la distrugere. Comunistii l-au acuzat pe nedrept de inalta tradare si l-au arestat. A facut puscarie intre anii 1948-1964.].

marin-tanase-ep3-corvetele13 marin-tanase-ep3-corvetele14 marin-tanase-ep3-corvetele15 marin-tanase-ep3-corvetele16

Se preconiza construirea a inca trei nave din clasa TETAL II. Desi lucrarile la doua dintre ele se demarasera, din motive financiare, MApN a sistat comenzile, renuntand la ceste proiecte. A treia nava nu s-a mai inceput, iar blocsectiile asamblate deja de la prima, s-au valorificat ca fier vechi.

Fata de primele patru Corvete, din Clasa TETAL I, cele doua din clasa TETAL II, proiect 1048 M, au multe modificari:
– evacuarile gazelor de la motoare nu mai sunt in borduri, ci se fac printr-un cos de fum inalt;
– suprastructura este in continuarea bordajului, are practicate doua deschideri (decupari), babord si tribord, pentru TLT-uri, iar compartimentajul e diferit;
– s-a adaugat o punte;
– cele doua nave au punte heliport la pupa;
– s-a montat un hidrolocator (sonar) in prova, sub etrava;
– s-au montat 2 instalatii RBU-6000, fata de 2 RBU-2500 de la primele Corvete;
– s-a montat doar cate un tun AK-176, cal. 76,2 mm la prova;
– cele doua nave sunt mai inalte si au centrul de greutate mai sus fata de primele Corvete.

Corvetele fac parte din DIVIZIONUL 50 CORVETE Mangalia, care mai cuprinde si Vedetele Torpiloare cu 4 TLT-uri: “SMEUL”,202, “VIJELIA”, 204, si “VULCANUL”, 209.

marin-tanase-ep3-corvetele17 marin-tanase-ep3-corvetele18 marin-tanase-ep3-corvetele19 marin-tanase-ep3-corvetele20 marin-tanase-ep3-corvetele21 marin-tanase-ep3-corvetele22

Surse de documentare: site-ul “<<260-263: “TETAL I” class corvette- Romanian Navy…>>; site-ul “Petre Barbuneanu”-Wikipedia; site-ul “Fortele Navale Romane”; site-ul << 264-265: “TETAL II” class corvette>>; site-ul “Eugeniu Rosca”-Wikipedia; site-ul “Eustatiu Sebastian”-Wikipedia; site-ul “Horia Macellariu”- Wikipedia; site-ul “Vasile Scodrea”-Wikipedia; site-ul “Vasile Urseanu”-Wikipedia; “MARINA ROMANA”, Revista Fortelor Navale Romane, Nr. 4(142) 2010, Numar Special.

Autor: sing. Marin Tănase, 18.11.2016.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply