Marin Tănase: Inceputurile Santierului Naval Mangalia – episodul 2 (galerie FOTO)

0
3712

inceputurile-snmangalia-19

[Fragmente din lucrarea “CRESTEREA SI DESCRESTEREA SANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UM 02029 MANGALIA)”, aflata in lucru]. – Continuare –

Articolul anterior: Cresterea si descresterea Santierului Naval Mangalia (UM 02029 Mangalia), începea așa:

“In anul 1956, pe malul de nord al Lacului Mangalia, la cca 4,5 Km de Garnizoana Mangalia (astazi la 2 Km de oras), s-a infiintat Grupul Industrial al Marinei Militare. Conducerea acestui Grup Industrial Militar era formata din: Cpt.Rg.II (Capitan Rangul II azi este echivalent cu Capitan-Comandor) ing. Petrus Ambrozie, Comandant, Cpt. Rg.III (Locotenent-Comandor) ing. Bujor Cretu, Inginer Sef si Cpt. Rg.III ing. Iuliu Chiorean, Director”. (…)

Astăzi publicăm episodul 2: Inceputurile Santierului Naval Mangalia.

La inceput, in Santierul Naval militar se reparau barci, salupe, tinte navale. In acelasi timp cu acele reparatii, in perioada 1956-1958, s-au executat lucrari de constructii si amenajari ale unor hale si magazii, in zona de nord a Lacului Mangalia.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

In anul 1956, cand s-a infiintat, santierul avea 12 salariati civili, carora li se adaugau militari in termen. In 1959, personalul civil angajat ajunsese la 24 de persoane, iar in 1963, numarul salariatilor era de 122, la care se adaugau peste 110 militari in termen. An de an, numarul angajatilor in SNM a crescut, astfel ca, in anul 1980, erau cca 2600 de salariati.

Intre anii 1956 si 1958, s-au construit si amenajat: Atelierul Electric, Atelierul Tamplarie si Sectia Mecanica cu Atelierele Motoare si Montaj Bord. Tot atunci s-a construit si magazia centrala.

In anul 1957, s-au executat reparatii la Tancul Maritim TM 131. Acestea au fost urmate de lucrari de reparatii la salupe si vedete graniceresti. In anul 1958, s-au efectuat primele lucrari de reparatii la o nava de lupta, Vanatorul de Submarine V1.

[In perioada 1957-1958, Republica Populara Romana a achizitionat de la URSS trei vanatoare de submarine, denumite initial V61, V62 si V63, iar ulterior V1, V2 si V3. Acestea au fost construite intre anii 1954 si 1956 si faceau parte din Clasa “122 bis”. Toate trei au fost casate, inainte de 1995.].

In anul 1958, santierul este dotat cu un Doc Plutitor de 800 t.f.

[In perioada 1989-1990, Docul Plutitor este introdus in Docul uscat de reparatii al SANTIERULUI NAVAL “2 MAI” MANGALIA, unde a fost reparat capital si modernizat, fiind adus la 1820 tf.].

Tot in anul 1958, s-au dat in folosinta Sectia I Lacatuserie, hala Compresoare si un post trafo.

In 1959 s-a dat in folosinta hala Masini Unelte, dotata cu utilaje de prelucrare prin aschiere. In acelasi an, au inceput lucrarile de constructii a trei Salupe de Remorcare si Salvare (SRS-uri), cu motoare SKODA, de 45 CP.

In anul 1963, SANTIERUL NAVAL MANGALIA (UM 02029) avea conducerea formata din Cpt.Rg.I ing. Iuliu Chiorean, Director, Cpt.Rg.I Octavian Costea, Inginer Sef (functie echivalenta azi cu Director Tehnic) si Lt.Col. Constantin Strambei, Contabil Sef (echivalentul Directorului Economic de azi).

Pana la data de 05.03.1980, cand a luat fiinta SANTIERUL NAVAL “2 Mai” MANGALIA (pe locul stabilit de Seful Statului, Nicolae Ceausescu), au existat doua sectoare: Sectorul 1, amplasat pe malul de nord al Lacului Mangalia (SNM), si Sectorul 2, zona de extindere din sud-estul lacului, in apropierea satului “2 MAI”. Directorul celor doua sectoare era Cpt. Rg.I ing. Iuliu Chiorean.

In anul 1980, cand santierul militar a fost impartit in doua, in Sectorul 1 (SNM) a fost numita echipa de conducere formata din: Cpt. Rg. III ing. Teofil Pop, Director, Cpt.Rg.II ing. Gheorghe Ilie, Inginer Sef si Lt.Col. Constantin Strambei, Contabil Sef.
In SANTIERUL NAVAL “2 MAI” MANGALIA, Director a fost numit Cpt.Rg.I ing. Iuliu Chiorean.

Teofil Pop a fost la conducerea SANTIERULUI NAVAL MANGALIA in perioada 1980-1988. Prin Decretul Nr.25/1988, semnat de Presedintele tarii, Nicolae Ceausescu, Cpt. Rg.II ing. Teofil Pop a fost numit Comandant Unic al Portului Constanta, inlocuindu-l, astfel, pe Cpt.Rg.I ing. Ioan Pasidea.

In anul 1964, in SNM, a fost construita cladirea Pavilionului Central.

In anul 1972, in SNM, s-a dat in folosinta Cala de lansare-ridicare nave, de 800 tf., care a fost executata in colaborare cu firma TAKRAF-SN Kirov si Leipzig-RDG.

In perioada 1972-1989, in SNM s-au construit 20 de Vedete Maritime de Paza si Patrulare (VP-uri).

Incepand cu anul 1974, s-au construit 4 Vanatoare de Submarine mici (VS 41-VS 44).

Intre anii 1974-1990, in SNM, s-au construit Vedetele Torpiloare pe Aripi Portante (VTAP).

VEDETELE TORPILOARE PE ARIPI PORTANTE

VT-urile, numite si Vedetele Torpiloare mici, aveau doua tuburi de lansatoare de torpile (TLT-uri). Ele au avut numerele de bordaj 51-77 si 320-325. Datorita uzurii avansate, toate au fost scoase din eficienta. Unele au devenit piese de muzeu, iar altele au fost taiate la fier vechi. S-au construit mai multe variante, pentru paza de coasta si scafandri militari.

Caracteristici tehnice: lungime L=21,80 m, latime l=6,30 m,pescaj T=1 m, deplasament D=45 t.dw., Viteza max.= 50 Nd, Viteza de croaziera=30 Nd,, autonomie 500 Mile.

Armament: 2X2X14,5 mm si doua lansatoare de torpile calibrul 533 mm.

Centrul de Scafandri Constanta mai are in dotare nava rapida de scafandri “JUPITER”. Aceasta are urmatoarele caracteristici tehnice: L=22,4 m, l=3,8 m, T= 1 m, D=41,8 t.dw. Propulsia este asigurata de 3 motoare Diesel tip M 400. Viteza este de 40 Nd, iar armamentul este 1X2X14,5 mm.

Surse de documentare: “Mangalia in paginile vremii”, Aurelia Lapusan si Stefan Lapusan, 2007; “Scurta Istorie a prezentei Marinei la Mangalia”, Cam. Fl. (r) Petrica Stoica; site-ul <<51-77, 320-325: “HUCHWAN” class torpedo hydrofoils>>; site-ul << V1-V3: “KRONSTADT” class large patrol craft/submarine chaser>>; ziarul Romania Libera, 04 dec.2006; ziarul Ziua de Constanta, 09 oct. 2006; site-ul “Despre noi/Santierul Naval Mangalia”; site-ul “Trustul de presa al Ministerului Apararii Nationale”; site-ul “Liga militarilor profesionisti”; site-ul “Fortele Navale Romane-Wikipedia”.

Galerie FOTO:

inceputurile-snmangalia-1 inceputurile-snmangalia-2 inceputurile-snmangalia-3 inceputurile-snmangalia-4 inceputurile-snmangalia-5 inceputurile-snmangalia-6 inceputurile-snmangalia-7 inceputurile-snmangalia-8 inceputurile-snmangalia-9 inceputurile-snmangalia-10 inceputurile-snmangalia-11 inceputurile-snmangalia-12 inceputurile-snmangalia-13 inceputurile-snmangalia-14 inceputurile-snmangalia-15 inceputurile-snmangalia-16 inceputurile-snmangalia-17 inceputurile-snmangalia-18 inceputurile-snmangalia-20 inceputurile-snmangalia-21 inceputurile-snmangalia-22

Autor: sing. Marin Tănase. Mangalia, 3 noiembrie 2016.


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply