OPINII – MANGALIA VERSUS TURISM

0
976

mangalia-de-sus

     “Nu am întâlnit o astfel de autosabotare, poveștile cu Tândală le credeam fantezii pentru a educa copiii.

     Avem litoral. Turiștii vin să-și petreacă vacanțele la mare, să se bronzeze, din toată țara se adună în împrejurimile noastre. Îi vedem ca termitele dimineata in supermarket, ori pe plaja, sau seara in plimbare. Nu trebuie sa mergem noi dupa ei, vin singuri. Toata ideologia turismului este ca oameni din alte locuri sa vină si sa cheltuie bani acasa la tine.

     Noi nu, facem invers. Cheltuim din bugetul orașului pe infrastructura si întreținerea stațiunilor, dar nu facem nimic ca banii cheltuiți de catre turiști să ajungă in economia Mangaliei.

     Ca exemplu, investim si înfrumusețăm portul turistic sau în “faleza” Aleea Teilor (să sperăm că acesti incapabili o vor termina!), dar primăria nu aprobă activități comerciale în ideea să nu apară țigănia tarabelor. Dar de fapt doar asta aprobă, tarabe cu porumb fiert si chioșcuri cu chinezării.

     Nu exista nicio viziune ca lucruri frumoase componente a unei activități comerciale sa aducă un surplus de frumusete si feerie portului turistic. Si ma refer la fantezii comerciale, amplasamente care sa dea o atmosfera de vacanța, lucruri pentru care sa putem încasa.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

     De exemplu, pe o corabie intr-un port in Olanda se dau costume de pirați sau de marinari, ca turiștii sa poata face poze in ele, bineînțeles lucru taxabil. Si devin amintiri, se fac selfies care sunt distribuite pe internet, o promovare gratuită a turismului pentru locul respectiv (Mangalia?), o asigurare că ai cum să acumulezi amintiri.

     Astfel de găselnițe turistice se pot inventa, dar nu in acestea se afla valoarea unei economii bazate pe turism.

     Pentru a identifica modalitatea de a obține cât mai mult din banii din turism este de ajuns sa studiezi circuitul banilor. O buna parte din bugetul de vacanța este cheltuit pe cazare. Aici e simplu, din profitul cazării se obțin salariile cameristelor, receptionerelor, angajaților hotelului, a utilităților si a impozitelor. Nu avem ce face prea mult, decat poate sa profesionalizăm personal iarna cu cursuri gratuite ca sa putem furniza forta de munca de calitate. Pentru personalul adus din tara, hotelierii asigura cazare si masa. Personalul autohton nu solicita aceste cheltuieli, ar trebui sa se regăsească in salariu mărit. Astfel banii vor intra in economia Mangaliei.

     Grosul banilor sunt fondurile cheltuite pe mâncare, bautura, enterteinment, plajă. Hotelul are micul dejun inclus in costul cazării, un hotel mediu are capacitate de 300 locuri, dimineata se încasează 6.000 lei doar pe micul dejun. In restul zilei restaurantul nu ajunge la aceeasi încasare deoarece turiștii cheltuie pe plaja si mananca in alte locuri decat in hotel pentru ca preferă diversificare in materie de locuri, dar si in materie de oameni. Sunt in vacanța, vor sa vadă.

     Nu avem locații-senzație, cum este de exemplu Cafe Efendi din Neptun, astfel ca turistul sa fie atras intr-un circuit al restaurantelor după preferință. Centrele de informare turistică ar trebui sa informeze turistul despre un astfel de circuit culinar, cu specific aparte decat obisnuinta, încat sa le rămână amintiri. Ori sub formă de selfies să promoveze sudul litoralului, sentimentul pe țară să fie că există un turism activ.

     Apoi, nu doar specificul locatiei vinde. Ci si o atracție adiacentă, fara legatura cu industria alimentara dar care face necesară o astfel de prezenta. De exemplu, Liberty Parade. Sau mai pe înțeles cum este târgul duminical. Oamenii merg la târg să caște ochii, pentru a vedea lumea, și in aceasta plimbare la un momendat apare pofta sau foamea pentru un mic sau un gratar.

     Transpus acest lucru in turism înseamna că trebuie făcute evenimente la care turiștii să se adune si să cheltuie bani pe producție in Mangalia sau servicii din Mangalia. Produse si servicii specifice locului, care sa devină identitate turistică sau regională.

     De exemplu, sa devină un tabiet a servi cafeaua in fiecare restaurant sau terasa cu o acadea zaharisita (din cele speciale de cafea care se topesc sub cerul gurii cand sorbi din ceașca), care pot fi cu diverse arome gen sirop de alune de padure sau cardamon, gusturi de succes in combinație cu cafeaua deoarece: cafeaua vânduta de catre McDonalds este Jacobs cu sirop de alune de padure, cea mai vânduta cafea la Starbucks internațional este cu aroma de cardamon. Este un exemplu de a dezvolta un tabiet local la un produs consumat in fiecare zi de aproape toata lumea. Sigur devine amintire plăcuta care va pune sudul litoralului pe buzele tuturor, atunci cand vor menționa de aceasta obisnuinta dobrogeana.

     Apoi ingredientele. Litoralul trebuiește hrănit, dar Mangalia furnizează o prea mică parte din produsele necesare. Am observat toti că supermarketele sunt pline dimineața, turiștii prefera sa piardă timp la coadă ca să-și reducă cheltuielile pe mâncare, mai ales pe dulciuri si răcoritoare. Oricum nu pleacă acasă cu bani, cu siguranta ca banii economiști se cheltuiesc pe un alt confort. Nu judec din ce cauză face turistul acest lucru in loc ia masa la terasele de pe plajă, dar răcoritoarele din supermarket sunt mai ieftine decat cele de pe plaja, este normal sa faci economie.

     Am remarcat predispoziția turistului din statiuni sa se deplaseze dimineata la supermarket sa-si facă piata. Am putea sa ne folosim de aceasta obișnuința, sa facem o piață de-gross frumoasa ca o gradina la intrarea in Saturn, sa fie inainte de a ajunge la Lidl, viitorul Kaufland, etc, si de asemeni usor de ajuns din Mangalia. Produsele pieței de-gross sa nu faca concurenta supermarketului in prețuri, ci in calitate si diversificare de produse. Baclavale tataresti, pește uscat la soare si marinat, ghiudem, înghețată de casă, limonadă naturala, fresh de fructe, chiar fructe, nu se gasesc la supermarket, in schimb pot fi mai ieftine decat alte optiuni.

     De asemeni, o piata de-gross poate fi la îndemână pentru aprovizionarea restaurantelor cu produse de calitate, de la producție locală de carne pana la fructe si legume. Dacă luăm in calcul doar pătrunjelul folosit pe litoral toata vara ajungem la sume importante.

     Cunosc o persoana care in serele de la intrare in Mangalia producea rosii, ardei, verdeturi. Primăria Mangalia ar trebui sa devină agentul turistic pentru stațiunile sale si in acelasi timpul agentul comercial care promovează economia locală. Din păcate nu se întâmpla asta, fie din dezinteres, fie din eșec pe motiv de incapabilitate.

     Banii mai sunt cheltuiți pe enterteinment (distractie) si pe toate activitățile comerciale adiacente care beneficiază de pe urma lor. Am putea sa atragem turiști din alta parte catre stațiunile Mangaliei; Neptun in trecut avea o viata de noapte activa. Premierul Adrian Năstase, deranjat de muzica, a insistat ca beach-barurile sa fie închise la ora 19:00h si discotecile la ora 01:00h, astfel a murit turismul din sudul litoralului și s-a dezvoltat cel din Mamaia pentru că primăria Constanta nu a acceptat in consiliul local aceste presiuni ale prim-ministrului. Ba mai mult, primarul Mazăre a investit in viata de noapte si a facut din Mamaia cea mai atractiva stațiune turistică.

     Zilele acestea Asociatia Hotelierilor din Mamaia a înaintat Consiliului Local al primariei Constanța o solicitare pentru a inchide beach-barurile la ora 19:00h si discotecile la ora 01:00h, lucru care va atrage aceleasi consecințe ca la Neptun. In trecut centrul distracției de 1 Mai era la Neptun.

     In prezent turistul din stațiunile Mangaliei când doreste distractie se deplasează la Vama Veche, își cheltuie banii de enterteinment acolo, cat si banii pe masa de seară.

     În loc să-i atragem, noi îi gonim. Îi avem pe turiști, cheltuim pentru ei pe infrastructura si spații verzi, dar nu încasăm. Si acest lucru din cauza ca nu exista proiecte coerente pentru turism.

     Ieri am discutat cu o persoana care crește tăurași de carne, undeva la iesire din Mangalia, la grajduri. In momentul acesta are 45, unui tăuraș ii trebuie 6 luni sa ajunga bun de carne. Media: producție de 1 tăuraș la 4 zile. Vara probabil are mai multi pentru ca sunt costuri mai mici. Aceasta persoana (…) se îngrijește dupa moda, poarta haine de firma, vorbește inteligent si școlit – îngrijește aceste animale cu apa transportată cu sacaua sau cisterna.

     Ideea de baza este ca el singur are producție locală de carne de vita. Si ca el exista producție locală de carne de pasare, de legume, de verdeturi si altele trebuincioase marelui consum de pe litoral. Noi am închis până și fabrica de pâine, doar imaginați-va cantitatea de pâine necesară în stațiunile Mangaliei pe timpul verii.

     Ne sabotăm singuri! Și cei care ar trebui să se ocupe de bunăstarea orașului il duc spre insolventa prin prostie, investiții păguboase si războaie politice.

     Turismul nu se face cu o floare sau câtiva pomișori plantați, pe care idioti din opoziție politică îi rup noaptea. Ori poate chiar cei din partida primarului ii rup ca sa dea vina pe opoziție. Oricare ar fi întâmplările, rezultatul este ca acesti politicieni nu au respect față de bunurile si bugetul orașului. Vor puterea promițând ca vor munci pentru oraș, dar toate faptele lor si razboiul lor politic fac daună orașului. În orice proiect, la orice nivel. Doar 3 proiecte sabotate de către consilierii opozanți și nefinalizate din incapabilitatea primarului de a gestiona, au adus orașului daune de milioane de euro. Pe care îi împrumutăm. Cheltuim banii din viitor, sa devenim sclavi.

     Aroganta si ipocrizia acestor politicieni ai partidelor este ca se prezintă pe sine ca oameni capabili si interesați de bunăstarea cetățeanului, să-i alegem iarăși. Lucru care le reușește de câteva mandate.

     Am sa fac in continuare abstracție de ei, subiectul este despre ce putem face pentru turism, este mai important sa existe idei pentru a se construi, decat acuze si înjurături.

     Turismul pentru stațiunile Mangaliei poate deveni activ, cu încasări pentru economia orașului, iar pentru a face posibil nu este nevoie de milioanele de euro cheltuite aiurea până acum, ci este nevoie de proiecte inteligente si cu beneficii, ori care indirect sa faca încasări prin îndeplinirea scopului pentru care au fost facute.

     Voi reveni cu circuitul banilor din turism si cu subiectul turismul la particulari.

     Să fiți sănătoși!

     (va urma …)

     Ozzy Menabit, Marti, 16 martie 2016.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply