Cecilia Caragea – Cum se făcea evaluarea elevilor pe vremuri, „când școala era școală”

0
573
„Am găsit această foaie calificativă a bunicii mele, din 1940. Nu erau vremuri tocmai usoare, dar scoala era scoală.
Haideti să vedem rubricile principale:
– EDUCATIA SANATATII. Anatomia si Igiena. Se notau separat deprinderile igienice, sportul si gimnastica.
– EDUCATIA MINTII. Cu 3 subcapitole – educatia stiintifica (matematica, stiinte fizico-chimice, stiinte naturale, geografie), educatia practica (lucrul de mana, practica agricola) si literatura (cu istoria si limba romana).
– EDUCATIA ARTISTICA. Lectura, recitarile frumoase, dialogurile intre scolari, cântul, desenul si scrierea frumoasă.
– EDUCATIA MORALA SI RELIGIOASA, cu datoriile omului si cetateanului, religia, purtarea, frecventarea.
Ma impresioneaza cum erau structurate materiile. Era foarte clar cum se urmarea educatia sanatatii, educatia mintii (stiintifica si practica, dar si literara), educatia artistica, educatia moral-religioasa.
Nu e de mirare ca bunicii nostri au fost oameni care la randul lor au stiut sa ne educe! Fericiti cei care au avut parte de asemenea bunici! Si printre acestia mă număr si eu…

2. Pentru ca vorbeam de foaia matricola a bunicii mele si despre cum erau evaluati elevii in perioada interbelica, am descoperit ca aceasta era insotita de un profil psihologic, unde profesorii notau caracteristicile elevului. Dar e interesant CUM le notau, CUM erau structurate acestea!
Din fisa de mai jos se vede ca erau notate:
– INTELIGENTA – teoretica si practica! (Pentru ca sunt lucruri diferite!)
– ATENTIA – distributiva si concentrata,
– MEMORIA,
– IMAGINATIA,
– COMPORTAMENTUL.
Si – cand venea vorba de comportament – haideti sa vedem care erau rubricile care trebuiau completate de profesori! Cum era acel copil? In ce masura elevul in cauza era impresionabil, combativ, impulsiv, sugestibil, comunicativ, sociabil, ambitios, sincer, incapatanat, arogant, constiincios, sarguincios, perseverent si cu simtul dreptatii!
Care era capacitatea sa de munca – fizica si psihica? Care era rezistenta sa la oboseala – fizica si psihica? Cum se recreiaza, in ce masura stie sa faca acest lucru?

Sincer, mi se pare incredibil! Cand am facut eu scoala – in ultimii ani de comunism – aveam doar niste ore de dirigentie si de orientare profesionala. Si doar pentru ca am avut dascali dedicati si pasionati care incercau sa ne descifreze pe fiecare dintre noi si sa ne indrume am ajuns sa ne cunoastem si sa stim pe ce drum sa o luam fiecare, sa alegem drumurile care ni se potrivesc…
Cred ca toate acestea sunt esentiale, te ajuta sa te cunosti mai bine, sa stii ce ai de corectat, in ce directie sa te indrepti, ce mai ai de inteles, ce ti se potriveste…
Norocul meu ca am avut bunici care sa ma indrume, invatatori si profesori care isi faceau cu pasiune meseria si incercau sa te ajute sa ajungi un om… fericit, pentru ca – ajutandu-te sa te cunosti si sa alegi ceea ce ti se potriveste, sa faci ceea ce iti place – ajungi sa fii multumit si sa muncesti cu placere, ajungi să fii… Om fericit!”
Cecilia Caragea, octombrie 2023.


Mangalia News, 09.10.2023.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply