Nava școală MIRCEA, pe Marea Mediterană, în marșul internațional de instrucție din acest an

0
675
Nava-școală „Mircea” va pleca luni, 3 iulie 2023, ora 11.00, din Portul militar Constanța, în marșul internațional de instrucție din acest an, având la bord 67 de studenți din anul II de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân” și 12 studenți străini de la academii partenere din Bulgaria (2), Germania (2), Polonia (2), Turcia (2), Letonia (2), Spania (1), Italia (1).
Pe durata celor 28 de zile, velierul va acosta în Porturile Pireu (Grecia), Taranto (Italia) și Izmir (Turcia). Tinerii cadeți prezenți la bordul navei se vor instrui sub supravegherea instructorilor din Academia Navală „Mircea cel Bătrân” de la bordul navei, scopul marșurilor de instrucție fiind acela de a le forma viitorilor ofițeri ai Forțelor Navale Române și ai Poliției de Frontieră – Garda de Coastă deprinderile specifice carierei alese.
Pe timpul staționării în cele trei porturi, nava-școală „Mircea” va avea și o importantă misiune de reprezentare, velierul fiind declarat oficial, în anul 2019, Ambasador Onorific în Serviciul României, iar în anul 2022 Ambasador al României Sustenabile. De asemenea, nava simbol a Forțelor Navale Române va promova în porturile în care va ajunge tradițiile marinărești și școala românească de marină. În toate cele trei porturi, velierul va fi deschis pentru vizite.
Ceremonia de plecare a navei va avea loc luni, 3 iulie, începând cu ora 10.00. Velierul va reveni în portul militar Constanța la data de 31 iulie 2023.

(sursa: anmb.ro-Marsul de instructie 2023).

Construita in perioada 1938-1939 la Santierul Naval “Blohm und Woss” din Hamburg, Germania, MIRCEA este cea de-a patra nava din seria de cinci de acelasi tip construite in acelasi santier, fiind sora cu “Eagle” (ex. Horst Wessel) – SUA, “Gorch Foch I” (ex. Tovarisch, ex. Gorch Foch – nava muzeu) – Germania, “Gorch Foch II” – Germania, “Sagres” (ex. Albert Leo Schlageter) – Portugalia.

Nava scoala MIRCEA este un velier clasa A tip bark, cu trei arbori, inalta de 44 de metri, cu 23 de vele ce insumeaza o suprafata velică totală de 1.750 m2.

Certificatul de nastere al noii nave-scoala s-a semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, acelasi an, a fost lansata la apa si botezata cu numele MIRCEA, alegere justificata de bogata traditie si renumele predecesorului sau.

Numele navei provine de la vestitul voievod MIRCEA cel BATRAN ce a carmuit Tara Romanesca intre anii 1386 si 1418, sub a carui domnie navigatia autohtona si comertul efectuat pe mare au cunoscut o mare dezvoltare, vasele romanesti navigand, inca de pe atunci, nu numai in Marea Neagra, ci si in Marea Egee si Marea Mediterana, fapt care i-a adus numele de “Domn pana la Marea cea mare”. Nava are in prova, sub bompres, un galion, reprezentndu-l pe domnitor imbracat cu bluza albastra, mantie rosie si purtand pe cap coroana, simbol al domniei.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

La 27 aprilie 1939 a avut loc ceremonia ridicarii pavilionului national, iar pe data de 1 mai 1939, MIRCEA, o nava cu caracteristici superioare, ce asigura conditii de navigatie si viata la bord mult imbunatatite, a intrat in serviciul Marinei Militare.

MIRCEA a intrat in portul Constanta pe data de 17 mai 1939, fiind salutat de oficialitati, de tinerii elevi ai Scolii Navale, de navele aflate in port, intre care si vechiul bric adus de la Galati pentru a preda stafeta pregatirii marinaresti noii nave.

La 3 iulie 1939, MIRCEA pleaca in primul sau mars de instructie in Marea Mediterana, unde face escale in porturile Palermo, Toulon, Palma, Gibraltar, Alger si Alexandria.

Ultima escala a marsului, ce cuprindea vizite in Siria, Cipru si Insulele Grecesti, a fost anulata odata cu atacul german asupra Poloniei. Astfel, pe data de 3 septembrie 1939, MIRCEA intra in portul Constanta si acosteaza in dana militara.

Declansarea celui de-al Doilea Razboi Mondial avea sa insemne, pentru nava-scoala MIRCEA, inceputul unei lungi perioade, de peste 25 de ani, in care nu a mai executat marsuri de practica de lunga durata si de reprezentare a Marinei Militare si a Romaniei in afara Marii Negre.

Conducerea Marinei Militare a decis, pentru siguranta, ca MIRCEA sa fie dus, la 19 februarie 1941, la Braila, pe bratul Arapu. Aici a stationat pana in vara anului 1944, continuand insa sa fie utilizat ca nava-scoala.

La inceputul lunii septembrie 1944, nava-scoala MIRCEA si alte nave romanesti au fost preluate de sovietici sub forma de captura si incadrate in flota proprie din Marea Neagra.
In urma repetatelor interventii ale autoritatilor romane, oficialitatile sovietice au decis ca nava-scoala sa fie retrocedata Romaniei. Astfel, doi ani mai tarziu, la 27 mai 1946, s-a desfasurat in portul Constanta festivitatea de preluare a navei-scoala MIRCEA de la echipajul sovietic si reincadrarea ei in Marina Romana.

La ceremonialul retrocedarii au participat din partea Romaniei, Regele Mihai I, membri ai guvernului, reprezentanti ai armatei si Marinei Militare, ofiteri superiori sovietici precum si un numeros public.

Intre anii 1946 si 1947, nava a beneficiat de unele lucrari de reparatii, cu preponderenta la arborada. Marsurile de instructie s-au reluat in anul 1947, prin voiaje scurte in Marea Neagra. In luna septembrie 1948, cu ocazia unei iesieri pe mare, MIRCEA a fost surprins de o furtuna de gradul 8, fiind nevoit sa tina la capa trei zile si trei  nopti insa pregatirea temeinica si curajul marinarilor au fost factorii hotaratori ai readucerii navei in portul Constanta. Nava si echipajul au mai infruntat intre anii 1951 si 1953 cateva furtuni puternice.

MIRCEA executa marsuri de instructie de-a lungul litoralului romanesc al Marii Negre, pana in anul 1959, cand s-a pus problema reducerii fortelor armate si, implicit, a unui numar de nave. MIRCEA a fost inclus in categoria celor ce trebuiau dezafectate.

La interventia unor cadre responsabile din Marina Militara, nava este salvata, prin incadrare intr-o alta unitate, si transformata in nava-baza a Divizionului 129 Nave Auxiliare din Mangalia. […]

Continuarea, pe anmb.ro


Mangalia News, 03.07.2023.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply