UN PROFESOR, O ȘCOALĂ, O LUME!
    Angela Elena Soare, despre echipa Școlii Gimnaziale Sf. Andrei și Premiul Național la eTwinning

    0
    3030
    ?

    UN PROFESOR, O ȘCOALĂ, O LUME!

        În zilele de 7 și 8 decembrie 2018, hotelul Ramada Majestic din București a găzduit Conferința Națională eTwinning. Pe lângă profesorii delegați din toate județele țării, au participat profesorii ambasadori eTwinning, reprezentanți ai Ministrului Educației și ai inspectoratelor școlare județene, profesori universitari și profesori cercetători din cadrul Institutului de Științe ale Educației.

        Evenimentul, organizat de Institutul de Științe ale Educației și Centrul Național eTwinning România, s-a adresat tuturor instituțiilor de învățământ preuniversitar, cadrelor didactice, indiferent de disciplina predată, directorilor de unități școlare și inspectorilor școlari, în cadrul acțiunii eTwinning, componentă a Programelor Erasmus+ ale Comisiei Europene.

        Conferința a fost deschisă de către Magdalena Balica, director adjunct al Institutului de Științe ale Educației și Tanța Irimia, Director General, Direcția Generală Educație Timpurie, Învățământ Primar și Gimnazial, de la Ministerul Educației Naționale, care au adresat cuvântul de bun venit.

        Simona Velea, coordonator pedagogic și Alexandra Aramă, coordonator național al Centrului Național eTwinning au făcut scurte prezentări ale activității eTwinning în anul școlar 2017-2018 și au prezentat modalitățile principale de evaluare ale proiectelor.

        Conf. Univ. Dr. Hab. Marian Ilie, de la Universitatea de Vest Timișoara, a ținut key speech pe tema impactului real al acestor proiecte în viața școlii și, mai ales, asupra copiilor.

    Publicitate https://www.mangalianews.ro/

        Din cele 102 școli selectate pentru etapa finală, au fost selectate câte patru școli, pe etape de vârstă (preșcolar, primar, gimnazial și liceu), pentru acordarea premiilor I, al II-lea și al III-lea. Nu s-au acordat mențiuni. Au mai fost premiate proiectele ambasadorilor etwinning și s-au dat premii speciale pentru: utilizarea creativă a noilor tehnologii, implicarea elevilor, promovarea patrimoniului cultural, matematică și științe și Erasmus K2.

        Competiția a fost extrem de strânsă, cu atât mai mult cu cât platforma eTwinning a crescut an de an – la ora actuală sunt înscriși pe platformă peste 20 000 de profesori români, calitatea proiectelor este evaluată de patru comisii consecutive, formate din ambasadori eTwinning, reprezentanți ai Ministerului Educatiei, prin Institutul de Științe ale Educației, inspectori școlari și profesori universitari.

        Într-un asemenea context, obținerea Premiului II național de către un proiect eTwinning din Mangalia, este o bucurie și o onoare. Proiectul se numește „LITTLE VETS WITHOUT BORDERS” și s-a desfășurat în anul școlar 2017-2018. Coordonatorul român de proiect a fost profesor Angela Soare, care a lucrat în parteneriat cu profesor de învățământ primar, Bozianu Mariana și elevii clasei IA.  Același proiect a primit Premiul Național eTwinning în Italia și așteaptă evaluările naționale în Ucraina și Spania.

        Cel mai important impact al acestui proiect a fost schimbul de experienţă europeană. Fiecare profesor şi elev din proiect, indiferent de ţara de origine, a aflat lucruri noi despre alţii, din alt colț al Europei. Profesorii au învăţat unii de la alţii despre curriculum, metode de lucru, tehnologie, dar şi stil de viaţă, dezvoltare personală sau ţinte profesionale.

        Elevii au învăţat despre animalele din alte ţări, dar şi despre concepte europene, precum: adăpostul de animale, poliţia animalelor, clinica veterinară, sistemul de donaţii şi voluntariat. Şcoala a beneficiat de un parteneriat mult mai strâns cu părinţii elevilor, foarte încântaţi de inovaţia didactică, de colaborare şi informare. Rezultatul cel mai deosebit al acestui proiect a fost dezvoltarea ideii de apartenenţă la comunitatea europeană, schimbul de idei, ajutorul didactic şi impactul asupra elevilor.

        Proiectul s-a desfăşurat, în principal, în timpul orelor de limba engleză, alături de manualul “Fairyland1”, conform programei. Extensiile au fost asigurate de profesor învăţământ primar, Bozianu Mariana, în timpul orelor de AVAP, educaţie fizică, educaţie muzicală sau a şedinţelor cu părinţii. În funcţie de curriculum, au fost adaptate activităţi diverse de: învăţare de vocabular, culegere de informaţii despre animale şi obiceiurile lor, acţiuni de voluntariat pentru animalele fără adăpost, alături de parteneri din 8 ţări europene,  compunere de cântece, jocuri de mişcare şi imitare, jocuri de completare de informaţie sau design pe calculator.

        Copiii au dezvoltat competenţe de comunicare în limba engleză, competenţe digitale, lucru în echipă, prezentare personală şi de grup, competenţe artistice şi sportive, competenţe de lucru voluntar. Adaptate la capitole din manualul de limba engleză sau teme ale curiculumului de clasa I, activităţile au valorificat conţinuturi precum: vocabular legat de animale, culori, mediul geografic, mişcare imitativă, cântec, desen, abordare transcurriculară a temei prin legarea de orei de limba engleză de educaţie muzicală, de exemplu sau a orei de sport cu comenzi în limba engleză.

        Bucuria oficială a primirii acestui premiu este reală și de necontestat. Diploma primită, felicitările, micile cadouri pentru copii … toate au importanța lor.

        Dar, dincolo de cuvinte, rezonanța acestui eveniment este de mai lungă durată. Am văzut exemple de bune practici absolut spectaculoase, oameni devotați copiilor de la clasă în asemenea măsură încât au trecut pe planul secund propria viață. Am văzut profesori și învățători care muncesc în trei schimburi, dormind uneori doar câteva ore pe noapte, pentru a derula activități în parteneriat de o calitate ieșită din comun. Despre ei nu pomenește nimeni în presă. Asemenea exemple se cunosc prea puțin. Ce înseamnă “calitate” în acest context? În nici un caz … hârtii!!!

        Elevii participanți la asemenea proiecte au parte, pe lângă curriculum național, de cunoștințe dobândite prin joc. Mare scofală, ar spune unii. Ne jucăm și ne prefacem că muncim. Aș vrea să-i văd pe acești gureși la muncă, printre copii. Jocurile aduse în discuție au timpi, obiective și materiale proiectate de minți deștepte, experimentate și îndrăznețe, care leagă și pe elevii altor școli din Europa, în lecții comune absolut speciale.

        Tot ce este legat de aceste lecții: proiectare, aplicare, cunoștințe IT, limbi de comunicare, materiale didactice, … toate aparțin exclusiv profesorilor și învățătorilor de la clasă. Sponsorizările din partea părinților vin greu sau deloc, iar dotările de la minister … nu există. Atunci cum să dezvolți proiecte și parteneriate? Prin profesori dedicați, care găsesc resurse și din piatră seacă.

        Cea mai mare bucurie a acestui eveniment a fost reacția copiilor la întoarcerea în școală. Fericirea lor este răsplata mea. Dacă luam marele premiu, reușeam să le aduc de la București și un laptop nou, și o boxă karaoke… Le-am adus penare și creioane personalizate, un ceas de perete și o umbrelă. Dar și recunoașterea muncii lor și a diplomei primite, încrederea că viitorul proiect, la care lucrăm acum, va fi mai bun, bucuria unei aventuri care continuă.

        După un asemenea moment, emoțiile nu trec prea ușor. Pe mine, personal, m-a impresionat … Echipa. Am văzut echipe de profesori, învățători, directori și inspectori care au lucrat împreună la proiectele copiilor. Recunoașterea eTwinning este abia la început, la noi în țară. Deși sunt peste 20 000 de profesori înscriși pe platformă, la noi echipele se leagă greu. Ne despart, din păcate, orgolii, prejudecăți, competiții, funcții. Cei care derulează aceste proiecte de mai bine de 10 ani și au înțeles rolul echipei în aceeași școală, au primit și titlul de „Școală eTwinning”.

        Și la Școala Gimnazială Sfântul Andrei se lucrează în echipă. În acest moment suntem 10 cadre didactice, profesori și învățători, care derulăm proiecte internaționale și construim, bucată cu bucată, un viitor în care elevii noștri să se poată regăsi, în primul rând pe ei înșiși și, mai târziu, pe ei parte a unei lumi care să-i integreze. Prin fiecare dintre ei se deschide drumul către lumea care vine.

        Prof. Angela Soare.


    Mangalia News, miercuri, 12 decembrie 2018.



    piese-auto-mangalia.ro

    lensa.ro


    Leave a Reply