Tribunalul Vâlcea recunoaște dreptul militarilor pensionari la plata ajutoarelor prevăzute de Legea nr. 284/2010

    0
    1939

    Tribunalul Vâlcea recunoaște dreptul militarilor la plata ajutoarelor prevăzute de Legea nr. 284/2010.

    Hotărârea Tribunalului

    La data de 1 octombrie 2018, Tribunalul Vâlcea – Secția I civilă, a respins excepția prematurității cererii de chemare în judecată și a admis cererea reclamantului C.C.D. (formulată prin av. Florin Răican) de obligare a M.Ap.N. la plata ajutorului egal cu un număr de 38 de solde ale funcției de bază avute în luna schimbării poziției de activitate, respectiv la data trecerii în rezervă, conform anexei VII, art. 20 alin. 1 și 2 secțiunea 3 din Legea nr. 284/2010, la care se adaugă dobânda legală de la data trecerii în rezervă până la data plății efective. Totodată, instanța a obligat M.Ap.N. la plata cheltuielilor de judecată în cuantum de 700 lei.

    Situația reclamantului

    Pentru a pronunța această hotărâre, Tribunalul Vâlcea a reținut că reclamantul C.C.D. a fost angajat în funcția de plutonier adjutant principal la o unitate militară din Târgoviște și a ieșit la pensie la data de 01.05.2016 având o vechime efectivă ca militar de 30 ani, 7 luni și 19 zile. Reclamantul C.C.D. a fost trecut în rezervă la vârsta de 49 ani și 10 zile, așadar cu 9 ani, 8 luni și 20 zile mai înainte de vârsta standard de pensionare (59 ani, 9 luni în cazul său) prevăzută de Anexa la Legea 223/2015.

    Publicitate https://www.mangalianews.ro/

    În raport de dispozițiile Legii nr. 284/2010 anexa VII, art. 20 alin. 1 și 2 secțiunea 3, reclamantul C.C.D. beneficiază de un ajutor în cuantum de 38 de solde ale funcției de bază, dintre care 20 de solde pentru vechime efectivă ca militar peste 30 ani și 18 solde pentru anii întregi rămași până la limita de vârstă de pensionare.

    Motivele pentru care Tribunalul a admis cererea

    În continuare, instanța a arătat că acordarea drepturilor ce fac obiectul prezentului litigiu, plata acestor ajutoare a fost suspendată prin acte normative succesive până în anul 2017, an în care a fost adoptată o nouă lege de salarizare a personalului plătit din fonduri publice Legea nr. 153/ 2017.

    Prin Legea nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice publicată în Monitorul Oficial nr. 492 din 28.06. 2017 (data intrării în vigoare fiind 01.07.2017) în raport de dispozițiile articolului 44 alineatul 1 punctul 9 s-a prevăzut că la data intrării în vigoare a prezentei legi se abroga Legea cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr 877 din 28.12.2010 cu modificările și completările ulterioare.

    Prin adoptarea unei noi legi de salarizare a personalului bugetar Legea nr. 153 /2017 care abroga Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice în anul 2018, Ordonanța de urgență nr. 90/2017 suspendă plata ajutoarelor acordate prin lege în vigoare la data emiterii, cum de astfel rezultă și din nota de fundamentare și în consecință s-a născut dreptul reclamantului în raport cu dispozițiile anexei VII art. 20, alin. 1 și 2, secțiunea 3 din Legea nr. 284/2010 care s-a născut la data de 01.01.2018, când a încetat orice cauză de suspendare ori de aplicare a Legii 284/2010.

    După cum se reține și în decizia nr. 23/2015 din 12 decembrie 2005 a Înaltei Curți de Casație și Justiție dată în recursul în interesul legii, efectele produse de actele normative de suspendare sau de amânare a punerii în aplicare a dispozițiilor legale referitoare la dreptul dobândit, în speță Legea nr 284/2010 anexa VII cap. 2 secțiunea 3 art. 20 alin. 2 trebuie limitată numai la perioada cât a fost în vigoare actul normativ care a prevăzut dreptul respectiv.

    A reținut în decizia sus menționată Înalta Curte de Casație și Justiție că a considera altfel ar însemna să se prelungească valabilitatea dispoziției de suspendare a aplicării textului de lege și după aplicarea lui ceea ce ar fi de neconceput și inadmisibil.

    Ori, raportat la aceste considerente, apreciază instanța că în speță nu își găsesc aplicabilitatea deciziile nr. 16/2015 și 11/2017 ale Înaltei Curți de Casație și Justiție.

    Instanța apreciază că reclamantul este îndreptățit la dobânda penalizatoare potrivit deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 2/2014 din 17 februarie 2014 (completul competent se judece recursul în interesul legii) dobânzile penalizatoare datorate de stat pentru executarea cu întârziere a obligațiilor de plată putând fi solicitate pentru termenul de 3 ani anteriori datei introducerii acțiunii, repararea integrală a prejudiciului în cazul neexecutării unei obligații de plată a salariului presupunând atât actualizarea cu indicele de inflație a sumelor datorate (acoperire a pierderii efectiv suferită de creditor) cât și plata dobânzii legale (beneficiul de care a fost lipsit salariatul).

    Prin neexecutarea integrală a creanțelor la data când erau datorate când au devenit certe lichide și exigibile s-a produs în patrimoniul beneficiarului un prejudiciu care trebuie acoperit integral.

    Pentru considerentele arătate, instanța va admite cererea formulată de reclamant și obligă pârâtul să plătească reclamantului ajutorul egal cu 38 de solde ale funcției de bază avute în luna schimbării poziției de activitate respectiv la data trecerii în rezervă, conform anexei VII art. 20 alin. 1 și 2 secțiunea 3 din Legea nr. 284/ 2010 la care se adaugă dobânda legală de la data trecere în rezervă până la data plății efective.

    În baza dispozițiilor articolul 453 C. proc. civ. instanța va obliga pârâta să plătească reclamantului suma de 700 RON cheltuieli de judecată reprezentând onorariu de avocat conform chitanței depusă la dosar.

    Importanța hotărârii

    Chiar dacă prezenta hotărâre nu este definitivă, apreciem că este o recunoaștere a teoriei potrivit căreia un text de lege nu poate fi suspendat decât pe durata existenței acestuia, fiind inadmisibilă și de neconceput prelungirea dispoziției de aplicare a suspendării unui text de lege și după abrogarea sa.

    Suntem în măsură a vă informa că în mai multe dosare aflate pe rolul Curții de Apel Constanța a fost sesizată Curtea Constituțională a României pentru recunoașterea și respectarea de către toate instanțele a acestui principiu și că așteptăm cu viu interes pronunțarea judecătorilor constituționali.

    Mai multe informații despre dosar

    Situația dosarului despre care am făcut vorbire o puteți vizualiza aici, iar la cerere, putem pune la dispoziția celor interesați textul integral al hotărârii.

    Av. Florin Răican, 10.11.2018.



    piese-auto-mangalia.ro

    lensa.ro


    Leave a Reply