De ce sunt nemulțumiți navaliștii de la „Damen”: „Îți muncesc? Dă-mi banul, nu-mi lua din salariu!”

0
3134

Protestul declanșat de muncitorii de la Șantierul Naval „Damen” a luat prin surprindere pe toată lumea, pentru că era de notorietate faptul că Șantierul Naval este cea mai stabilă companie din Galați și nu ar fi trebuit să fie probleme salariale sau cu privire la condițiile de muncă.

Dacă la Combinat au fost după 1990 zeci de greve și proteste, fiind chiar luate cu asalt birourile directorilor, la Șantierul Naval a mai fost un protest în 1988, când muncitorii de la Secția 1 Corp Navă au întrerupt lucrul pentru că erau nemulțumiți de salarii și condițiile de muncă și un alt protest în ianuarie 1990, când au fost izgoniți din șantier toți directorii de la vremea aceea, cărora li se reproșau abuzurile comise în ultimii ani de comunism.

Nemulțumirile de acum ale navaliștilor sunt legate în special de nivelul salariilor și de condițiile de muncă, dar și de ritmul epuizant în care sunt obligați să lucreze pentru a se face față comenzilor, în condițiile în care există un deficit destul de mare de personal. Asta rezultă din cele ce ne-au spus o parte dintre protestari.

„Suntem pontați pe anumite coduri, neproductive, ni se taie ore de lucru. Câștigăm cu 10-15% mai puțin decât acum 5-6 ani”

„Nemulțumirile noastre sunt legate și de condițiile de muncă, ce seamănă cu cele dintr-un lagăr de pe vremea comuniștilor, pentru că conducerea este cu aceeași mentalitate. Sunt condiții dificile din punct de vedere fizic și psihic. Din punct de vedere psihic suntem supra-stresați. Unii s-au îmbolnăvit datorită stresului, pentru că ni se impune să finalizăm niște lucrări într-un timp imposibil de realizat.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Suntem pontați pe anumite coduri, neproductive, ni se taie ore de lucru fără ca măcar să fim anunțați. Banii pe care îi câștigăm acum sunt mult mai puțini decât cei pe care îi câștigam acum 5-6 ani. Vorbind în procente, câștigăm cu 10-15% mai puțin”, ne-a declarat un navalist.

„Se știe că afară se lucrează mult mai puțin și la o calitate mai slabă decât ceea ce fac românii. Ei au salarii mult mai mari decât noi. Noi avem salarii mult mai mici și facem o calitate mult mai ridicată decât cei din șantierele din țările din Vest și avem o productivitate net superioară față de cei din Vest”, a completat alt muncitor.

„Condiții grele sunt peste tot, în tot șantierul, pentru că oamenii s-au împuținat”

Într-un șantier naval, cele mai grele condiții de muncă sunt la secțiile de construire a corpului navei, pentru că se lucrează în arșiță, ploaie sau viscol, la construirea și asamblarea bloc-secțiilor (blocuri din care este asamblat corpul de navă – n. red.). Însă navaliștii spun că acum condiții de muncă dificile sunt în întreg șantierul naval, pentru că trebuie acoperite lucrări care ar trebui realizate de un număr mai mare de muncitori: „Condiții grele sunt peste tot, în tot șantierul, pentru că oamenii s-au împuținat. Au plecat la șantierele navale de ”afară” datorită condițiilor de muncă de aici. Datorită presiunii puse de directorii de producție, maiștrii, la rândul lor, fac presiuni asupra muncitorilor. Dacă o bloc-secție are 500 de ore, la noi ajunge de 250 de ore. Maistrul este obligat să se comporte foarte urât, foarte dur. Ne amenință că va fi din ce în ce mai greu. Ne spun ”dacă nu vă convine puteți pleca!”. Unii chiar ne jignesc. Nu așa trebuie să se poarte cu noi”.

Altă nemulțumire: „vouchere pentru spor de efort”, de 6 lei pe zi

Mai mult, în presagalati.ro


 


piese-auto-mangalia.ro

Litoral Press România



Leave a Reply