Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul, consideră că șantierul se concentrează pe activități secundare, precum reparațiile de nave, în loc să atragă contracte semnificative, care să asigure un flux de muncă sustenabil pe termen lung.
Iată poziția Sindicatului Liber Navalistul referitoare la problemele actuale ale șantierului naval Damen Shipyards Mangalia, punct de vedere transmis azi printr-un Comunicat de presă:
„Sindicatul Liber Navalistul (SLN) consideră că problemele actuale ale șantierului naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), aflat în insolvență și cu datorii colosale către creditori, sunt cauzate atât de divergențele dintre acționari, cât și de managementul defectuos. În cei șase ani de la preluarea acțiunilor și a managementului operațional de către Damen, societatea a acumulat pierderi financiare majore anual, ceea ce a condus inevitabil la insolvență.
Deși Damen a anunțat retragerea de la Mangalia, compania deține în continuare 49% din acțiuni și controlează managementul operațional prin Directoratul desemnat chiar de Damen. Actualul Directorat este desemnat tot de acționarul minoritar Damen, care administrează acest șantier împreună cu administratorul judiciar. Damen trebuie să își asume responsabilitatea pentru impasul financiar al societății DSMa. Autoritățile statului român au constatat mai multe nereguli consemnate în raportul de inspecție fiscală întocmit recent de către ANAF. Acesta menționează o valoare nejustificată de cel puțin 55 de milioane de euro privind prețurile de transfer dintre părțile afiliate din cadrul grupului Damen și anumite încălcări ale legislației naționale, însă aceste aspecte foarte importante par a fi ignorate.
Este inacceptabil ca, în timp ce acest șantier, unul dintre cele mai mari din Europa, stagnează, alte șantiere navale, inclusiv unele de dimensiuni mai mici, reușesc să continue activitatea, ba chiar să prospere și să înregistreze profit. Deși toate șantierele navale din România, și nu numai, s-au confruntat cu provocările pandemiei COVID-19 și ale conflictului din Ucraina, celelalte șantiere reusesc să continue activitatea, unele având profit și succes in contractarea de comenzi care depășesc capacitatea de producție. În contrast, șantierul din Mangalia a acumulat pierderi și și-a suspendat drastic activitatea. Ne întrebăm dacă acest lucru se datorează neputinței, incompetenței sau a lipsei voinței ca acest șantier, la care statul român este acționar majoritar, să prospere. Pare a fi un sabotaj, nu putem să nu luăm în considerare această posibilitate.
Lipsa proiectelor majore care să asigure o activitate continuă sugerează o posibilă strategie premeditată. În loc să atragă contracte semnificative care să asigure un flux de muncă sustenabil pe termen lung, decidenții acestui șantier se limitează la activități secundare, precum reparațiile de nave, care nu pot asigura stabilitatea financiară necesară pe termen mediu și lung.
Este imperativ să se urgenteze contractarea unor proiecte majore de amploare care să asigure un volum de muncă pe o perioadă mai extinsă, nu doar pentru câteva luni, cum sunt contractele încheiate recent pentru repararea unor nave despre care am aflat din comunicatul de presă transmis ieri de către administratorul judiciar. Aceste proiecte de reparații nave implică un număr redus de salariați pentru aceste activități, în timp ce majoritatea salariatilor sunt în continuare în șomaj tehnic, se preconizează că activitatea acestora va fi suspendata cel puțin până la sfârșitul acestui an sau se poate prelungi prin decizia angajatorului.
Prelungirea perioadei de șomaj tehnic va agrava situația, riscând pierderea unui număr semnificativ de salariați cu experiență în domeniul naval. Acești salariați sunt cea mai valoroasă resursă a acestui șantier, iar pierderea lor va afecta grav capacitatea șantierului de a relua activitatea de construcție a navelor și de a concura pe piața națională sau internațională.
Facem un apel către acționari și managementul DSMa să depășească aceste dispute și să elaboreze urgent un plan de redresare, care să includă proiecte majore și să readucă șantierul la capacitatea sa optimă. Este esențial să se ia măsuri decisive pentru a asigura stabilitatea financiară a șantierului și a proteja locurile de muncă, contribuind astfel atât la bunăstarea angajaților, cât și la profitabilitatea societății. Numai prin acțiuni concrete se poate revitaliza acest șantier naval, cel mai mare din România și printre cele mai mari din Europa. Acest „colos cu picioare de lut” trebuie sprijinit pentru a ieși din criza generată de conflictele dintre acționari și managementul defectuos. Timpul și energia consumate în procese interminabile trebuie redirecționate către ceea ce știm să facem cel mai bine: construcția de nave specializate, nave de mari dimensiuni și structuri offshore necesare în industria de energie regenerabilă, așa cum au fost ultimele proiecte majore construite recent în acest șantier”.
SINDICATUL LIBER NAVALISTUL,
Prin președinte,
Laurențiu Gobeajă.
Mangalia News, 19.09.2024.