Pe urmele “copiilor” SN Mangalia.
Episodul 1

0
2830

farmec.ro
carturesti.ro%20

PE URMELE “COPIILOR” SANTIERULUI NAVAL MANGALIA

[Extrase din volumul “Cresterea si Descresterea Santierului Naval Mangalia (UM 02029)” aflat in lucru].

Pentru ca ieri, 03.04.2017, a fost o zi insorita, mi-am propus sa merg in Portul Constanta, in cautarea navelor construite cu ani in urma in Santierul Naval Mangalia, fosta Unitate Militara 02029.

Pe langa navele de lupta, aflate in dotarea Ministerului Apararii Nationale – pe care le-am descris in cele 14 articole publicate de ziarul online Mangalia News – de-a lungul timpului, singurul santier naval militar din tara a construit si alte tipuri de nave, precum: transcontainere si corpuri de barje, impingatoare si un pescador, pentru beneficiari din Occident, pilotine, remorchere si salupe pentru interni si a reparat o multime de nave civile (cargouri, pescadoare, pilotine, remorchere, barje etc.).

La data de 21.07.1992, s-a infiintat Societatea Comerciala ATLAS PILOT SA, cu sediul in Portul Constanta, Cladirea NAVLOMAR.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Aceasta Societate efectua servicii anexe transportului pe apa, in principal desfasura activitati de pilotare a navelor maritime, la intrarea si iesirea in/din porturi si intre danele portului.

La sfarsitul anului 1992, SC ATLAS PILOT SA a comandat SANTIERULUI NAVAL MANGALIA o Pilotina si o Salupa de Servitute (nava auxiliara).

Cu o zi inainte de lansarea pilotinei “ATLAS 1” la apa, directorul Societatii ATLAS PILOT Constanta, domnul Alexandru Grigorita, m-a instiintat ca, la botezul navei, a invitat si reprezentanti ai presei scrise si vorbite si cu aceasta ocazie sa luam, in santier, masurile pe care le credeam necesare! Cum era si firesc, mi-am anuntat imediat sefii!

[SNM a fost Unitatea Militara 02029 pana in anul 1998, cand a devenit UM 02533/M, in subordinea UM 02533 Bucuresti. La data de 27.11.2000, SNM a devenit Sucursala Societatii Comerciale ARSENAL SA, fuzionand cu CN ROMARM SA. Din data de 05.12.2001, SNM a intrat in Ministerul Industriilor si Resurselor. La ora actuala, Santierul Naval Mangalia SA se afla in subordinea Ministerului Economiei.].

In acea vreme, conducerea Santierului Naval Mangalia avea urmatoarea componenta:
– Cpt.Cdor. ing. Cornel Lapadatu – director general;
– regretatul Cpt.Cdor. ing. Mircea Suciu – director tehnic;
– Cpt.Cdor. ing. Marian Dobrescu – director comercial;
– Ec.Teodor Dediu – director economic.

Botezul si lansarea navei la apa au transformat calduroasa zi, din vara anului 1993, intr-o adevarata sarbatoare, la care au participat, pe langa angajatii santierului, sute de invitati! Nasa am facut-o pe tanara Elena Costache, angajata la Atelierul de Confectii Machete, din cadrul Sectiei a II-a, condusa, atunci, de inginerul Gheorghe Antohi, viitorul director tehnic.

Din pacate, ieri, am aflat de la domnul inginer Dumitru Anghel, seful Serviciului Tehnic, de la Capitania Zonala Constanta, din cadrul Autoritatii Navale Romane (ANR), ca Societatea ATLAS PILOT si-a incetat activitatea! Mai mult decat atat, de la domnul Catalin Grigorita, pilot, fiul fostului director, am aflat ca Pilotina “ATLAS 1”- pe care am “mosit-o” eu, dispecer fiind pe vremea aceea – si Salupa de Servitute “ATLAS 2” au fost vandute si transformate in impingatoare si s-ar afla la Dana 98!

Amarat si ingandurat, m-am indreptat spre Dana “0” (Zero), la navele militare! Am luat-o pe drumul pe care l-am parcurs de zeci de ori, in tinerete, zicandu-mi “sa-i salut” – chiar si de la distanta, pana la ZIUA PORTILOR DESCHISE a Marinei Militare Romane, de anul acesta – pe “Viceamiral CONSTANTIN BALESCU” (Puitorul de Mine PM 274, construit in SNM, in anul 1981, dispeceri fiind Ion Mingheras si MT, iar CTC-ist a fost Dumitru Dumitrachis) si pe “Locotenent LUPU DINESCU” (Dragorul Maritim DM 25, construit in SNM, in anul 1988, dispecer MT si CTC-ist Doru Trinca), navele ramase in inima mea! “Primele iubiri nu se uita”!

Parca cineva ma impingea de la spate intr-acolo! Cand am ajuns la Dana Zero, de-odata privirile mi-au fost atrase de “o mica portocala” plutitoare! M-am bucurat foarte mult vazand-o! Era salupa “ALBATROS”, construita in SNM, in anul 2001(atunci eram seful Sectiei Constructii si Reparatii Nave).

Agentia Romana de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare (ARSVOM) este o institutie publica infiintata in anul 2004, aflata in subordinea Ministerului Transporturilor. ARSVOM are in patrimoniu un parc de 12 nave: un Remorcher Maritim (“HERCULES”), 3 nave SAR (Search and Rescue – cautare si salvare), 5 salupe de servitute si 3 salupe de interventie pentru lansarea barajelor antipoluante. Dintre acestea, in Santierul Naval Mangalia s-au construit:

– Salupa de Cautare si Salvare “ALBATROS”, an fabricatie 2001.

Caracteristici tehnice: lungime Lmax.= 17,63 m; latimea l= 5,11 m; pescaj Tmax. = 1,60 m; Deplasament D= 56 tdw; propulsie= 2 motoare CATERPILLAR 3126 DITA, avand puterea de 420 CP fiecare.

– Salupele de interventie “CRISTAL”, “SAFIR” si “RUBIN”, anul de fabricatie 2002, capacitate = 14 persoane fiecare. Caracteristici tehnice: lungimea L= 18,70 m; latimea l= 4,95 m; pescaj T= 1,5 m; propulsie 2 motoare VOLVO TAMD 74C-B2071, de putere P= 430 CP, fiecare. Aceste salupe au capacitatea de colectare a reziduurilor de hidrocarburi si sunt folosite, mai ales, pentru desfasurat baraje antipoluante.

Am stat de vorba cu membrii echipajului si am facut cateva poze cu Salupa “ALBATROS”, evident cu aprobarea conducerii ARSVOM. Pe aceasta cale le transmit multumiri pentru modul cum m-au primit la bordul navei! Cele 3 Salupe de interventie erau la sediul ARSVOM-ului.

Mi-am luat ramas bun de la marinari si, aruncand o privire spre navele militare aflate la cateva sute de metri, mi-am zis in gand: <<Pe voi am sa va revad la Ziua Portilor Deschise! Pana atunci, dau eu si de “ATLAS 1” si “ATLAS 2”>>!

Surse de documentare sunt site-urile:
“Cuget Liber, 10 Septembrie 2016”, pentru poza cu sediul ARSVOM-ului; “Ziua de Constanta, 18 Martie 2017”; “Agentia Romana de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare”; “Portul Constanta, poarta albastra”.

Galerie FOTO:

Autor: Marin TĂNASE, 04.04.2017.


-VA URMA-


 


piese-auto-mangalia.ro

farmec.ro


Leave a Reply