Marin Tanase: Insula Mangaliei, ”pământul dintre ape”

0
5864

insula_mangaliei_mt-1

La marginea de sud-est a Municipiului Mangalia, se afla o insulita frumoasa si linistita, care de ani de zile asteapta sa fie amenajata si trecuta pe Harta punctelor turistice ale Litoralului Romanesc.
Eu am numit-o “Pamantul dintre ape”! Pe vremuri, insulitei i se spunea “Plaja Marinari”.

In perioada 1949-1950, pentru legarea Lacului Mangalia de avanportul mic, a fost realizat un Canal navigabil, cu o adancime cuprinsa intre 7 si 8 metri. Construirea acestui canal facea parte dintr-un mare proiect de amenajare a Portului Militar Mangalia.

Pentru a face legatura intre orasul Mangalia si satul “2 Mai”, a fost necesara construirea unui pod peste canal.

Podul a fost realizat in anul 1959. El este o constructie metalica nituita, cu o lungime de aproximativ 108 metri, compusa din doua parti mobile. Pana la construirea Podului Mobil, exista un pod de pontoane.

Cand ieseau navele militare in misiuni pe mare, Podul Mobil se deschidea. Astazi, deschiderea podului nu mai este necesara, deoarece navele circula pe noul senal navigabil, mult mai lat si mai adanc.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

In partea de nord a insulitei s-a construit asa-numitul “dig mic”, care avea in capat un far cu lumina rosie.

In anul 1983, s-a luat hotararea ca Podul Mobil sa intre in perimetrul Santierului Naval Mangalia (UM 02029). Pentru a se realiza noul senal navigabil, necesar scoaterii navelor mari din Santierul Naval “2 MAI” Mangalia, circulatia auto intre Mangalia si “2 MAI” s-a deviat prin comuna Limanu.
Pentru scurtarea drumului dintre oras si santier, s-a construit un nou pod de pontoane.

In vara anului 1989, s-a inaugurat noul Pod Rutier peste Lacul Mangalia, in zona de sud-vest a orasului. Construirea acestuia a fost facuta din ordinul lui Nicolae Ceausescu. Ea a fost urgentata de un tragic accident petrecut pe podul de pontoane al Santierului Naval “2 Mai” Mangalia, cand au murit inecati mai multi oameni (dupa unele publicatii ar fi murit 11 persoane, dupa altele, mult mai multe).

Astazi, insulita este populata doar de pescari.

Poate ca, in viitorul apropiat, pe acest “Pamant dintre ape”, se vor ridica complexuri hoteliere si baze de agrement, pentru atragerea turistilor in numar mai mare in sezonul estival.

Surse de documentare: “Scurta Istorie a prezentei Marinei Militare la Mangalia”, Cam.Fl.(r) Petrica Stoica; site-ul “FOTO fascinante: Cum arata statiunile de pe LITORAL privite de sus…”; “Podurile Mangaliei (fotoreportaj)”, Mangalia News, 4 sept.2016.

Galerie FOTO:

insula_mangaliei_mt-2 insula_mangaliei_mt-3 insula_mangaliei_mt-4 insula_mangaliei_mt-5 insula_mangaliei_mt-6 insula_mangaliei_mt-7 insula_mangaliei_mt-8 insula_mangaliei_mt-9 insula_mangaliei_mt-10 insula_mangaliei_mt-11 insula_mangaliei_mt-12 insula_mangaliei_mt-13 insula_mangaliei_mt-14 insula_mangaliei_mt-15 insula_mangaliei_mt-16 insula_mangaliei_mt-17 insula_mangaliei_mt-18 insula_mangaliei_mt-19 insula_mangaliei_mt-20 insula_mangaliei_mt-21 insula_mangaliei_mt-22 insula_mangaliei_mt-23 insula_mangaliei_mt-24

Autor: Marin Tanase.


Mangalia News, 15.12.2016.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply