NEGLIJENŢE CRIMINALE: elicopterul nu avea voie să zboare fără veste şi barcă de salvare la bord

0
718

elicopter smurd epava

REPLICA: Tragedia produsă luni, 15 decembrie, pe lacul Siutghiol, din Constanţa, unde patru salvatori de oameni n-au mai putut fi salvaţi la rândul lor şi au pierit strigând după ajutor, rămâne, ca de obicei, un mister pentru autorităţi. Chiar dacă, la cald, nu e bine să dai sentinţe şi să execuţi vinovaţi, toate indiciile culpabilizează pentru dezastrul de pe Siutghiol autorităţile statului care aveau în grijă echipajul şi elicopterul SMURD. Cu toate acestea, mai mult ca sigur, şefii numiţi politic ai instituţiilor care trebuiau să împiedice producerea unei asemenea tragedii vor scăpa nepedepsiţi pentru neglijenţa lor criminală.

De-a dreptul strigător la cer este faptul că cei patru oameni – pilotul comandor Petre Corneliu Cătuneanu, copilotul căpitan comandor Claudiu Crăcănel, medicul Laura Vizireanu şi asistenta medicală Camelia Harto – au murit, efectiv, cu zile. De două lucruri absolut banale trebuia să fie capabil statul pentru ca cei patru eroi să fi fost şi azi printre noi, şi nu în sicrie: să conecteze la sistemul 112 ARSVOM-ul, un serviciu de urgenţă, prin excelenţă şi/ sau să echipeze elicopterul care zbura deasupra apei cu veste de salvare şi costume anti-hipotermie.

„În momentul în care o aeronavă trece pe deasupra unei zone lacustre, trebuie să aibă obligatoriu veste de salvare la bord şi echipament specific de semnalizare. Ei au spus că aveau un traseu Tulcea – Constanţa, adică 90% numai peste ape zburau. Şi nu aveau veste de salvare la bord… Este o lege clară în acest sens, pe care SMURD şi oricine trebuia s-o respecte. Un alt element esenţial în acest caz este ignorarea rolului pe care îl putea avea ARSVOM. Dacă sistemul 112 era conectat cu ARSVOM, aşa cum e conectat la munte cu salvamontiştii, acei oameni trăiau şi acum. Nava Jupiter era la 500 de metri de locul unde s-a prăbuşit elicopterul, la debarcaderul Neptun, cu doi oameni în permanenţă la bord şi cu motoarele pornite, pentru că aşa îşi asigură căldura. Dacă erau solicitaţi prin 112 să intervină, în maxim 5 minute ajungeau la faţa locului. Cine spune că nava era în conservare, nu ştie ce vorbeşte. Acea navă se ridică de pe apă numai dacă îngheaţă lacul, în rest e activă tot timpul şi e a unei instituţii bugetare, de stat, era obligată să intervină. Dacă era în conservare, de ce a mai venit la faţa locului, din proprie iniţiativă, după ce au văzut la televizor ce se întâmplă, că pe ei nu i-a chemat nimeni?”, a declarat pentru „Replica” Dorel Constantin Onaca, fost director ARSVOM, cu nenumărate acţiuni de salvare în palmares, şi consilier al preşedintelui României.

Facem precizarea că cel care a declarat că nava ar fi, conform tuturor datelor, în conservare, este chiar întemeietorul serviciului SMURD, secretarul de stat în cadrul MAI, dr. Raed Arafat. În acelaşi context, mai adăugăm şi faptul că elicopterul SMURD nu mai avea flotoarele din dotarea iniţială, dar, din câte se vede, nici barca pnemumatică specială, care în situaţii de genul celei de luni, la impactul cu apa s-ar fi umflat automat şi i-ar fi putut menţine la suprafaţa apei pe cei patru membri ai echipajului.

Potrivit specialiştilor consultaţi de „Replica” de Constanţa, flotoarele din dotarea elicopterului ar fi fost eliminate dintr-un motiv simplu, dar care a condus la o tragedie: fără flotoare aparatul de zbor a devenit mai uşor, iar consumul de combustibil s-a diminuat!

Publicitate https://www.mangalianews.ro/
Constantinescu: Întrebaţi-l pe Arafat unde sunt flotoarele elicopterului

Continuarea, în replicaonline.ro, Miercuri, 17 dec.2014.


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply