Şomaj tehnic, pierderi financiare şi incertitudine, la „Daewoo – Mangalia“

0
1076

Începând cu data de 25 iunie şi până pe 13 iulie 2012, un număr de 104 lucrători ai companiei mixte româno – sud coreene „Daewoo – Mangalia Heavy Industries” vor intra pe rând, timp de o săptămână, în şomaj tehnic, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber“, Marin Florian, liderul Sindicatului „Navalistul“. În această perioadă, ei vor primi 75% din salariul de bază, sumă din care vor fi scăzute impozitele.

Nu este pentru prima oară când compania se vede nevoită să aplice o măsură atât de dureroasă. În acest an, circa 600 de lucrători au trecut prin durerile şomajului tehnic, afirmă liderul de sindicat.

2012 se dovedeşte a fi un an extrem de greu pentru „Daewoo – Mangalia Heavy Industries”. Din cauza insuficienţei comenzilor, nu se poate asigura încărcarea cu lucrări a tuturor sectoarelor.

„Conducerea companiei nu îşi mai permite luxul de a face reduceri de personal. Pe de altă parte, salariaţii preferă şomajul tehnic în locul concedierilor, în speranţa că lucrurile se vor îndrepta. Pentru mulţi dintre ei situaţia este gravă. În anii de creştere economică, 2006 – 2008, când şantierul avea foarte mult de lucru, s-au împrumutat la bănci. Au luat credite pentru case, mobilă, aparatură electro-casnică. Acum, le este tot mai greu să îşi achite ratele. Orele suplimentare au dispărut şi nu îşi mai pot rotunji câştigurile. În plus, sunt nevoiţi să treacă şi prin perioa-dele de şomaj tehnic” – relatează Marin Florian.

Situaţia economico – financiară a DMHI sporeşte gradul de incertitudine şi neîncredere în viitor. După cum se ştie, compania are un par-curs presărat cu pierderi uriaşe: în 2009 – 423.769.034 lei, în 2010 – 140.195.980 lei, în 2011 – 72.788.618 lei.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

„Sub presiunea ratelor scadente la bănci, mulţi lucrători pleacă în Norvegia, Germania, Olanda şi Italia. Recenta liberalizare a pieţei muncii în Norvegia va încuraja şi mai mult migraţia. Conducerea companiei a ajuns să se plângă, spunând că DMHI pregăteşte forţă de muncă pentru alţii. Oamenii nu pot fi opriţi cu forţa. Singura soluţie este să li se asigure de lucru aici, la Mangalia, dacă este nevoie de ei. Să li se dea posibilitatea să obţină câştiguri pe măsura nevoilor” – afirmă liderul de sindicat.

Situaţia DMHI este extrem de complicată. Nimeni nu ştie care sunt intenţiile acţionarului majoritar, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., de când conducerea sa a fost schimbată. Faptul că noul management a dispus efectuarea unui audit la Mangalia, ale cărui rezultate nu au fost făcut publice, a alimentat şi mai mult zvonistica, spune Marin Florian.

Nici poziţia vicepreşedintelui Vasile Iorga, reprezentantul părţii române în companie, nu este sigură. De la vârful companiei mixte româno-sud coreene nu se iese la pensie. Istoria a dovedit că este imposibil ca preşedinţii şi vicepre-şedinţii să prindă rădăcini în funcţie, iar rutina lor să facă coajă. În cei 15 ani de existenţă, la cârma societăţii s-au perindat cinci preşedinţi sud-coreeni şi cinci vicepreşedinţi români.

În privinţa motivelor care au determinat partea sud-coreeană să-şi schimbe atât de des oamenii de la conducerea DMHI, bănuim că ele au ţinut doar de performanţele şantierului naval românesc. Colosul „Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering“, care deţine pachetul majoritar de acţiuni al DMHI, are ambiţii mari şi exigenţe pe măsură. Oamenii numiţi de el la vârful joint-venture-lui din România trebuie să-i confirme, prin numărul navelor livrate şi cifra de profit, încrederea acordată.

În cazul vicepreşedinţilor, al căror mandat este sub controlul statului român prin intermediul Ministerului Economiei, factorul principal al schimbării lor a fost algoritmul politic. Nicuşor Trăistaru, primul vicepreşedinte al DMHI, a plătit tributul trecerii de la un regim politic la altul, predându-i ştafeta lui Sorin Balcan. Tot mecanismul politic a dus la înlocuirea lui Balcan cu Gheorghe Petrescu, iar a acestuia cu Eugen Pricopie.

La începutul lui 2008, Pricopie a fost nevoit să-i cedeze locul lui Vasile Iorga. Acum şi scaunul actualului vicepreşedinte se clatină. Potrivit algoritmului politic, Iorga va fi înlocuit cu un liberal (dar nu musai). În Mangalia sunt vehiculate mai multe nume de posibili înlocuitori.

Cuget Liber, Marti, 19 Iunie 2012. Autor: Ion TIŢA-CĂLIN.


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply