Ce anume trebuie să îi ofere gimnaziul elevului? Răspunde profesorul universitar Mihai Maci

0
360
Profesorul universitar a afirmat că, în construirea programelor școlare, ar pleca de la următoarea întrebare: Care sunt acele lucruri pe care un tânăr din ziua de astăzi nu poate să nu le știe? Mihai Maci a enumerat, în timpul emisiunii „În fața ta” o serie de competențe și cunoștințe pe care elevii trebuie să le obțină în fiecare ciclu școlar.
„La sfârșitul clasei a IV-a, un elev ar trebui să știe să citească clar, fără să se bâlbâie, fără să se încurce, în cazul cel mai bun cu dicție și cu o ușoară retorică. Ar trebui, în egală măsură, să știe să scrie un text minimal de jumătate de pagină în care să povestească ceva despre el, să povestească ceva ce a cunoscut, a citit, a văzut și așa mai departe. Perfect coerent, fără greșeli gramaticale, cu o frazare bună și inteligibil pentru oricine citește lucrul respectiv, începând de la caligrafie, până la conținut. În egală măsură, ar trebui să socotească, adică să facă mental calcule de adunare, scădere, înmulțire și împărțire cu numere până la maximumul monedei naționale, adică până la 500. Cred că dacă ar ști bine lucrurile astea la sfârșitul clasei a IV-a, dacă le-ar avea perfect interiorizate, cunoștințele astea se poate continua mai departe în gimnaziu.

Ce anume trebuie să îi ofere gimnaziul elevului?

Gimnaziul este deschiderea lumii prin materiile pe care le aduce. Un elev care termină gimnaziul trebuie să aibă niște cunoștințe minimale dintr-o mulțime întreagă de discipline. El trebuie să înțeleagă niște lucruri elementare care țin de fizică și pe care le poate practica la el acasă. La fel niște lucruri de chimie, de biologie, de geografie și așa mai departe. Repet, încă o dată, lucruri absolut elementare. Nu e vorba de nu știu ce sofisticării. (…)
Asta trebuie să știe un elev la sfârșitul gimnaziului și, lucru foarte important, când știe lucrurile astea la sfârșitul clasei a VIII-a, lui îi păstrăm vie disponibilă și deschisă curiozitatea.
Și cu treaba asta, el intră în liceu, iar liceul deja este o probă a trecerii spre vârsta adultă și aici învață disciplina lucrului bine făcut. Tu treptat, treptat, te restrângi către ceva și acolo înveți rigoarea, grație căreia poți obține acele cunoștințe care definesc domeniul respectiv mult mai complexe decât ceea ce ai făcut în gimnaziu, rigoarea respectivă înseamnă un anumit mod de a gândi modul ăsta de a gândi tu-l însușești la orice disciplină și în mod particular în cele care îți plac.
Eu la așa ceva, m-aș gândi și ca atare, dacă ar fi să gândesc o programă sau niște manuale pentru lucrurile astea, eu aș porni de la principiul următor, care sunt acele lucruri pe care un tânăr din ziua de astăzi nu poate să nu le știe?”, a declarat Mihai Maci.
Interviul integral, AICI.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply