Fostul şantier militar de la Mangalia, scos din nou la privatizare

0
896

snm

OBSERVATOR: Nu că s-ar fi omorât cu treaba, dar şefii industriei de apărare au schimbat din nou macazul. Acum nu se mai vând orbeşte companiile strategice pentru armată, ci doar jumătate sau mai puţin din acţiuni. Fostul şantier naval al armatei, ale cărui utilaje ruginesc de ani buni la Mangalia, trage ponoasele: fără să-i fie şterse datoriile, nu-l vrea nimeni.

Fără a beneficia de scutirea de la plata datoriilor istorice, Şantierul Naval Mangalia va fi din nou scos la privatizare, dar nu oricum. „Privatizarea operatorilor economici se face prioritar cu investitori strategici – deţinători de tehnologii şi know-how performant, care pot menţine profilul de fabricaţie şi pot asigura furnizarea de produse şi servicii performante. Privatizarea operatorilor economici se face cu menţinerea cotei de participaţie a statului, la un procent de minim 50% din capitalul social“, se arată în proiectul legislativ aflat pe masa Guvernului.

În proiectul anterior, prezentat în dezbatere publică în primăvara acestui an, intenţia era ca statul să mai păstreze doar 20% din capitalul social al companiilor din apărare, în momentul privatizării. Executivul va înăspri şi condiţiile impuse investitorului pentru păstrarea obiectului de activitate al companiei din apărare, urmând să decidă că obiectul principal de activitate şi capacităţile de producţie şi/sau servicii trebuie menţinute pentru o perioadă de minimum 5 ani de la privatizare, dacă prin modificarea obiectului de activitate s-ar diminua capacitatea de asigure a protecţiei intereselor esenţiale de securitate şi siguranţei naţionale ale României. În cazul în care, după trecerea perioadei de 5 ani de la privatizare, se urmăreşte schimbarea activităţii, investitorul este obligat să menţină capacităţile de producţie şi/sau servicii specifice industriei naţionale de apărare şi securitate la un nivel de minimum 50 % din cel existent la data privatizării. Investitorul va prelua personalul existent la data privatizării, cu toate drepturile şi obligaţiile prevăzute în contractele de muncă, şi ar trebui să păstreze angajaţii cel puţin 5 ani, proiectul stabilind însă în acelaşi timp şi procedura de concediere colectivă a salariaţilor, respectiv în baza unui plan de disponibilizare şi cu măsuri de protecţie socială.

Metoda „buretele”, dar nu la Mangalia

În luna mai, Guvernul a decis anularea obligaţiilor fiscale, în cuantum total de 1,1 miliarde lei, datorate de 15 companii din industria de apărare care produc sau comercializează armament, muniţie şi material de război. Astfel, au fost anulate datoriile companiilor Tohan Zărneşt, Carfil, Metrom, Uzina Mecanică Cugir, Fabrica de Arme Cugir, Uzina Mecanica Plopeni, Uzina Mecanică Sadu, Uzina Mecanică Mija, Uzina Automecanica Moreni, Arsenal-Reşiţa, Uzina Mecanică Bucureşti, Electromecanica Ploieşti, Uzina de Produse Speciale Dragomireşti, Pirochim Victoria şi ale Fabricii de Pulberi Făgăraş.

Şantierul Naval Mangalia nu a fost inclus pe această listă.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Şantierul Naval Mangalia are un capital social de 5,27 milioane lei şi a acumulat până anul trecut datorii de peste 17 milioane lei (aproximativ patru milioane de euro). Dacă în 2001 unitatea avea 550 de salariaţi, în 2010 numărul lor a fost de 15, iar în următorii doi ani schema de personal a fost de numai 13 angajaţi.  De-a lungul timpului, statul român a încercat de mai multe ori să scape de şantier, însă incompetenţa funcţionarilor publici a făcut ca acesta să se întoarcă de fiecare dată în ograda statului.

Darius MARTINESCU, observator.ro, Luni, 24 noiembrie 2014.


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply