Site icon Mangalia News

Ultimile modificări fiscale pentru anul 2024, cu UPDATE, de Valentina Saygo

Act normativ OUG 115/15 dec 2023

Actul normativ este împărțit în două – prima parte în care „se dă” și… a doua parte în care „se ia”. Și se dă mult, dar nu acesta este scopul discuției noastre.

Modificările sunt diverse, esențiale și care afectează mai toate capitolele din Codul Fiscal. Care ar fi logica lor și de ce nu au fost incluse în Legea 296/2023, lege asumată cu circ în Parlament, doar premierul Ciolacu poate să răspundă la aceasta întrebare.

A. Modificări pentru impozitul pe venit

Mici clarificări tehnice pentru salariații IT pe fracțiune de salariu.

Venitul din activități independente

(Nu îmi dau seama ce a avut poetul in cap, dar posibil să știe el mai bine ce se întâmplă în zona asta fierbinte a corupției)

Venitul din drepturi de proprietate intelectualăî

Venitul din salarii și asimilate salariilor

(Modificări subtile la beneficiile salariale – cel mai bine este să le luați pe rând la studiat!)

Venituri din cedarea folosinței bunurilor (arendă, chirie)

Se introduce cota forfetară de 20% asupra venitului brut, pentru veniturile din chirie, arendă,

Se elimină art. 83 alin (2) respectiv calificarea veniturilor din chirii pentru mai mult de 5 contracte în venituri din activități independente. Sunt tentată să coroborez cu definiția activității ilicite din Legea 296/2023, de unde aș putea trage concluzia că persoanele fizice care au mai mult de 5 contracte de închiriere, ar trebui să se înregistreze fiscal și să țină evidența în sistem real. Mă mai gândesc la sensul abrogării acestui articol și care anume este intenția legiuitorului.

Stoparea la sursă a impozitului pe venitul din închiriere

Se aplică pentru persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât arenda sau închiriere în scop turistic, care închiriază către persoane juridice care au obligația de a conduce evidența contabilă.

În traducere liberă, proprietarii de imobile care le închiriază către persoane juridice nu vor mai plăti impozitul din chirie anual, ci acesta va fi calculat și plătit lunar de către chiriaș.

Venitul brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad în sarcina proprietarului, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.

Dacă chiria este stabilită în valută, venitul brut se determină la cursul BNR din ziua precedentă celei în care se efectuează plata.

Venitul net din închiriere se stabilește la fiecare plată de către plătitorii de venit, persoane juridice, prin deducerea din venitul brut a cotei de 20%.

Plătitorii veniturilor, persoane juridice, au obligația de a calcula, reține, declara și plăti impozitul corespunzător sumelor plătite. Cota de impunere este de 10% asupra venitului net și se reține la sursă la momentul plății veniturilor. Impozitul calculat și reținut reprezintă impozit final și se plătește la bugetul de stat până pe 25 a lunii următoare pentru care se face plata.

Contribuabilii nu au obligația completării Registrului de Evidență Fiscală și de conducere a evidenței contabile.

Proprietarii imobilelor închiriate au obligația de a depune declarația unică în 30 zile de la încheierea (semnarea, nu încetarea) contractului de închiriere și până la 25 mai a fiecărui an, pentru contractele în curs, în cazul celor care au contracte din anii anteriori.

Dacă traducem din română în română, înțelegem că statul pune chiriașii persoane juridice să rețină, calculeze și să plătească impozitul pe chirie în locul proprietarului, pentru că el nu mai are răbdare să primească impozitul anual, ci îl vrea lunar. Tot aici, vă reamintesc de obligația de înregistrare la ANAF a contractului de închiriere. Din păcate, tot mai multe obligații sunt puse în cârca mediului de afaceri, iar acest lucru nu dovedește altceva decât neputința Fiscului de a-și face treaba!

Venituri din transferul proprietăților imobiliare

Notarii publici au obligația depunerii lunare (anterior obligația era semestrială) a unei declarații informative privind transferurile de proprietăți imobiliare.

Venitul net anual impozabil

Pierderea fiscală anuală se reportează și se compensează în limita a 70% din veniturile anuale nete, obținute din aceeași sursă de venit în următorii 5 ani fiscali consecutivi.

Regulile de reportare sunt următoarele:

Aceleași reguli și pentru pierderile provenite din străinătate.

Evident, înseamnă că profitul îl împărțim cu statul, dar pierderea este a noastră, a contribuabilului. Păi să ne fie rușine că am ieșit pe pierdere!

Acordarea dreptului contribuabilului de a dispune asupra destinației unei sume din impozit (art. 123)

Sunt destule modificări la acest articol, promit că revin cu un articol detaliat pentru sponsorizări, deoarece a suferit modificări semnificative pe ici pe colo, prin punctele esențiale.

B. Modificări pentru impozitul pe profit

În cadrul cheltuielilor cu deductibilitate limitată, se introduc următoarele:

Pierderile fiscale – se modifică întregul art. 31: pierderile fiscale anuale, începând cu anul 2024, se recuperează din profiturile ulterioare în limita a 70%, în următorii 5 ani consecutivi. Este una din cele mai urâte măsuri din actul normativ, care va descuraja investițiile și recuperarea acestora, în goana nebună de a scoate bani din piatră seacă pentru un an electoral și de perturbare a mediului de afaceri.

C. Regimul microîntreprinderilor din 2024

Nici nu s-a uscat cerneala pe ultimele modificări fiscale, nici nu le-am explicat suficient, nici nu s-au publicat norme (și nici nu mai cred că se publică), ca acum să o luăm de la capăt în materie de studiat Codul Fiscal, pe ultima sută de metri din an. (…)

Continuarea, pe https://valentinasaygo.ro


Exit mobile version