Deși la prima vedere o companie cu probleme, șantierul naval de la Mangalia a fost în ultimele luni obiectul unor negocieri complicate între două companii străine și statul român. În final, o companie a vândut, alta a cumpărat, iar statul a devenit acționarul majoritar.
Acest articol a apărut în numărul 37 (2-15 aprilie) al revistei NewMoney.
”Coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) au vândut pachetul majoritar deținut la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) către grupul olandez Damen, care a acceptat să cedeze 2% din acțiuni statului român (acesta controlând astfel 51% din capitalul social). Înțelegerea vine după câțiva ani în care situația financiară a șantierului de la Mangalia a avut un singur curs, în jos.
În perioada 2012-2016, compania a acumulat pierderi de aproape jumătate de miliard de euro, nivelul datoriilor ajungând la circa 1,2 miliarde de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice. Acest lucru a fost mai degrabă o consecință a felului în care a fost administrat șantierul”, crede Florian Marin, președintele Federației Sindicatelor Libere din România. „Este o bijuterie a industriei românești“, spune el într-o discuție cu NewMoney.
Principalul avantaj competitiv al șantierului naval de la Mangalia derivă din faptul că are cele mai lungi docuri din sud-estul Europei, dar și ieșire la Marea Neagră, un obiectiv geostrategic a cărui importanță va crește considerabil în perioada următoare. În 2016, șantierul a devenit lider de piață la nivel european pe segmentul de nave de mare tonaj. În acest an de vârf, cei circa 6.000 de angajați care au lucrat acolo au construit zece nave, un număr-record. Sindicatului i-a fost astfel dificil să înțeleagă de ce situația comercială a companiei devenea tot mai precară.
Marin spune că a sesizat autoritățile cu privire la nevoia de a investiga modul în care erau transferați banii în Coreea. Profiturile erau mutate „sub diverse forme, de la comision de proiectare, comision de management, transfer de know-how, deconturi, tot felul de programe de formare“, spune el.
Compania nu a răspuns întrebărilor NewMoney pe această temă. Sindicatul a făcut inclusiv o plângere penală împotriva reprezentanților statului din Consiliul de Administrație, acuzând că, deși acesta deținea un pachet minoritar (de 49%), nu s-a interesat de soarta companiei.
Citiți articolul integral aici.