Site icon Mangalia News

OPINII: Administrația publică Mangalia ar fi putut achiziționa 2% din DMHI?

Menabit Ozzy: ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ MANGALIA AR FI PUTUT ACHIZIȚIONA 2% DIN DMHI?

”Anul trecut, statul francez a naționalizat șantierul naval STX France (Saint Nazaire), unde grupul Fincantieri si un partener italian agreeaseră inițial să achiziționeze 55%.
Negocierile au continuat cateva luni, iar pe 5 februarie s-au finalizat:

– Fincantieri deține 50% din STX France,
– 10 % este deținut de Naval Group (in care statul francez deține 62,49%),
– 2,4% angajatii STX France,
– 3,26% companiile administrației publice locale,
– 34,34% guvernul prin Agenția de Participare a Statului (Agence des Participations de l’Etat – APE).

Cu mențiunea că participarea de capital in favoarea acțiunilor angajaților si a companiilor locale vine de la Naval Group, 15,66% din capitalul total. Și, lucru interesant, statul împrumută 1% din acțiuni către Fincantieri, astfel ca acesta sa poată deține controlul. In cazul in care Fincantieri nu-și îndeplinește angajamentele industriale și de salarizare, statul are dreptul de a retrage cei 1%.

Iată că ideea ca administrația publică locală să dețină acțiuni în șantier nu este o nebunie a mea, așa cum au luat-o la mișto consilierii primarului, ci se regăsește în alte șantiere europene, exemplu fiind chiar în finalizarea negocierilor din 5 Februarie 2018, pentru acționariatul șantierului STX France Saint Nazaire. Șantierul francez are 2.500 angajați.

STX France a facut parte din grupul coreean STX Offshore & Shipbuilding, care a deținut si șantierele de la Tulcea și Brăila. In 2017, grupul coreean a dat faliment. Situația lui STX France era similară cu situația actuală a DMHI. Șantierele de la Tulcea și Brăila au fost cumpărate de Fincantieri prin VARD, unde deține pachetul majoritar de acțiuni.

Statul român dorește același lucru pe care l-a dorit și statul francez. Soluția poate fi aceeași, implicarea autorității publice locale poate fi similară. Cu acordul statului, administrația publică locală a Mangaliei, prin societatea comercială a Consililui Local, ar fi putut achiziționa 2% din acțiuni, prin capitalizare de la Fondul Proprietatea.

Este o opinie pe care mi-o mențin: autoritatea publică locală ar fi avut de câștigat dacă ar fi transmis oficial disponibilitatea de a achiziționa acțiuni in DMHI, măcar ca manifest de îngrijorare și preocupare pentru cel mai important si cel mai vital obiectiv economic al Mangaliei. Dar cu cine?

Anumiți consilieri si echipa primarului au luat la mișto discuțiile despre șantierul naval, orice demers în acest sens ar fi tardiv. Mangalia a pierdut o ocazie unică”.

Menabit Ozzy, 01.03.2018.

Citiți și: Italienii de la Fincantieri, interesaţi de 51% din D.M.H.I.


Exit mobile version