Marin Tanase: IN VIZITA LA ‘STRAJERUL MARII’ DE LA TUZLA

0
3134

In zona de coasta a Romaniei, pe tarmul vestic al Marii Negre, se afla 7 faruri de aterizare in functiune, amplasate, de la nord la sud, la Sulina, Sfantu Gheorghe, Gura Portitei, Midia, Constanta, Tuzla, si Mangalia, la care se adauga 3 faruri de intrare in porturi si 6 lumini de intrare in porturi.

Farurile de aterizare sunt urmatoarele:
– farul de la Sulina este cel mai nou si a fost construit in anul 1983;
– farul de la Sfantu Gheorghe a fost realizat in anul 1968;
– farul de la Gura Portitei a fost pus in functiune in anul 1944;
– farul de la Midia a fost construit in anul 1958;
– farul de la Constanta este cel mai inalt de pe litoralul romanesc. El a fost construit in perioada 1958-1960 si a fost considerat, la vremea respectiva, drept una dintre marile realizari ale epocii comuniste.
– farul de la Tuzla a fost inaugurat in anul 1901;
– farul de aterizare de la Mangalia a fost construit in anul 1958, iar “farul de la intrare”, cu lumina alba, si “luminile de intrare”, una cu lumina verde si cealalta cu lumina rosie, din Portul Mangalia, au fost realizate in anul 1979.
Aceste faruri fac parte din sistemul de asigurare a navigatiei de la litoralul romanesc, “sistem de importanta nationala si internationala” si sunt in administrarea Directiei Hidrografice Maritime, din subordinea Statului Major al Fortelor Navale Romane.

Farul de aterizare de la Capul Tuzla este cel mai vechi far aflat in functiune. El a fost construit de firma franceza Barbier, Bernard & Turrene, in anul 1900, in timpul Regelui Carol I (n.1839 – d.1914, domnie: 1866-1914) si a fost inaugurat in anul 1901. La proiectarea farului au lucrat pentru firma franceza BB&T si inginerii romani Anghel Saligny (n.1854 – d.1925) si Gheorghe Panculescu (n.1844 – d.1924). Pana in anul 1957, cand a fost electrificat, farul a functionat cu petrol.

Farul cu o inaltime de 44 metri are doua instalatii de semnalizari luminoase, prima aflata la 42 metri inaltime cu o lumina rosie, iar a doua, aflata cu 2 metri mai sus, cu lumina alba si o sirena. Semnalele luminoase sunt vizibile de la 20 mile marine, iar pe timp de ceata, sunetul sirenei se aude pana la statiunea Costinesti, aflata la 9 Km distanta, spre sud, fata de comuna Tuzla.

Numele comunei Tuzla vine de la cuvantul turcesc “tuz”, care inseamna sare. Cuvantul “tuzlanmis”, din limba turca, inseamna sarat.
Prin comuna Tuzla trece soseaua Constanta – Mangalia (DN 39). Localitatea se invecineaza la sud cu comuna Costinesti, la nord cu orasul Eforie Sud, la vest cu comuna Topraisar si la est cu Marea Neagra. Conform recensamantului din anul 2011, localitatea avea 6.711 locuitori.

Datorita aparitiei pericolului de surpare a malului inaltei faleze din Tuzla, in anul 2009, a fost demarat un amplu program de consolidare a acestuia, in dreptul farului de aterizare de la Capul Tuzla.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Surse de documentare sunt site-urile:
<<“Cele mai frumoase faruri ale litoralului”, Sorin Mihalache, Cuget Liber, 07 Sept.2009>>; << “Farurile aducatoare de bani pentru armata”, Emilian Andrei, Ziua de Constanta, 26 Aug.2006>>; “Povestile fascinante ale celor sapte mari faruri care pazesc coasta…”; “Comuna Tuzla-Wikipedia”; <<“85 de ani in slujba sigurantei navigatiei”, coordonator comandor Adrian Filip, Editura Directiei Hidrografice Maritime, 2011 Constanta>>.

Marin Tanase, documentarist. 21.05.2017. (Repostare).


 


piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply