Marin Tănase: Ȋnființarea și creșterea Șantierului Naval Mangalia, UM 02029 – episodul 2

0
2629

Ȋnființarea și creșterea Șantierului Naval Mangalia, UM 02029

Episodul 2:

–        1982 – ȋn SNM ȋncepe construcția primei nave de luptă pe pernă de aer din România, Nava de Desant, din aluminiu, după proiectul 1043 ȋntocmit de ICEPRONAV GALAȚI, sub coordonarea inginerului Matei Kiraly;

Nava de Desant pe Pernă de Aer 1043;

–        1983 – s-a inaugurat Stația de Sablare-Pasivizare table și profile. Sablarea se executa cu alice φ o,8 mm.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

–        1983 – s-a construit Vânătorul de Submarine 260, reclasificat Corveta 260 “Amiral PETRE BĂRBUNEANU”;

Corveta 260 “Am. PETRE BĂRBUNEANU”

–        1985 – s-a construit Corveta 261 “Viceamiral VASILE SCODREA”;

–        1985 – a fost livrată Marinei Militare nava Crucișător ușor “MUNTENIA”, reclasificată Distrugător “TIMIȘOARA” ȋn 1990, pentru o perioadă scurtă de timp, apoi a fost reclasificată, ȋn 1990, Distrugător MĂRĂȘEȘTI”, iar, ȋn anul 2001, a fost ȋncadrată ȋn clasa Fregatelor, ca F111 “MĂRĂȘEȘTI”;

Fregata F111 “MĂRĂȘEȘTI”.

–        1985 – s-a construit Corveta 262 “Viceamiral VASILE URSEANU”;

–        1986 – s-a construit Dragorul Maritim 24 “Lt. REMUS LEPRI”;

Dragorul Maritim 24 “Lt. REMUS LEPRI”.

–        1986 – s-a construit Vedeta Blindată VBF 94 “GRIVIȚA”, clasa BRUTAR-I;

–        1986 – a ȋnceput construirea Navei de Desant pe Pernă de Aer 1048M:

Nava de Desant pe Pernă de Aer 1048M, ȋn construcție, ȋn Hala CCN.

–        1987 – au ȋnceput lucrările de construcție a unui Doc Plutitor de 5000 t.f., pentru andocarea navelor din Flota Marinei Militare, dar, după 1992, din motive financiare, MApN-ul a sistat lucrarile.

Docul Plutitor de 5000 tf, amarat la Cheiul “B” al SNM-ului.

–        1987 – s-a construit Vedeta Blindată VBF 176 “RAHOVA”, clasa BRUTAR-II;

Vedetele Blindate Fluviale VBF 176 “RAHOVA” și VBF 177 “OPANEZ”.

–        1987 – s-a construit Corveta 263 “Viceamiral EUGENIU ROȘCA”;

–        1988 – s-a construit Dragorul Maritim 25 “Lt. LUPU DINESCU” (initial a fost Pescuitor de Torpile);

Dragorul Maritim DM 25 “LUPU DINESCU”.

–        1988 – s-a construit Dragorul Maritim 29 “Lt. DIMITRIE NICOLESCU”;

Dragorul Maritim DM 29 “Lt. DIMITRIE NICOLESCU”.

–        1988-1989 – s-a construit Corveta 264 “Contraamiral EUSTAȚIU SEBASTIAN”;

Corveta 264 “Cam. EUSTAȚIU SEBASTIAN”

–        1989 – s-a construit Dragorul Maritim 30 “Slt. ALEXANDRU AXENTE”;

Dragorul Maritim 30 “Slt. ALEXANDRU AXENTE”

–        1989 – s-a livrat Marinei Militare Vedeta Blindată Fluvială VBF 177 “OPANEZ”;

–        decembrie 1989  – prin Hotătâre de Guvern, s-a ȋnființat Regia Autonomă Grupul Industrial al Armatei (R.A.- G.I.A.), ȋn componența căreia intra și Șantierul Naval Mangalia, UM 02019;

–        1989 – s-a construit Nava de Demagnetizare “MAGNETICA 298”;

Nava de Demagnetizare “MAGNETICA 298”

–        1989÷1990 – Docul Plutitor de 800 tf, intrat ȋn patrimonial SNM-ului ȋn anul 1958, a fost supus unui program de reparație capitală și modernizare, fiind andocat ȋn Docul Uscat Nr.3, de reparații nave, din SN “2 MAI” Mangalia. Ȋn urma acestor lucrări, docului i s-a mărit forța la 1820 tf, ulterior, la 2000 tf, prin adăugarea unei blocsecții, cu lungimea de 9 m, la Cuplu Maestru, un tronson cu lățimea de 2 m, ȋn Planul Diametral, pe toată lungimea și a doua flotoare exterioare pe ambele borduri, pe toată lungimea docului.

Docul Plutitor al SNM-ului.

–        1990 – s-a finalizat Vedeta Blindată Fluvială VBF 178 “SMÂRDAN”;

–        1991 – s-a finalizat Vedeta Blindată Fluvială VBF 179 “POSADA”;

–        1991 – datorită scăderii numărului de comenzi de la MApN, conducerea șantierului s-a orientat și spre beneficiari civili, atât din țară, cât și din străinătate. Astfel, s-a ȋncheiat un Contract de reparații și transformări ale unor nave de transportat marfuri generale, ȋn nave pentru transportat animale vii. Acel contract era ȋncheiat cu firma arabă HAMADEH. Printre navele reparate și modificate au fost: “HAMADEH 1”; “HAMADEH 2”; “HAMADEH 3”; “HAMADEH 4” etc. Datorită faptului că ȋnalțimea Podului rutier construit ȋn anul 1989, peste Lacul Mangalia, are ȋnălțimea de 21,60 metri, de la luciul apei până la grinzi, pentru ca acele nave să ajungă ȋn SNM, li s-au tăiat catargele, făcându-le rabatabile. Acele lucrări au fost executate de angajații SNM-ului, ȋn Portul Mangalia.

–        1991 – SNM ȋncepe să construiască corpuri de barje, pentru beneficiari din străinătate;

–        1991 – ȋn SNM se fac primele disponibilizări de personal angajat;

–        1992 – SNM livrează MApN-ului: un Ponton cu 50 de locuri, o Șalupă Fluvială pentru Protecția ȋmpotriva  Incendiilor (SFPI), patru pontoane de acostare;

–        1992 – s-a construit Pilotina “ATLAS 1”, pentru S.C. ATLAS PILOT S.A. care avea sediul ȋn Portul Constanța, la Dana 10;

–        1993 – Regia Autonomă Grupul Industrial al Armatei (RA GIA), din care făcea parte și SNM-ul, a ȋnființat S.C. RASCALA S.R.L., ȋmpreună cu două firme italiene și una malteză. Principala activitate a noii societăți, pe care o desfășura ȋn incinta SNM-ului, era construirea de ambacațiuni de agreement, din fibră de sticlă. Conform contractului, SNM a pus la dispoziție spații de producție, de depozitare a materialelor și birouri pentru administrație.  La data de 5 iulie 1996 – S.C. RASCALA S.R.L. ȋși ȋncetează activitatea, fiind preluată de o societate din Hârșova;

–        1993 – s-a construit Șalupa de Servitute “ATLAS 2”, pentru S.C. ATLAS PILOT S.A.;

–        1993 – s-a finalizat Vedeta Blindată Fluvială VBF 180 “ROVINE”;

Vedeta Blindată Fluvială  VBF 180 “ROVINE”.

–        1989 – s-a livrat Marinei Militare Vedeta Blindată Fluvială VBF 177 “OPANEZ”;

–       1995-1996 – s-a construit Corveta 265 “Cam. HORIA MACELLARIU”;

Corveta 265 “Cam. HORIA MACELLARIU”.

  • 1996 – s-a achiziționat și s-a montat in Hala Construcții Corp Navă, o mașină automată de debitare table, cu plasmă, tip “ERGOREX EXA – NCE 390”, din Olanda, care a ȋnlocuit mașina de debitare cu flacără oxigaz, tip “LOGATOME”. Noua mașină taie table cu grosimi cuprinse ȋntre 6÷30 mm și lungimi de până la 12 m, oțel naval, oțel inox sau aluminiu.

Nava “HIDROBUZ” pe Pernă de Aer, construită ȋn SNM, aflată ȋn probe pe Lacul Mangalia.

  • 1996 – Ȋn SNM a fost construit Remorcherul Maritim de Salvare RMS 501 “HERCULES” care a intrat ȋn serviciu ȋn cadrul Divizionului De Nave Auxiliare. Ȋn anul 2006, remorcherul a intrat ȋn dotarea Direcției Hidrografice. Ȋn 2008, I s-a schimbat numele ȋn “Cpt. Cdor. ALEXANDRU CĂTUNEANU”.

Nava Hidrografică “Cpt.Cdor. ALEXANDRU CĂTUNEANU”.

EVOLUȚIA PERSONALULUI ANGAJAT ȊN ȘANTIERUL NAVAL MANGALIA, UM 02029:

Anul 1956 1959 1963 1980 1985 2001 2006 2014 Obs.
Număr angajați  

12

 

24

 

122

 

Peste 2600

 

Cca.

2800

 

550

 

185

 

37

-Disponibilizările de personal au ȋnceput după anul 1991.

-Numerele  prezentate nu cuprind și militarii ȋn termen care formau Detașamentul de lucru.

 

BIBLIOGRAFIE:

“Mangalia ȋn paginile vremii”, Aurelia Lăpușan și Ștefan Lăpușan; “Scurtă Istorie a prezenței Marinei la Mangalia”, Cam. Fl. (r) Petrică Stoica; “Noi am fost părinții vapoarelor, noi le-am ȋnmormântat”, Aurelia Lăpușan, Ziua de Constanța, 09.Oct.2006; “Callatis, Legenda Mării Negre, Silvana Cojocărașu; site-urile: “Almanahul Forțelor Navale 2007”; “Almanahul Forțelor Navale 2010”; “Marina Română”; Istoria Forțelor Navale Române”; “Forțele Navale Române”; “Revista Forțelor Navale Române, Nr.4 (142) 2010, Număr Special”; “Parcul Industrial Mangalia”; “Despre noi/Șantierul Naval Mangalia S.A.”; “Galerie Foto/Șantierul Naval Mangalia SA”; “SN 2 Mai Mangalia – Despre noi – sn2mai.ro”; “Trustul de Presă al Ministerului Apărării Națonale”; “Introducere –Daewoo Mangalia Heavy Industries – Introduction”; “Liga militarilor profesioniști”; “Liga Navală Română – Filiala Mangalia”; “Divizioane de nave de luptă”; <<“Evoluția social-demografică a Mangaliei”, Cdor. (r) Gheorghe Mihalache, 2011>>; << “Șantierele navale din Mangalia vor fi privatizate. Cine le cumpără?”, Ion Tița – Călin, Cuget Liber, 13 aprilie 3013>>; “Replica de Constanța, 18 iunie 2011”; WIKIPEDIA; fototeca personală.

Prima parte a acestui articol poate fi vizionată aici.

Marin Tănase, 12 februarie 2017.


 


piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply