Marin Tanase: ISTORIA CORVETELOR ROMANESTI – Episodul 1 [galerie FOTO]

0
5510

ISTORIA CORVETELOR ROMANESTI – Episodul 1

[Extrase din “Cresterea si Descresterea Santierului Naval Mangalia (UM 02029)”, volum aflat in lucru]

Din anul 1980, cand cele doua sectoare ale Santierului Naval Mangalia (UM 02029) s-au separat, infiintandu-se, astfel, Santierul Naval “2 Mai” Mangalia, pe malul de sud al Lacului Mangalia, SNM ramanand cu acelasi nume, intre cele doua santiere navale ale orasului au existat contracte de colaborare. Corpurile navelor militare mai mari de 800 tone nu se puteau cupla in santierul militar, motiv pentru care, construirea lor s-a executat in docurile uscate ale Sectorului 2, devenit SN “2 Mai”, iar, dupa lansarea lor la apa, erau remorcate in SNM, unde se efectuau lucrarile de armare la chei.

Dupa ce, in anul 1979, SNM a livrat Marinei Militare Romane Nava pentru Scafandri de Mare Adancime “GRIGORE ANTIPA”, apoi, in anul 1980, Puitorul de Mine 271, “Viceamiral ION MURGESCU” (dezmembrat in SNM, in anul 2011) si Puitorul de Mine 274, “Viceamiral CONSTANTIN BALESCU”, in anul 1981, au urmat Vanatoarele de Submarine, din Clasa “TETAL I”, dupa proiectul 1048 intocmit de ICEPRONAV Galati.

In timp ce Crucisatorul usor “MUNTENIA” crestea in sud-estul Docului uscat Nr.1, vis-a-vis, langa bajoaierul de nord al docului, se montau bloc-sectiile corpului Vanatorului de Submarine 260, actuala Corveta 260, “Amiral PETRE BARBUNEANU”.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Lucrarile la Crucisatorul “MUNTENIA”, actuala Fregata F111 “MARASESTI” (1979-1985), erau coordonate de colegul meu, ing. Paul Fustasu, dispecer. Mai tarziu, acestuia i s-au alaturat Cpt.lt. ing. Puiu Chioreanu, dispecer (fiul directorului din SN “2 Mai” Mangalia, Cpt.Rg.1 ing. Iuliu Chioreanu) si Cpt.Rg.3 ing. Mircea Suciu, seful Serv. CTC din SNM (pe vremea aceea), in calitate de sef de lucrari (Manager de proiect).

In anul 1981, in timp ce colegii mei, Ion MINGHERAS, dispecer si Dumitru DUMITRACHIS, CTC-ist se ocupau de lucrarile de armare la chei a Puitorului 274, in SNM, eu am ramas “in exil”, in SN “2 Mai”, urmand sa ma ocup, ca dispecer, de primul Vanator de Submarine, actuala Corveta 260. Dupa livrarea puitorului de mine PM 274, cei doi colegi mi s-au alaturat, in SN “2 Mai”.

“Cartierul general”, pentru angajatii din SNM care lucrau la Vsm. 260, se stabilise pe platforma betonata din nordul docului uscat Nr.1, in apropierea portii acestuia. “Cartierul” celor de la crucisator era dincolo de doc, pe platforma din sud, aproape de poarta santierului dinspre satul 2 Mai. In baza contractului de colaborare, incheiat intre cele doua santiere, SNM platea taxa pentru suprafata ocupata de nave in doc, suprafata de pe platformele betonate – unde erau baracile, tarcul cu materiale si mijloacele de transport uzinal ale SNM-ului (un tractor cu remorca si un electrocar) si o automacara – si utilitatile luate de la SN “2 Mai” (macarale de 16 tf, 50 tf si de 480 tf, aer comprimat, energie electrica.).

Evidenta utilitatilor consumate de lucratorii din SNM, in SN “2Mai”, era tinuta de reprezentantii celor doua santiere, in baza ei intocmindu-se si facturile. Carbid pentru generatoarele de acetilena si tuburi cu oxigen, pentru aparatele de taiere oxigaz, erau aduse din SNM, la solicitarile dispecerilor.

Analizele de productie, prezidate de directorul Teofil Pop, se tineau decadal, in autobuzul de serviciu al SNM-ului, cu care veneau toti sefii de compartimente (implicati in lucrari) din SNM, in SN “2 Mai”. Prelucrarea axelor port-elice, axelor carmelor si altor piese mari se realiza in Atelierul Masini-Unelte din SN “2 Mai”, pe baza de comanda sau pe baza anexelor la contractul de colaborare. Lunar, se tineau analize de productie comune, in sala de sedinte din SN “2 Mai”, la care participau reprezentantii ambelor intreprinderi.

Pana la inceputul anului 1981, lucratorii erau transportati, in/din SN “2Mai”, cu un catamaran, care pleca dimineata de la cheiul aflat in apropiere de Casa Armatei, azi Cercul Militar. In acel an, in Sectia I, Constructii Corp Nava, din SN “2 Mai”, s-a construit un pod de pontoane, care lega noul santier de Insula Mangaliei. Din oras, se ajungea pe insula trecand Podul Mobil, construit in anul 1959, peste canalul de legatura dintre Portul Militar si Avanportul mic.

Materialele mari (table, profile, piese turnate si forjate etc.), necesare efectuarii lucrarilor, erau transportate din SNM in SN “2 Mai” cu trailer, camioane, dubite T.V., iar cele mai mici si mai usoare erau aduse pe Lacul Mangalia, cu salupele SNM-ului, SN 611 si Salupa de Remorcare si Salvare (SRS) SN 601, construita in SNM, in anul 1971. Pe SN 601 timonier era Mihai Cretu. Cele doua salupe faceau, pe rand, cate 3 drumuri/zi, intre cele doua santiere, plecand din SNM la ore fixe: 8; 11; 13 si transportand atat materiale, cat si angajati ai SNM-ului.

Intr-o zi, m-am deplasat in SNM, cu SN 601, pentru a lua din arhiva santierului cateva planuri de corp si suprastructura, de la comanda navei Vsm 260, Cod constructie ZK 002. La intoarcerea in SN “2Mai”, eram asteptat de un ofiter: era Cpt. lt. Traian Atanasiu, numit, la data de 30 mai 1981, comandantul Vanatorului de Submarine 260. L-am invitat in baraca si i-am prezentat planurile generale ale navei aflate in constructie. Din acea zi si pana la livrarea Vanatorului de Submarine 260, in anul 1983, domnul Traian Atanasiu a urmarit executarea lucrarilor la nava.

Domnul Amiral (r) dr. Traian Atanasiu, nascut in Mangalia, la data de 22.11.1947, primul comandant al Corvetei 260 “Amiral PETRE BARBUNEANU”, a fost seful Statului Major al Marinei Militare Romane, in perioada 1 mai 1997- 1 ian.2001. Inainte de numirea lui in functia de comandant al Vsm.-ului 260, din data de 22 iunie 1980 si pana la 30 mai 1981 domnul Traian Atanasiu (Capitan-locotenent in acea vreme) a fost comandantul Vanatorului de Submarine Vsm 33.

[In perioda 1969-1970, Republica Socialista Romania (proclamata la data de 21 august 1965) a achizitionat din URSS 3 Vanatoare de Submarine: Vsm 31, Vsm 32 si Vsm 33. Acestea faceau parte din clasa corvetelor “POTI” si au fost construite dupa proiectul 204, intre anii 1966-1967. Cele trei nave aduse de la rusi formau Divizionul 339 Vanatoare de Submarine, infiintat in anul 1969, care era dislocat in Portul Militar Mangalia.

Vsm 31 a primit numele “Contraamiral NICOLAE CRISTESCU”, Vsm 32 s-a numit “Contraamiral NICOLAE NEGRU”, iar Vsm 33 s-a numit “Contraamiral IRIMESCU”. Aceste nave, scoase din functiune dupa anul 1992 si dezmembrate in SNM, aveau urmatoarele caracteristici tehnice: lungime L=58,30 m; latime l=7,9 m; pescaj T=3,09 m; deplasament standard D=500 tdw. Cele trei Vsm-uri rusesti aveau sistem mixt de propulsie: 2 motoare Diesel M 503 A 8000 CP si doua turbine cu gaze 30000CP. Armament: 2 x 57 mm AK-725; 2 x RBU-2500 grenade reactive antisubmarine; 2 x 533 mm, Tuburi Lansatoare de Torpile (TLT-uri).]

Divizionul 79 Vanatoare de Submarine – prima nava din componenta sa fiind Vsm 260, care a intrat in eficienta la inceputul anului 1984 -, a fost condus de Cpt.Rg.3 Traian Atanasiu, intre anii 1984-1990.

– Va urma –


Surse de documentare
Site-urile:
“Divizionul 50 Corvete Fortele Navale Romane”; “Istoric- Fortele Navale Romane”; <<“Marina Romana” – Revista Fortelor Navale Romane, septembrie-decembrie 2007>>; <<“Almanahul Fortelor Navale 2010” – Divizionul Corvete>>;<<Revista “Marina Romana”, Anul XX Nr.4 (142) 2010, NUMAR SPECIAL>>; “Vanatoare de submarine – Forum Machete , Modelism, Hobby-cartula.ro”; <<“Scurta Istorie a prezentei Marinei la Mangalia”, Cam.Fl.(r) Petrica Stoica>>; <<V1-V3: “KRONSTADT” class large patrol craft/submarine claser>>; <<31-33: “POTI” class corvettes – Romanian Vavy>>; “POTI-classe corvette-Wikipedia”; <<“Nave de razboi de ultima generatie, fabricate in Romania”, DIGI 24 HD, 04.11.2016>>; <<260-263: “TETAL I”, class corvette>>; <<264-265: “TETAL II” class corvette>>; <<“Podurile Mangaliei”, Mangalia News, 4 sept. 2016>>; “Clubul Amiralilor”; “Fortele Navale Romane -Divizionul 50 Corvete – Nave”; “29. Amiral dr. Traian Atanasiu (1997-2001)-Fortele Navale Romane”.
“MARINA MILITARA ROMANA – Colectia Povesti Marinaresti”, Marian Mosneagu si Gabriel Octavian Nicolae, Editura OVIDIUS UNIVERSITY PRESS, 2010.

Marin Tanase, Joi, 13 aprilie 2017.


UPDATE, Mangalia News, 13.04.2018:

Nicolae Bacila: A facut o lucrare importanta dl. Tanase. Din nevoia de a respecta adevarul si corectitudinea informatiilor, vreau sa adaug faptul ca primul coordonator / dispecer al crucisatorului usor Muntenia/ZK001 am fost eu, pana am fost mutat cu alte sarcini la SN 2 Mai Mangalia, inlocuindu-ma (la aceasta importanta si onorabila functie) doamna inginer Irinel Bacila, caz special in analele constructiilor navelor militare la Mangalia.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply