Marin Tănase: Santierul Naval Mangalia în anii marilor realizări – episodul 4 [galerie FOTO]

0
1498

marin-tanase-snm-episodul4-11

[Fragmente din volumul “CRESTEREA SI DESCRESTEREA SANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UM 02029)”, documentar aflat in lucru].

DE LA BEAUFORT LA POSEIDON – “Lupii de mare” de la bordurile unor nave construite in SNM.

De-a lungul timpului, navele de lupta construite in SANTIERUL NAVAL MANGALIA (UM 02029) au participat la foarte multe misiuni si exercitii nationale si internationale. De multe ori, fortele dezlantuite ale naturii au supus aceste nave la adevarate “probe de foc”, care au demonstrat profesionalismul constructorilor navali, dar si priceperea, daruirea si puterea de lupta, uneori dusa pana la epuizare, cu vanturile si valurile, de care au dat dovada marinarii din echipajele lor. De fiecare data, cu eforturi deosebit de mari, marinarii si-au adus cu bine la mal navele, pe care le considera a doua lor casa.

Primul comandant al Navei de interventii cu scafandri de mare adancime, “GRIGORE ANTIPA” (construita in anul 1979 in SNM), a fost Cpt.Rg.2 Ion RUSU, avandu-l ca ofiter secund pe Lt.maj. Mircea RUSMANICA. Comandantul Grupului de scafandri de mare adancime, de la bordul navei, era Lt.maj. Constantin AMARIUTEI.

[ In anul 1980, nava “GRIGORE ANTIPA” si nava “EMIL RACOVITA” (comandata de Cpt.Rg.2 Eugen ISPAS), construita in SANTIERUL NAVAL DROBETA TURNU-SEVERIN, in anul 1977 (in prezent, nava “EMIL RACOVITA” este scoasa din serviciu) faceau parte din Divizionul Nave Scafandri de Mare Adancime (UM 02145/M), comandat de Cpt.Rg.2 Nicolae BURGHELEA. Acest Divizion, la randul lui, facea parte din Centrul 39 Scafandri Constanta (UM 02145), infiintat la data de 1 oct.1976, subordonat Comandamentului Marinei Militare.]

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Fostul ofiter secund de pe nava “GRIGORE ANTIPA, domnul Mircea RUSMANICA (nascut in Constanta, la data de 27 aprilie 1953), actualmente Contraamiral de Flotila (r), a fost comandantul navei “GRIGORE ANTIPA” (1989-1992), apoi, comandantul Divizionului 146 Nave Scafandri de Mare Adancime (1992-1998), iar in 2006 a fost numit comandant al Flotei Maritime.

Adevarata “proba de foc”, pentru echipaj si pentru nava “GRIGORE ANTIPA”, a fost in perioada 07-12.01.1981, cand, in zona de vest a Marii Negre, s-a produs o furtuna de gradul 9 pe Scara Beaufort, cu valuri inalte pana la 10 metri. Nava se afla, alaturi de “EMIL RACOVITA”, intr-o misiune de cautare torpile in mare, in zona Mangalia. Atunci, dupa 24 de ore de lupta cu vantul puternic si cu valurile, marinarii de la bordul navei “GRIGORE ANTIPA” au reusit sa intre in Portul Constanta, doar cu avarii la vinciurile de papionaj. O lupta dramatica au dus si marinarii de la bordul navei “EMIL RACOVITA” care, dupa 72 de ore de eforturi deosebite, au reusit sa se adaposteasca in rada Caliacra, cu pierderea a doua ancore.

[Scara Beaufort a fost intocmita de amiralul britanic Francis Beaufort (1774-1857), in anul 1805. Ea este o scara empirica pentru stabilirea vitezei vantului, bazata pe observatii facute asupra aspectului marii.]

Primul comandant al navei Puitor de Mine “Viceamiral ION MURGESCU”, PM 271, construit in SNM, in anul 1980, a fost Cpt.Loc. Dumitru PREDA. In perioada 1995-2003, domnul Comandor Dumitru PREDA (actualmente in rezerva) a fost comandantul Fregatei “MARASESTI”, F111.

In timpul probelor de mare, care s-au desfasurat pe durata a trei zile, PM 271 a fost prins de o furtuna de gradul 7-8 pe scara Beaufort. Atunci, in zona din dreptul primului dig din sudul Portului Constanta, datorita furtunii puternice, nava a ramas fara o ancora. Pentru ca porturile se inchisesera, nava a ramas pe mare, continundu-se programul de probe, conform Caietului de Sarcini. Presedintele Comisiei de Receptie a fost Cpt.Rg.II Nicolae EREMIE, viitorul Contraamiral, care, la acea vreme era comandantul Divizionului 146 Dragoare de Baza, iar Presedintele Comisiei de Predare era Cpt. Rg.II Ion BALINT, seful Serviciului Tehnic din Santierul naval militar. Analizand situatia in care se aflau Unitatile de Lupta ale navei si in mod deosebit ale UL1(Navigatie) si UL 5 (Electro-Mecanica), Cpt.Loc. Dumitra PREDA i-a raportat comandantului de Divizion, Cpt.Rg.II Nicolae EREMIE, ca probele de mare pot continua.

[Atunci am descoperit eu gustul bun al painii prajite pe plita, frecate cu usturoi si unse cu untura. Alimentele aprovizionate de oamenii santierului s-au pus la un loc cu cele ale echipajului si s-a gatit pentru toata lumea. Intr-una din zile, s-a gatit si mult asteptata fasole! La bucatarie, pe plitele electrice, oalele cu mancare “alergau” dintr-o parte in alta. Masina de gatit, cu 6 plite electrice, avea o bordurare facuta din teava de otel inox, asa ca, oalele se puteau “plimba” in orice directie. Pentru unii dintre participantii la probe, care aveau rau de mare, acea perioada a fost un calvar. Dupa trei zile de oscilatii, tangaj si ruliu, atunci cand am coborat de pe nava, “dansa” asfaltul sub mine! A fost botezul meu pe mare.].

Nava a acostat la cheiul dintre Molul 1 si Molul 2 al santierului, dupa ora 24. Pe mal, eram asteptati de Cpt. Rg. III ing. Teofil POP. Dupa ce cadrele militare de la bord au plecat spre oras, cu un autobuz al santierului, directorul Pop ne-a bagat intr-o scurta sedinta. Cand am plecat spre oras, trecuse de ora 1. Incepea o noua zi!

Primul comandant al Puitorului de Mine “Viceamiral Constantin BALESCU”, PM 274, construit in 1981, a fost Cpt.Loc. Marius HANGANU. In anul 1984, domnul Marius HANGANU a fost numit lector la Catedra de Marina, la Academia de Inalte Studii Militare. Astazi, domnul Contraamiral (r) dr. Marius HANGANU, membru al Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania, este prorector pentru cercetare stiintifica la Universitatea Nationala de Aparare “CAROL I”.

In anul 1983, in SNM, s-a construit Corveta “Amiral PETRE BARBUNEANU”, 260. Primul comandant al Corvetei 260 a fost Cpt.Rg.III Traian ATANASIU (nascut la data de 20 noiembrie 1947 in Mangalia). Domnul Amiral (r) dr. Traian ATANASIU a fost seful Statului Major al Fortelor Navale in perioada 1 mai 1997-1 ian. 2002.

Romania a aderat la Alianta Nord-Atlantica in anul 2004, dar navele de lupta din Flota Marinei Militare au participat la misiuni comune cu nave NATO cu multi ani inainte. Astfel, Corveta 260 a participat la misiuni internationale in anii: 1992, 1994, 1996, 1997, 1998.

Corveta “Viceamiral EUGENIU SEBASTIAN”, 263, construita in 1986 si intrata in serviciu in 1987, a participat la COOPERATIVE PARTNER -1998, LIVEX-2003. Corveta 263 detine recordul de mars cu 6 zile de navigare continua, fara oprire in port sau la ancora. Recordul (pentru o nava romaneasca de lupta) a fost stabilit intr-o misiune internationala.

Corveta “Contraamiral EUSTATIE SEBASTIAN”, 264, a fost construita in 1988. Ea a participat la multe misiuni internationale, inainte de aderarea la NATO, precum: BLACKSEA PARTNERSHIP 1995, 1999, 2000; STRONG RESOLVE 1995; RESCUE EAGLE 1996, 2000; COOPERATIVE PARTNER 1997, 2000, 2002 si altele.
Corveta “Contraamiral HORIA MACELLARIU”, 265, construita in anul 1989, a participat la misiuni internationale, inainte de 2004, precum: RESCUE EAGLE 200; BLACKSEAFOR 2001, 2003; COOPERATIVE PARTNER 2002 si altele.

[Divizionul 50 Corvete a fost infiintat la data de 10 noiembrie 1955. Astazi, Divizionul are in componenta Corvetele: 260, 263, 264, 265 si Vedetele Torpiloare cu 4 TLT-uri: 202, 204 si 209, toate construite in SANTIERUL NAVAL MANGALIA].

Fregata “MARASESTI” a participat, de-a lungul timpului, la zeci de misiuni nationale si internationale. In perioada construirii acestei nave, intre anii 1981-1982, comandant a fost Viceamiral (r) Petru ANGHEL. L-a urmat Cpt. Rg.I Constantin URDAREANU, in perioada 1982-1985. In 1985, anul intrarii navei in serviciu, comandant a fost numit Cpt.Rg.I, Vasile MANOLE, viitor Amiral.
Au urmat la comanda navei urmatorii “lupi de mare”: Cpt. Rg.1 Alexandru ION (1988-1992), Cpt.Rg.1. Alexandru TIRON (1992-1995), Cdor Dumitru PREDA (1995-2003), Cdor. Costel TATARU (2003-2005), Cdor. Adrian IORDACHE (2005-2008), Cdor. Victor GIDIUTA (2008-2010) si Cdor Cornel Eugen COJOCARU (2010-prezent).

[In anul 1950, gradele in Marina Militara s-au modificat. Astfel, Cdor devenea Cpt.Rg.1, Cpt. Cdor, se modifica in Cpt.Rg.2, iar Loc.Cdor. in Cpt.Rg.3. S-a revenit la vechile grade in anul 1995.]

In anul 1998, Fregata F111, nava Amiral a Flotei Maritime Militare Romane, a participat la exercitiul NATO “STRONG RESOLVE”. A fost “proba de foc” atat pentru echipaj, cat si pentru nava. Atunci, in 1998, a fost pentru prima data, dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, cand o nava militara romaneasca trecea Marea Mediterana si iesea la Oceanul Atlantic. Exercitiul se desfasura in Golful Biscaya! La comanda navei era Cdor. Dumitru PREDA, marinar desavarsit. In dreptul tarmului Frantei, din senin, s-a pornit o furtuna cu vant puternic, avand viteza de peste 100 Km/ora. Timp de 3 zile marinarii romani s-au luptat cu natura dezlantuita. Multi credeau ca nu mai ajung acasa. In tara, nu se mai stia nimic despre ei, pentru ca nu se putea lua legatura radio cu nava si multi credeau ca Poseidon “i-a luat la el”. La bord erau 240 de persoane, pentru ca, pe langa membrii echipajului, se aflau si cadre militare franceze. Dupa 45 de zile, cat a durat misiunea, la intoarcerea in tara, marinarii romani au fost primiti pe masura eforturilor depuse. Erau niste eroi. Salvasera nava de la scufundare!

Galerie FOTO:

marin-tanase-snm-episodul4-1

marin-tanase-snm-episodul4-2

marin-tanase-snm-episodul4-3

marin-tanase-snm-episodul4-4

marin-tanase-snm-episodul4-5

marin-tanase-snm-episodul4-10

marin-tanase-snm-episodul4-6

marin-tanase-snm-episodul4-9

marin-tanase-snm-episodul4-7

 

 

 

 

 

marin-tanase-snm-episodul4-8

Scara Beaufort:

marin-tanase-snm-episodul4-12

Surse de documentare: Buletinul Fortelor Navale Nr. 23/2015; Ziua de Constanta, 04 martie 2009; site-ul “Mircea Rusmanica-Clubul Amiralilor”; site-ul “Fortele Navale Romane”; site-ul “Emil Racovita-nava”; site-ul “Din istoria scafandreriei romanesti-scufundare.ro”; site-ul “Fregata Marasesti”-Wikipedia; site-ul <<Reportaj: O saptamana cu “Lupul alb al Marii Negre”- Fregata Marasesti, in misiune NATO sub monitorizarea Rusiei. FOTO”, Stefan Pana, NEWS.RO, 15 august 2016; site-ul “Scara Beaufort”; site-ul “<<Nr.1/2009-Academia Navala “Mircea cel Batran”>>; site-ul “Traian Atanasiu”-Wikipedia; site-ul <<“Marina Romana”, Revista Fortelor Navale Romane, Nr.4(142), 2010, Numar Special>>; “Vanatorii de submarine din Marea Neagra”, Darius Marinescu, Romania Libera, 21 febr.2007; site-ul “Istorie-Fortele Navale Romane”; “Scurta Istorie a prezentei Marinei Militare la Mangalia”, Cam. Fl. (r) Petrica STOICA; site-ul “Liga Militarilor Profesionisti”.

Episodul anterior, (nr.3), aici:
http://www.mangalianews.ro/2016/11/marin-tanase-santierul-naval-mangalia-in-anii-marilor-realizari-episodul-3-galerie-foto/


Mangalia News, 26.11.2016.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply