Ce se întâmplă din 2017 cu angajaţii Şantierului Naval Daewoo Mangalia?

0
1174

Închid coreenii sau nu „prăvălia”?

mangalia_dmhi

REPLICA: Situaţia de la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) nu este una foarte bună, datoriile companiei fiind din ce în ce mai mari, iar pierderile rămân de ordinul milioanelor de lei. Soarta angajaţilor nu este certă, căci firma oricând poate dispune reduceri de personal, din lipsă de contracte sau din obligaţii cu băncile coreene. Totuşi, până la începutul anului 2018, oamenii au locul de muncă asigurat, pentru a onora contractele în desfăşurare, dă asigurări conducerea şantierului.

Lucrările continuă pe şantierul naval, contractele existente sunt onorate de la Mangalia, iar guvernul coreean a decis, în cazul celor trei mari şantiere pe care le controlează, Samsung, Hyundai şi DSME, să continue sprijinul financiar. Totuşi, o condiţie impusă de băncile creditoare, care sunt şi acţionare la DSME, este să se aplice programul de restructurare, care va duce la micşorarea numărului de angajaţi în cursul anului 2017. Cum se va face aceste tăieri de personal rămâne de văzut în funcţie de ce decide acţionarul majoritar (partea coreeană).

„Situaţia acţionarului nostru principal este că dumnealor au intrat într-un program de restructurare important pentru că pe fondul expunerii foarte mari către zona industriei off-shore – pentru platforme de foraj marin, pentru sisteme de extracţie şi procesare, explorare şi producţie gaze naturale şi ţiţei -, ei s-au expus foarte mult pe această zonă şi pe fondul preţului foarte mic al petrolului în această perioadă şi nu numai, de câţiva ani încoace, zona de exploatare marină a devenit, din păcate pentru acţionarul principal, cumva o zonă mai puţin interesată pentru cei care investeau în astfel de zone.

Şi de aceea, pe fondul expunerii mari pe care au avut-o, au intrat în aceste probleme financiare. Sunt proiecte mari, sunt valori imense. Nu este ca o navă comercială, sunt valori foarte mari pentru aceste proiecte.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Clienţii lor au limitat comenzile, unele dintre comenzi sunt în discuţii de a fi preluate sau nu. Acţionarii lor şi creditorii lor au hotărât să îi ajute şi, de curând, şi guvernul coreean a luat decizia de a păstra cei 3 mari operatori din industria navală din Coreea: Samsung, Hyundai şi DSME. Erau unele discuţii să rămână numai două, dar vor rămâne toate cele trei entităţi. Desigur, programul acesta de restructurare, împreună cu această decizie şi cu băncile care îi creditează au hotărât să continue finanţarea lor, evident, condiţionat de restructurarea grupului din perspectiva cursului de operare şi de orientare a businessului pe care îl au către anumite direcţii pentru care ei au competenţe importante.

Acest plan de restructurare este în derulare încă de pe la mijlocul anului 2015 și continuă până când acţionarul nostru principal va ajunge într-o situaţie de a se putea administra pe noua orientare de piaţă. Ei au un program de restructurare destul de important. Cred că vor trebui să ajungă până undeva la 11.000 de angajaţi, din 13.000, în cursul anului 2017. Acesta este un element de impact asupra angajaţilor firmei şi pe fondul acestui program, partea de finanţare şi de recapitalizare a acţionarului principal este în continuare derulat sub supravegherea a băncilor creditoare. Noi, anul acesta, am livrat până acum 9 nave şi mai avem de livrat o navă, care va fi pe 28 noiembrie, a 10-a, ultima din acest an.

În anul viitor, avem un program de 8 nave la livrare şi o a noua navă din portofoliul existent este undeva în termen de livrare în trimestriul I din 2018. Este un portofoliu care acoperă în 2017 partea de activitate care se desfăşoară în mod special după zona de doc şi cheu. Pentru zona dinainte, terminăm aceste activităţi un pic mai devreme – acele activităţi, în acest moment, suntem în căutare de a completa portofoliul nostru să avem un an cât se poate de complet, în măsura în care desigur piaţa este delicată.

De aceea, încercăm să găsim o soluţie pentru aceea zonă. Este o discuţie desigur (n.r. cu o delegaţie din Ucraina), este un proiect al nostru. Suntem în competiţie şi cu un şantier naval din Turcia, deci aş prefera să nu dau foarte multe date, dar este un subiect care este în vederea şi viziunea noastră pentru a completa anul care urmează. Sunt nişte proiecte de mai mică avengură pe care încercăm să le realizăm şi pentru care avem competenţe şi am putea să participăm cu succes la licitaţia pe care clientul nostru o organizează”, a punctat, pentru „Replica” directorul din cadrul DMHI, Andrei Mihai.

Situația financiară nu este roz…

Datele Ministerului Finanțelor prezintă o situație destul de gravă, conform cifrelor aferente anului 2015, unde compania DMHI are o datorie de 5.176.887.405 lei, ceea ce înseamnă aproximativ 1,2 miliarde de euro. DMHI nu a înregistrat profit pentru 2015, ci o pierdere de 515.130.154 de lei. În noiembrie 2016, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), acționarul majoritar al DMHI, a primit de la două bănci coreene suma de 2,4 miliarde de dolari pentru a încerca să pună pe picioare firma, cu condiția ca să accepte schema de restructurare. Coreeni au anunțat deja că până în 2019 vor tăia din numărul de personal până la 30.000, deci cu 12.000. Coreeni au câteva zile să le permită sindicatului de acolo să accepte planul de restructurare pentru a putea lua banii.

DSME a fost suspectată în vară de fraudă de către Fiscul de la Seul, al treilea cel mai mare constructor sud-coreean de nave şi unul din cei mai mari din lume raportând pentru 2015 pierderi de 1,7 miliarde de dolari.

„Societatea DMHI are doi acționari. Este adevărat că DSME are probleme financiare acolo în Coreea. Au pierderi. E treaba lor și al guvernului coreean că au probleme. Problema e că deocamdată sunt contracte care se derulează și trebuiesc terminate. Livrarea lor trebuie să aibă loc prin 2017. Avem două nave de construit de 156.000 în docuri de reparații, au început deja acuma. Ar trebui livrată ultima navă în iulie 2017. Mai avem de construit pentru o firmă din Grecia alte patru petroliere de 112 și două petroliere tot de 112 pentru o altă firmă din Grecia.

Ieri au venit reprezentanții unei firme din Ucraina care ar fi doritori să se construiască încă 40 de bari. Nu știu exact dacă s-au semnat sau nu aceste contracte, dar obligațiile acționarilor și a celor de aici este să continue să aibă contracte. E real că probabil problema finanțării e puțin mai dificilă ca să finanțeze în continuare acționarii viitoare contracte. Lucrurile nu ar trebui să meargă prea mult, ținând cont de faptul că, nu e nimic de ascuns, 1,2 miliarde dolari sunt datoriile societății DMHI. La datoriile astea, sună cam a faliment. Ei susțin că se vor rezolva problemele. Se împart datoriile, 49% înseamnă vreo 500.000 de dolari pentru Statul Român.”, a declarat Președintele Sindicatului Liberal „Navalistul” Mangalia, Marin Florian.

DAEWOO MANGALIA HEAVY INDUSTRIES SA a fost înfiinţată în anul 1997, cu o participaţie a DSME Korea de Sud de 51% din capitalul social şi a statului român, prin Şantierul Naval 2 Mai SA, respectiv Ministerul Economiei de 49%, statul român având posibilitatea de a numi administratori în Consiliul de Administraţie al societăţii româno-coreene.

Sindicaliștii nu au încă soluție la plângerea penală din 2015

Citiți continuarea în cugetliber.ro, Vineri, 18.11.2016.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply