SN Mangalia – MARILE REALIZARI – Episodul 1

0
4351

Marin Tănase: SN Mangalia – MARILE REALIZARI – Episodul 1

[Fragmente din lucrarea “CRESTEREA SI DESCRESTEREA SANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UM 02029)”, aflata in lucru].

snm-marin-tanase-1

Datorita cresterii efectivelor de cadre militare, inceputa in anul 1952, prin infiintarea, in 1956, si extinderea SANTIERULUI NAVAL MANGALIA, inceputa in 1974 si finalizata in 1980 – atunci cand a luat fiinta SANTIERUL NAVAL “2 MAI” MANGALIA – si prin aparitia, in 1997, si apoi dezvoltarea societatii mixte romano-coreene DAEWOO-MANGALIA HEAVY INDUSTRIES (DMHI), orasul Mangalia, declarat Municipiu in anul 1995, a cunoscut o adevarata explozie demografica.

snm-marin-tanase-2

Istoria orasului Mangalia este istoria oamenilor care au infaptuit-o. In anii ’30, Mangalia era un targ de barcagii si pescari! In 1938, populatia localitatii era de 3.000 de locuitori. Incepand din anul 1952, numarul locuitorilor a crescut an de an, astfel ca, in 1956 erau 4.792 locuitori, in 1966 s-a ajuns la 12.764, in 1985 erau 37.915, iar in 1994 se ajunsese la un numar de 44.526 locuitori. Conform rezultatelor ultimului recensamant, efectuat in anul 2011, populatia Mangaliei a fost de 36.364 locuitori.

snm-marin-tanase-3

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Notabila este si includerea Mangaliei pe harta centrelor turistice, din anul 1962. Aici, inca din anul 1920, exista o baza de tratament cu bai sulfuroase.

Incepand cu anul 1960, Mangalia cunoaste o transformare nu numai economica, dar si edilitara. Astfel, s-au construit primele ansambluri de blocuri, in zona centrala, hotelurile si vilele de protocol de pe faleza, Sanatoriul Balnear (inaugurat la 1 iulie 1960), stadionul si gradina-cinema “FARUL” (1960), cladirea Postei (data in folosinta in 1969).

snm-marin-tanase-18

“Ansamblul de odihna” de pe faleza (Aleea Teilor), care are in componenta 5 hoteluri, Cazinoul si vilele de protocol, a fost proiectat de arhitectul Cezar Lazarescu, in anul 1959. Pentru aceasta realizare grandioasa, in anul 1961, lui Cezar Lazarescu i s-a acordat Premiul de Stat al Republicii Populare Romane si a fost decorat cu Ordinul Muncii de catre Gheorghe Gheorghiu Dej.

Intre anii 1959-1962, in centrul orasului Mangalia, s-a construit Casa de Cultura, dupa proiectul realizat de arhitectul Nicolae Vladescu. Mozaicul mural “GENEZE”, de pe zidul de est al cladirii, a fost executat de pictorul Jules Perahim si sculptorul si graficianul Mihail Filip (pseudonim artistic Mac Constantinescu). Pentru proiectul Casei de Cultura cu 600 de locuri, in anul 1959, Nicolae Vladescu a primit Premiul Uniunii Arhitectilor.

snm-marin-tanase-19

In nordul orasului Mangalia, s-au construit statiunile:

– Neptun (lucrarile au inceput in anul 1962);
– Jupiter (1969-1971);
– Venus (1969-1971);
– Cap Aurora (1973);
– Olimp (1972);
– Saturn (1972).

Este o realitate incontestabila, ca Marina Militara, santierul naval si turismul au contribuit la dezvoltarea orasului Mangalia!

MINERALIERUL “CALLATIS”

In Santierul Naval Mangalia (UM 02029), in Docul uscat Nr. 1 din zona de extidere, din sudul Lacului Mangalia, in perioada 1975-1978, s-a construit mineralierul “CALLATIS”. Lansarea la apa si botezul navei s-au facut la data de 20 august 1977. La eveniment, din partea conducerii de Partid Comunist si de Stat, a participat Gen.col. Ion Coman, ministrul Apararii Nationale. Pentru aceasta mare realizare, el a felicitat constructorii navali din Mangalia, condusi de Cpt. Rg.1 Iuliu Chiorean. Probele de mare cu mineralierul “CALLATIS” s-au efectuat in luna iunie 1978, iar in data de 10 august, in acelasi an, a plecat in prima cursa.

snm-marin-tanase-4

Caracteristici principale:
– lungime L=220 m;
– latime l=32 m;
– inaltime de constructie H=16 m.

Construirea mineralierului “CALLATIS” a durat mai multi ani, deoarece s-a facut in acelasi timp cu lucrarile de executare a Docurilor uscate Nr. 1 si Nr.2.

Nava “GRIGORE ANTIPA”

In anul 1979, in santierul militar s-a construit nava pentru scafandri de mare adancime “GRIGORE ANTIPA”, care a fost livrata Marinei Militare si a intrat in dotarea Centrului de Scafandri Constanta, la 27.12.1979.

snm-marin-tanase-5 snm-marin-tanase-6

Nava dispune de un sistem de scufundare la mare adancime, de pana la 120 m. Proiectul a fost facut de Institulul de Cercetare si Proiectare Nave (ICEPRONAV) Galati.

Caracteristici tehnice:
– lungime L=78,80 m;
– latime=10,40 m;
– pescaj Tmax.= 3,625 m;
– deplasament 1500 tdw;
– viteza V=15 Nd.

[Grigore Antipa (n.1867-d.1944) a fost oceanolog, biolog, zoolog, naturalist si profesor universitar. In semn de omagiu, numele sau este purtat de nava pentru scafandri de mare adancime “GRIGORE ANTIPA” si de MUZEUL NATIONAL DE ISTORIE NATURALA.].

PUITOARELE DE MINE 271 si 274

In anul 1980, in SANTIERUL NAVAL MANGALIA si in Docul uscat Nr.1, din SANTIERUL NAVAL “2 MAI” MANGALIA, s-a construit Puitorul de Mine “Viceamiral ION MURGESCU”, numar tactic sau nr. de bordaj 271. Nava a intrat in serviciu la data de 27.10.1980. A fost scoasa din eficienta la 01.05.2002 si in luna iulie 2011 a fost dezmembrata, in SANTIERUL NAVAL MANGALIA.

snm-marin-tanase-7 snm-marin-tanase-8

Caracteristici principale:
– lungime L=79 m;
– latime l=10,60 m;
– pescaj T=3,6 m;
– deplasament D=1450 tdw; viteza Vmax=19 Nd, propulsie = 2 motoare ALCO V12 Diesel construite la Intrepriderea Mecanica Resita. Constructia a fost executata dupa planurile corpului navei “GRIGORE ANTIPA”, dar compartimentajul era diferit. PM 271 avea la pupa punte heliport.

[Viceamiralul Ioan Murgescu (n.1846-d.1913) a fost Comandantul Marinei Militare in perioadele: 1874-1877, 1877-1878, 1883-1901. Primul Puitor de Mine, care in mod onorific i-a purtat numele, “Amiral MURGESCU” a fost construit in anul 1939, in SANTIERUL NAVAL GALATI. In 1944, Puitorul de Mine, alaturi de Canoniera “DUMITRESCU”, Nava Baza pentru submarine “CONSTANTA”, Crucisetorul auxiliar “DACIA”, Submarinul “MARSUINUL” (construit tot in SN GALATI, odata cu Submarinul “RECHINUL”, dupa anul 1940. Submarinul “DELFINUL” a fost construit in Italia, la SANTIERUL NAVAL FIUME si a intrat in serviciu in anul 1936), Remorcherele Dragoare “MAICAN”, “BASARAB”, “MOTRU”, “CONSTANTA”, nava de pasageri “BASARABIA” si altele au fost sechestrate de Marina URSS si nu au mai fost returnate Romaniei.].

Dupa PM 271, la 30.09.1981, a fost livrat Marinei Militare Puitorul de Mine “Viceamiral CONSTANTIN BALESCU, numar tactic “274”. Aceasta nava de lupta a intrat in serviciu la data de 16.11.1981. Spre deosebire de PM 271, PM 274 nu are la pupa punte heliport, ci o macara, pe puntea principala pupa. PM 274 face parte din Divizionul 146 Nave Minare-Deminare Constanta.

[Viceamiralul Constantin Balescu (n.1864-d.1929) a fost Comandantul Marinei Militare in perioada 1918-1920. In semn de omagiu, numele sau este purtat de catre Puitorul de Mine 274, de Scoala de Aplicatie a Fortelor Navale “Viceamiral CONSTANTIN BALESCU” si de o strada din Bucuresti.].

VEDETELE TORPILOARE MARI

In perioada 1979-1982, in SANTIERUL NAVAL MANGALIA, s-au construit 12 nave Vedete Torpiloare Mari cu 4 Tuburi Lansatoare de Torpile (TLT-uri). Proiectul a fost executat de ICEPRONAV Galati, constructia bazandu-se pe conceptul corpului unei vedete sovietice purtatoare de rachete. Corpul navei este construit din otel, iar suprastructura din Aluminiu.

snm-marin-tanase-9 snm-marin-tanase-10 snm-marin-tanase-11 snm-marin-tanase-12 snm-marin-tanase-13 snm-marin-tanase-14 snm-marin-tanase-15 snm-marin-tanase-16

Cele 12 Vedete Torpiloare Mari, clasa VT 200, au fost urmatoarele:
– “NALUCA”, nr. tactic 201 (an constructie 1979);
– “SMEUL”, 202 (1979);
– “VIFORUL”, 203 (1980);
– “VIJELIA”, 204 (1980);
– “VISCOLUL”, 205 (1980);
– “VIRTEJUL”, 206 (1980);
– “FULGERUL”, 207 (1980);
– “VINTUL”, 208 (1981);
– “VULCANUL”, 209 (1981);
– “FURTUNA”, 210 (1982);
– ” TRAZNETUL”, 211 (1982);
– ” TORNADA”, 212 (1982).

Vedetele Torpiloare Mari, cu 4 TLT-uri, faceau parte din Divizionul 126 Vedete Rapide, desfiintat in data de 26.11.2003. Actualmente, mai sunt in serviciu VT 202, VT 204 si VT 209. Acestea fac parte din Divizionul 50 Corvete. Celelalte VT-uri au fost casate.

Caracteristicile tehnice ale VT-ului 204, “VIJELIA”:
– lungime L=38,8 m;
– latime maxima lmax.=8,6 m;
– pescaj T=1,88 m;
– deplasament max. D max.= 209,5 tdw;
– propulsie = 3 motoare M 503 A-2, de cate 4000 CP;
viteza Vmax.=34 Nd;
-echipaj =38 marinari.

Armament:
– instalatie de lansare a torpilelor, cu 4 TLT-uri, cate doua pe fiecare bord;
– instalatie de lansare a rachetelor tip STRELA-2M;
– 2 piese de artilerie calibru 30 mm.
Misiunea principala a VT-urilor cu 4 TLT-uri este cautarea, descoperirea si distrugerea submarinelor inamice.

snm-marin-tanase-17

Surse de documentare: “SCURTA PREZENTA A MARINEI LA MANGALIA”, Cam.Fl.Petrica Stoica; “MANGALIA IN PAGINILE VREMII”, Aurelia Lapusan si Stefan Lapusan; “CALLATIS, LEGENDA MARII NEGRE”, Silvana Cojocarasu; site-ul “DIVIZIOANE DE NAVE DE LUPTA”, Liga Navala Romana-Filiala Mangalia; site-ul “271 & 274: COSAR class minelayer-Romanien Navy”; site-ul “Imagini pentru puitorul de mine”; site-ul “201-212:”EPITROP” class torpedo boat/Fast attack craft (torpedo)”; “EVOLUTIA SOCIAL-DEMOGRAFICA A MANGALIEI”, Cdor. (r) Gheorghe Mihalache; site-ul “Istoria Fortelor Navale Romane”; site-ul “FORTELE NAVALE ROMANE”; siteul “Marina Romana”; Site-ul “Grigore Antipa”; site-ul “Viceamiral Ioan Murgescu”; site-ul “Viceamiral Constantin Balescu”.

Autor: Marin Tănase, Joi, 10 noiembrie 2016.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply