MANGALIA 20, episodul 11: Constructii navale – DMHI

2
1946

Mangalia20-montaj-foto

MANGALIA 20 – Un TOP al personalităților locale

– episodul 11 –
Anul acesta se împlinesc 20 DE ANI de când orașul Mangalia a fost declarat municipiu (1995 – 2015).

Cu acest prilej, redacția ziarului online www.MangaliaNews.ro a lansat Topul personalităților locale „MANGALIA TOP 20”. Au trecut, așadar, 20 de ani de când Mangalia este municipiu; noi am ales pentru a puncta acest eveniment 20 de domenii în care s-au afirmat concitadinii noștri, de-a lungul vremii, încercând, totodată să “updatămMonografia “Mangalia în paginile vremii”, scrisă în 2007 de Aurelia și Alexandru Lăpușan.

Articolul anterior  (10) a cuprins MARINA MILITARĂ ROMÂNĂ.

Continuăm astăzi cu Episodul 11: 

Constructii navale – DMHI.

dmhi-vedere-generala

  1. SCURT ISTORIC

În contextul anilor 1970, când flota maritimă a României detinea pescadoare – o adevarată industrie de pescuit oceanic, congelare, prefabricare a pestelui -, precum si petroliere de mare tonaj, necesitatea revizuirii acestora, a efectuarii de reparatii curente si capitale implica fonduri de investitii prea mari în cazul executarii acestor lucrari în santierele navale din strainatate.

Ideea înfiintarii unui asemenea santier naval pe teritoriul românesc al Marii Negre era solutia ideala care ar fi rezolvat problemele legate de mentinerea valutei în tara si de utilizarea fortei de munca indigena excedentara.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Astfel au fost puse în discutie trei variante: crearea unui santier naval la Agigea, la Navodari sau la Mangalia si, in urma hotarârii conducerii de la acea data, în anul 1974, s-a procedat la înfiintarea noului santier naval, amplasat în sud-estul orasului Mangalia, în perimetrul satului 2 Mai, dându-i-se numele Santierul Naval “2 Mai” Mangalia.

Vizita de lucru la Santierul Naval 2 Mai Mangalia 1981-15-iulie

Foto din arhiva vremii: Vizită de lucru la Santierul Naval 2 Mai Mangalia, 15 iulie 1981.

În anul 1984, Santierul Naval “2 Mai”, prin unirea cu Santierul Naval Constanta, devine Fabrica de Constructii si Reparatii Nave “2 Mai” Mangalia.


santierul-naval-2mai-mangalia

Din anul 1990, santierul devine societate pe actiuni.

Pe data de 22 ianuarie 1997, grupul Daewoo Heavy Industries Koreea a achizitionat 51% din actiuni, restul de 49% fiind detinute în continuare de Santierul Naval “2 Mai” Mangalia. Noua denumire a societatii devine S.C. DAEWOO – MANGALIA HEAVY INDUSTRIES S.A. (D.M.H.I.).

D.M.H.I. este o societate mixta intre Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. din Coreea de Sud si Santierul Naval “2 Mai” Mangalia S.A. din Romania.

Având drept scop constituirea unei baze solide, axată pe calitate şi productivitate, pe care urma să se edifice strategia de dezvoltare a DMHI, primul acţionar, DSME, în prezent lider incontestabil pe piaţa construcţiilor navale, a înţeles că numai prin asigurarea unor capacităţi de producţie optime şi implementarea de tehnologii avansate de construcţii noi, similare celor utilizate în propriul şantier naval din Coreea de Sud, se pot atinge dezideratele propuse la constituirea DMHI.

Astfel, în perioada imediat următoare înfiinţării DMHI (1997 – 1999), acţionarul majoritar a desfăşurat un amplu program de transfer de know-how şi programe de specializare pentru angajati, precum şi un vast program de investiţii,  depăşind la acea vreme 31 mil. USD.

Ca rezultat al managementului performant, în următorii 8 ani, capacitatea de construcţii noi a şantierului DMHI creşte în mod impresionant iar productivitatea şi standardele de calitate ale navelor livrate fac ca DMHI să devina unul dintre cele mai importante şi renumite şantiere din Europa.

SONY DSC

O nouă etapă de investiţii de anvergură în noi facilităţi, echipamente şi tehnologii moderne de producţie este pusă în practică în perioada 2007 – 2010, depăşind suma de 277 milioane USD.

Astfel, se construiesc hale şi platforme noi de producţie (NGA – zona de asamblare bloc secţii mari, PBS – Hala de Construcţii Plane, POP – Platforma de Pre-Armare, o nouă unitate de galvanizare şi noi hale de sablare şi vopsire care respectă legislaţia europeană în domeniul protecţiei mediului), se extinde cu încă o travee şi se modernizează Hala Debitare şi Construcţii Corp (fosta Secţia 1), se dotează Docul Uscat Nr. 3 cu o macara portal de 1.000 TF, se optimizează procesele tehnologice prin achiziţia de echipamente de ultimă generaţie.

mangalia-shipyard-dmhi

santier-mangalia_dmhi-interior

  1. CAPACITATEA DE PRODUCŢIE:

Ca dovadă a preocupării continue şi intense pe care Daewoo-Mangalia a avut-o şi o are pentru modernizarea proceselor şi capacităţilor de producţie, îmbunătăţirea managementului, perfecţionarea abilităţilor tehnologice, ridicarea calităţii şi bunăstării angajaţilor, precum şi cele două etape de investiţii majore, stă sporirea capacităţii de producţie a DMHI cu aproximativ 61%, ajungându-se în prezent la o capacitate de producţie de 12 nave pe an, echivalentul a 12 vrachiere de 180,000 DWT si/sau Portcontainere de  11,000 TEU.

Sintetic, din anul 1997 si pana in prezent s-au livrat 168 de nave- constructii noi (nave CASCO si nave complet echipate).

In stransa legatura cu domeniul principal de activitate – constructii nave noi, compania DMHI a avut si ca domeniu secundar activitatea de reparatii nave.

dmhi-reparatii

santierul-naval-mangalia-dmhi-reparatii2

De la infiintarea societatii mixte, compania a efectuat lucrari de reparatii pentru un numar mai mare de 300 de nave precum si conversii pentru o varietate de nave. Lucrarile de reparatii includeau activitati de intretinere de baza precum lucrari de sablare si de vopsitorie, revizii si modernizari la compartimentul masini, activitati de armare cu elemente din otel si tevi si realizarea de lucrari in domeniul electric precum si conversii majore a navelor pentru o capacitate a acestora de pana la 250,000 DWT.

Astfel, pana in prezent, DMHI a livrat un numar de 354 proiecte de reparatii si conversii nave, iar dintre acestea, 279 nave au provenit de la clientii Uniunii Europene.

Datorita eforturilor intense a activitatii de marketing, DMHI a primit un numar semnificativ de comenzi pentru constructii nave noi, motiv pentru care, incepand cu jumatatea anului 2014, compania a restrans activitatea de reparatii, pentru a se concentra efectiv pe activitatea de constructii nave noi.

SONY DSC

  1. DMHI – LIDER EUROPEAN:

Eforturile depuse de-a lungul timpului de şantierul românesc Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. încep să-şi arate roadele.

La sfârşitul anului 2014, publicaţia Maritime Reporter plasează două dintre navele construite de Daewoo-Mangalia în topul “Great Ships of 2014”: PCTC (Pure Car Truck Carrier) 6.500 CEU “Höegh Jacksonville” şi Portcontainerul de 8.600 TEU “CSAV Tyndall”, acestea fiind cele mai mari nave din categoria lor, care s-au construit vreodată în zona Mării Negre şi a Mării Mediterane.

RO-RO 6500 CEURO-RO 6.500 CEU.

containership built by Daewoo Mangalia Heavy IndustriesPORTCONTAINER 8.600 TEU.

In raportul din ianuarie 2015, publicat de prestigioasa companie specializată în monitorizarea pieţei construcţiilor navale, Clarkson, şantierul DMHI se plasa, la sfârşitul anului 2014, pe locul 39 în lume dintr-un total de 440 şantiere navale, din punct de vedere al portofoliului de comenzi contractate.

clasament mondial constructori de nave dmhi

De remarcat este şi faptul că, poziţia deţinută de DMHI în clasamentul întocmit de Clarkson, plasează şantierul Daewoo-Mangalia pe primul loc în Europa în ceea ce priveşte construcţia de nave maritime comerciale de mare tonaj, niciun alt şantier european, specializat în acelaşi tip de nave ca şi DMHI, neaflându-se printre celelalte 38 de şantiere enumerate.

Vizionați și:

http://www.agerpres.ro/ots/2015/01/09/produsele-daewoo-mangalia-incluse-in-categoria-navede-exceptie-livrate-in-anul-2014-de-renumita-publicatie-maritime-reporter–12-43-01

http://www.agerpres.ro/ots/2014/05/05/daewoo-mangalia-heavy-industries-s-a–16-25-44

https://www.youtube.com/watch?v=pyQb-mVkkuE

https://www.youtube.com/watch?v=RfL019P4VLA

Unul dintre cele mai importante proiecte de reparatii nave realizat de catre DMHI din ultima perioada a fost reprezentat de portcontainerul de 6.750 TEU MSC Flaminia, la care s-au efectuat lucrari de reparatii si modernizare, timp de 6 luni.

msc-flaminia1

In cazul acestei nave, optimizarea performantelor sale a devenit critica, in conditiile in care trebuiau respectate restrictiile privind emisiile de gaze impuse la aceea vreme precum si reducerea costurilor operationale avand in vedere cresterea pretului la combustibili.

In linie cu aceasta tendinta, MSC Flaminia a fost transformata in ceea ce armatorii germani Reederei NSB o descriu ca fiind “o nava ecologica moderna”,  reducand consumul de combustibil si facand nava mai eficienta si mai economica; astfel, ea a fost adusa din nou in serviciul MSC dupa ce a fost ”transformata si optimizata fundamental pentru provocarile pietei navale actuale”.

msc-flaminia2

In iulie 2014, la 2 ani dupa teribilul incendiu ce i-a provocat daune serioase, portcontainerul de 6.750 TEU, MSC Flaminia a fost complet reparat si modernizat redevenind astfel o “nava ecologica”.

  1. PERSONALITATI ALE SANTIERULUI NAVAL DMHI:

Pentru DMHI, toti angajatii sunt importanti, in masura in care fiecare are contributia sa la buna desfasurare a lucrarilor pentru proiectele contractate, la bunul demers al lucrarilor specifice profilului de activitate al companiei. 

Datorita bunei comunicari intre angajati, a priceperii in constructia navelor, a devotamentului acestora si a sprijinului acordat companiei, s-a reusit realizarea performantelor pecizate mai sus, rezultate exprimate prin nave de mari dimensiuni construite in santier si livrate la termenele stabilite contractual, cu respectarea standardelelor calitatii la care a aderat santierul naval, toate acestea insumate au adus prestigiul si recunoasterea societatii DMHI si implicit a orasului Mangalia.

Anual, DMHI cinsteste memoria fondatorilor care au trecut in nefiinta, ctitori care au avut o contributie importanta in traiectoria DMHI:

  • Andrei Cojocaru – IPCM Bucuresti – proiectant general al santierului naval,
  • Ștefan Mușat – Director General al Santierului Naval “2 Mai” S.A. Mangalia,
  • Nicușor Trăistaru – Vicepresedinte al DMHI intre anii 1997-1999.

Succesul acestui santier naval a depins si depinde in continuare de implicarea angajatilor, de raspunsul tuturor la chemarea conducerii executive de a depasi diversele situatii din activitatea companiei, astfel incat viitorul locurilor de munca al angajatilor sa ramana stabil, la fel cum s-a dovedit a fi in ultimii 18 ani, de la constituirea societatii.

das-hamburg-sued-containerschiff-rio-dmhi

DMHI-Delivers-New-Containership-to-Zodiac-Maritime

dmhi-third-biggest-shipyard-in-europe

SONY DSC SONY DSC

  1. DMHI SI COMUNITATEA LOCALA

Daewoo Mangalia s-a implicat, de-a lungul timpului in diverse programe sociale, culturale si sportive dedicate comunitatii locale si nu numai, printre care enumeram:

▪ Sustinerea activitatilor organizatiei non-guvernamentale “Si eu pot!” care a fost implicata in sprijinirea copiilor dezavantajati inscrisi la Scoala Nr. 4 din Neptun.  Astfel, compania a asigurat pranzul pentru 12 copii, timp de 5 zile pe saptamana, pe parcursul anului scolar in perioada anilor 2010-2012.

▪DMHI a asigurat suportul continuu familiilor dezavantajate care au domiciliul in localitatile din apropierea orasului Mangalia (Limanu, Negru Voda etc.).

In acelasi timp, compania a sprijinit consiliile locale Mangalia și  Limanu prin constructia de echipamente necesare infrastructurii localitatilor enumerate mai sus.

▪ Conducerea DMHI este permanent preocupata de progresul companiei in sensul sustinerii angajatilor sai. Astfel, aceasta are in vedere asigurarea in mod continuu a spatiilor de locuit pentru familiile tinere, prin punerea la dispozitie a camerelor de camin.

▪ Acordarea  sprijinului financiar pentru Campania umanitara “Impreuna pentru Adelin”, organizata de catre ONG-ul Destiny Mangalia, campanie pentru salvarea vietii unui baietel care avea nevoie de un tratament medical si interventie chirurgicala speciala in Austria, la Viena.

http://ong-destiny.com/

▪ Sprijinirea programul sportiv educativ “Integrarea prin inot a copiilor de etnie rroma-turca-tatara” initiat si sustinut de catre clubul sportiv “New Generation”.  Astfel, compania a asigurat transportul pentru toti copiii de la domiciliul lor din Mangalia pana la sala de inot.

La finalul programului, DMHI a acordat premii tuturor participantilor.

http://www.editiadesud.ro/?p=4573

▪ DMHI a fost  unul dintre sponsorii principali al Festivalului anual de muzica din Mangalia – Festivalul Callatis. A asigurat sume importante de bani si materiale pentru intretinerea scenei de tip ponton (conceputa si realizată de angajatii DMHI).

Festivalul Callatis

▪ Asigurarea  transportului auto pentru aproape toate cluburile sportive din Mangalia: clubul sportiv de fotbal Callatis Mangalia, cluburile sportive de rugby Litoral Mangalia si Callatis Mangalia.

De asemenea, DMHI a furnizat materiale necesare pentru intretinerea stadionului municipal de fotbal din Mangalia.

stadionfotbalmangalia

▪ A asigurat transport auto pentru personalul medical si echipamentele specifice in timpul  campaniei de recoltare a sangelui desfasurata in Mangalia.

▪ Sustinerea in fiecare an a Zilei Nationale a Curateniei, organizata de miscarea  civica “Let’s Do It, Romania!”,  prin care îndeamnă angajatii  companiei să participe la aceasta miscare si prin care asigura materialele necesare si sprijin  pentru aceasta activitate de curatenie.

Let-s Do It Romania

Pe langa toate acestea, contributia salariatilor companiei Daewoo Mangalia Heavy Industries este onorata in momentul  livrarii fiecarei nave, avand in vedere faptul ca sarguinta fiecarui muncitor se regaseste in structura complexa a fiecarui vapor.

Pana in momentul  recompensei,  fiecare dintre noi urmarim un set distinct de valori ce determina atat lumea noastra interioara, cat si comportamentul si atitudinea noastra cu cei din jur.

santier-mangalia_dmhi-exterior


Vă invităm să citiți și alte articole despre activitatea DMHI:


În episodul următor (12):

Personalități locale din IT și Media.


Surse documentare pentru serialul MANGALIA 20: 

  • Monografia „Mangalia în paginile vremii”, autori Aurelia și Alexandru Lăpușan, Editura Dobrogea, 2007,
  • Site-ul Muzeului de Arheologie Callatis din Mangalia,
  • Publicații locale, județene, naționale,
  • Colecții de fotografii personale,
  • Materiale realizate de Biroul de presă al DMHI,
  • Alte surse: Internet, rețele de socializare.

Montaj foto titlu: Pictura „Mangalia veche”, 1945, Lucia Demetriade Bălăcescu și Mangalia, sensul giratoriu, 2014.


P.s. Stimați cititori, în completarea episoadelor postate sau a celor planificate să apară în serialul MANGALIA 20, vă invităm să ne trimiteți materiale cu referire la temele/ domeniile supuse atenției dumneavoastră – texte, fotografii, vederi, filme, linkuri spre anumite articole, pe adresa de e-mail [email protected]

Cu mulțumiri, MangaliaNews.ro, 09.07.2015.


 


piese-auto-mangalia.ro



2 COMENTARII

  1. Sall,sa va fie rușine scrieți lăudați Dmhi și “” uitați”sa spuneti de datoriile uriașe pe care le fac în fiecare an și de condițiile de cazare de la cămine ați fost acolo să vedeți cum locuiesc ,măcar știți câți muncitori sunt bolnavi din cauza stresului ,publicați realitatea dacă sunteți corecți și independenți ,sau sunteți cumpărați deja și faceti articole la comandă?

Leave a Reply