Sora noastră, Republica Moldova, deși nu dispune de porturi maritime și ieșire la mare, deține o impresionantă flotă maritimă comercială. Potrivit Organizației Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD), în anul 2022, sub pavilionul Republicii Moldova erau înregistrate 125 de nave maritime comerciale, cu capacitatea totală de 459.500 tdw.
Toate aparțin unor armatori străini, care, achită taxa de pe tonaj către Registrul Maritim al Moldovei.
Resursa de forță de muncă marinărească a acestei țări este semnificativă. În anul 2022, erau înregistrați 2.526 de navigatori moldoveni.
Spre comparație, România deține:
– o zonă de litoral la Marea Neagră cu lungimea de 245 de kilometri;
– are o salbă de porturi maritime și fluvio-maritime: Constanța, Mangalia, Midia și Sulina;
– dispune de o puternică rețea de șantiere pentru construcții și reparații navale;
– are 41.881 de navigatori pentru sectorul maritim;
– deține o rețea de învățământ marinăresc puternică, recunoscută pe plan internațional pentru performanțele sale, din care fac parte: Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, Universitatea Maritimă din Constanța și Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV.
Cu toate acestea, spre rușinea ei, România nu are o flotă maritimă comercială.
Vina pentru acest handicap de neînțeles aparține autorităților statului: Guvernul României, Ministerul Transporturilor și Autoritatea Navală Română. Aceste instituții au obligația morală de a crea cadrul normativ pentru reînființarea pavilionului maritim internațional al României. El va atrage nave ale companiilor străine, venituri la bugetul statului din taxa pe tonaj, comenzi de reparații și construcții pentru șantierele navale românești, locuri de muncă pentru navigatorii și cadeții români.
Ion TIȚA-CĂLIN.
Mangalia News, 20.09.2024.